» دسته‌بندی نشده » افشای نیت ریاض برای الحاق چند استان شرق یمن به جنوب عربستان

افشای نیت ریاض برای الحاق چند استان شرق یمن به جنوب عربستان

اردیبهشت ۱۸, ۱۴۰۱ 1۰


به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، به اعلام منابع رسانه‌ای، اخیرا مقامات عربستان سعودی با شماری از ساکنان استان‌های حضرموت، شبوه، المهره و ابین نشستی برگزار کرده‌اند.

در این نشست، طرف سعودی  با اعضای کمیته‌ای تشکیل شده از مردم این استان‌ها دیدار داشت و اعلام کرد که ریاض تصمیم گرفته است به مردم حضرموت، شبوه، ابین و المهره برای پیوستن به عربستان، حق تعیین سرنوشت اعطا کند. 

به نوشته وبگاه خبری «کریتر اسکای» یمن، طرف سعودی در این نشست، با ذکر نام این استان‌ها تاکید کرد: «این تصمیم اتخاذ شده و بازگشت‌ناپذیر است». او نام این مناطق را هم «جنوب عربی عربستان» نامید و گفت، دیگران چه بخواهند چه نخواهند [همین است که هست].

بنا بر این گزارش، ریاض به دنبال برخورداری از یک ساحل در اقیانوس هند در سراسر نوار ساحلی از صرفیت در شرق تا شقره در غرب است. علاوه بر این، عربستان از سرمایه‌های طبیعی این استان‌ها و سازگاری در این استان‌ها به دلیل قرابت اجتماعی، فرهنگی و مذهبی سعودی‌ها با ساکنان این استان‌ها، آگاه است.

بر اساس این گزارش، در حالی که شهروندان این استان‌ها برای رهایی از سلطه محلی تلاش می‌کنند، پادشاهی سعودی تمام وزن خود را روی این مناطق می‌گذارد و ساز خود را برای تحریک احساسات و جلب محبت مردم این استان‌ها کوک می‌کند.

چند سال پیش نیز زمزمه‌های الحاق برخی از این استانهای یمنی به عربستان سعودی طرح شده بود. در آن زمان نیز، سند امضا شده از سوی ۹۵ تن از سران قبایل حضرموت در شرق یمن برای الحاق استان حضرموت به عربستان، جنجال زیادی به راه انداخت.

امضاکنندگان این سند برای توجیه این اقدام خود این ادعا را طرح کرده بودند که استان حضرموت و المهره و بخش‌هایی از شبوه از لحاظ تاریخی به عربستان برمی‌گردند و متعلق به یمن نیستند!

جنگ عربستان سعودی علیه یمن که از هفت سال پیش آغاز شده، با بهانه بازگرداندن دولت عبدربه منصور هادی به قدرت شروع شد اما اکنون خبرها از الحاق بخشی از خاک یمن به خاک سعودی حکایت می کند. همزمان بخشهایی از جنوب و جزایر آب های جنوبی یمن نیز در اشغال امارات است که در این جنگ شریک ریاض است. 

انتهای پیام/ص




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *