» دسته‌بندی نشده » باید جلسات اقناع‌سازی برای پیشگیری از واکسن هراسی افزایش یابد

باید جلسات اقناع‌سازی برای پیشگیری از واکسن هراسی افزایش یابد

اردیبهشت ۱۸, ۱۴۰۱ 1۰


ایسنا/قم رئیس دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به این‌که باید جلسات اقناع‌سازی برای پیشگیری از واکسن هراسی افزایش یابد، تصریح کرد: با وجود این‌که در قم یک‌میلیون و ۳۵۰ هزار نفر جمعیت ساکن هستند، تاکنون یک‌میلیون و ۸۵۰ هزار دوز واکسن کرونا تزریق شده که آمار پایینی است.

دکتر مهدی مصری رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم در نشست خبری با اصحاب رسانه که ظهر امروز به مناسبت هفته سلامت در سالن همایش های امیر المؤمنین(ع) این دانشگاه برگزار شد از اصحاب رسانه به عنوان سفیران سلامت یاد کرد و ضمن تبریک عید فطر و آرزوی قبولی طاعات و گرامیداشت روز معلم و هفته سلامت، با بیان اینکه هفته سلامت از روز ۱۷ اردیبهشت تا ۲۳ اردیبهشت ادامه دارد، گفت: اولین روز هفته سلامت را با تکریم و یادبود شهدای دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم و سلامت آغاز کردیم همچنین در یکی از دبیرستان های مناطق محروم برنامه زنگ سلامت را داشتیم.

وی با اشاره به روز شمار هفته سلامت، تحقق عدالت و تعالی نظام سلامت را یکی از محوری ترین و شعار اصلی دولت سیزدهم در حوزه بهداشت و درمان دانست و ادامه داد: عدالت به معنای عدالت در توزیع منابع و ارائه و دسترسی به خدمات،  افزایش رضایت مندی و پاسخگویی مراکز درمانی مطابق با نیازهای جامعه وظیفه دولت است که نسبت به آن اهتمام ویژه ای دارد.

مصری با اشاره به بار معنایی تعالی نظام سلامت، افزود:تعالی سلامت را از ابعاد مختلف جسمی و روانی و سلامت اجتماعی  باید در نظر گرفت که نیازمند همکاری دستگاه های مختلف است.

وی اضافه کرد: ارتقای اخلاق حرفه ای در کادر درمان و نمود اخلاق زیستن در روابط و تعاملات اجتماعی و خود مراقبتی و سواد سلامت بسیار اهمیت دارد و در این صورت سلامت اجتماعی مردم تضمین می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان دستیابی به انرژی پاک را یکی دیگر از محورهای هفته سلامت عنوان کرد و افزود: یکی از چالش های بشریت در حوزه دستیابی به انرژی پاک است و آلایندگی های صنایع باید مدیریت شود.

وی محور دیگر را مدیریت حوادث و بلایا معرفی کرد و ادامه داد: با توجه به حادثه خیز بودن کشور چه در حوزه حوادث طبیعی و غیر طبیعی لذا باید پیش بینی های لازم در حوزه زیستی وجود داشته باشد.

 مصری بیان کرد: محور بعدی ارتقای سلامت خانواده و جوانی جمعیت است که با توجه به اهمیت رکن خانواده در حوزه سلامت در مقطعی هر خانه یک پایگاه سلامت به عنوان یکی از برنامه های وزارت بهداشت تدوین شد و جوانی جمعیت هم به عنوان عامل توسعه پایدار هر کشور از اهمیت برخوردار است و در این حوزه نیاز به تلاش های مضاعفی داریم.

وی تولید پاک و مدیریت پسماندها محور دیگر این هفته معرفی کرد و ادامه داد: در راستای بی خطر سازی پسماندها همچنان که در حوزه بهداشت محیط تلاش می شود این موضوع توسعه پیدا کند.

مصری محور بعدی را تغذیه سالم از مزرعه تا سفره عنوان کرد و یادآور شد: وقتی تولیدات به سمت صنعتی شدن پیش می رود طبیعتا امکان استفاده از سموم بیشتر است لذا استفاده استاندارد از سموم امری است که باید مدیریت شود تا به سمت تولید محصولات ارگانیک حرکت کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان آخرین محور هفته سلامت را کاهش و کنترل دخانیات عنوان کرد و گفت: با توجه به نقش دخانیات در ایجاد بیماری های مزمن از جمله سرطان ها بار اقتصادی جامعه را افزایش می دهد و در شهر قم که به عنوان شهر بدون دخانیات انتخاب شده باید اقدامات جدی در این زمینه انجام شود.

وی افزود: پنج شنبه با حضور خیرین سلامت جلسه ای خواهیم داشت و امیدواریم خیرین سلامت علاوه بر این که در حوزه بهداشت و درمان تلاش می کنند در حوزه آموزش و پژوهش در راستای پاسخگویی به نیازهای استان هم کمک کنند.

مصری با بیان اینکه افتتاح چند مرکز جامع سلامت را در طول این هفته شاهد خواهیم بود، متذکر شد: تامین چند دستگاه اکسیژن ساز، دریافت مجوز سی تی اسکن از وزارت بهداشت، ارزیابی تجهیزات بیمارستان شهید بهشتی به عنوان اصلی ترین بیمارستان استان و تهیه تجهیزات جایگزین، توسعه مرکز قطب سرطان، توسعه مرکز سوانح سوختگی، مرکز جامع مشاوره و روانشناسی، انجام پروژه های عمرانی در دانشگاه پزشکی  از جمله اقدامات انجام شده و یا در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: خدمات درمان سرپایی و نظارت بر مراکز درمانی غیر دولتی را باید گسترش دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان یادآور شد: عادی انگاری، پایین بودن ۱۰ تا ۱۵ درصدی تزریق واکسن در این استان نسبت به میانگین کشوری، قرار گرفتن در مسیر مواصلاتی و ورود زائران به مناسبت‌های مختلف از جمله نیمه شعبان، تعطیلات عید نوروز، عید فطر و برگزاری چند مراسم ترحیم باعث شده وضعیت کرونایی این استان از ۲۸ اسفندماه پارسال تاکنون زرد بماند البته بیماری‌هایی از جمله اسهال در کودکان و تست‌های پی سی آر منفی نیز جزو آمار کرونا در نظر گرفته شده‌ که با اصلاح این روند انتظار داریم در هفته آینده رنگ کرونایی قم تغییر نماید.

وی با تاکید بر روند نامطلوب واکسیناسیون در استان عنوان کرد: استان قم در تزریق دُزهای اول و دوم از میانگین کشوری عقب است و بر اساس آمارها در دُز سوم این عقب‌ماندگی بیشتر می‌باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به این‌که باید جلسات اقناع‌سازی برای پیشگیری از واکسن هراسی افزایش یابد، تصریح کرد: با وجود این‌که در قم یک‌میلیون و ۳۵۰ هزار نفر جمعیت ساکن هستند، تاکنون یک‌میلیون و ۸۵۰ هزار دوز واکسن کرونا تزریق شده که آمار پایینی است.

مصری با اشاره به طرح‌های در دست احداث دانشگاه علوم پزشکی قم، گفت: بیمارستان خاتم در حال حاضر ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیش بینی شده تا سال ۱۴۰۲ به اتمام برسد و بیمارستان نور نیز تا نیمه اول سال ۱۴۰۲ به مرحله تجهیز خواهد رسید.

وی ادامه داد: با اتمام این ۲ بیمارستان سرانه تخت‌های بیمارستانی قم از ۱.۷ به ۲.۷ می‌رسد و تعداد تخت‌های بیمارستانی قم از ۲۰۵۸تخت به ۴۵۰۰ تخت افزایش می‌یابد.

مصری اظهار داشت: در زمینه تعداد متخصص چشم در استان با چالش مواجه هستیم و در حال مذاکره با کلینیک چشم‌پزشکی جوادالائمه(ع) هستیم تا بتوانیم نیازها را مرتفع کنیم.

وی افزود: در زمینه سوختگی نیز خیران سلامت در حال کمک هستند تا مرکز سوانح سوختگی در درمانگاه دارالشفا راه‌اندازی شود.

مصری در خصوص لزوم توسعه گردشگری سلامت ادامه داد: هر بیمارستانی برای این منظور بخش وی آی پی تعریف کرده که راه‌اندازی فرودگاه و کمک جامعه المصطفی با توجه به در ارتباط بودن با ۱۲۰ کشور می‌تواند به جذب بیمار کمک شایانی نماید.

وی همچنین بر لزوم توسعه و تقویت شبکه بهداشت در شهرستان‌های کهک و جعفریه تاکید کرد و گفت: در حال حاضر به دنبال ایجاد درمانگاه شبانه‌روزی و در آینده احداث بیمارستان در این دو شهرستان هستیم.

مصری با بیان این‌که ۲۰۰ هزار اتباع ساکن استان قم هستند که بار سلامت بالایی دارند، تصریح کرد: در راستای رسیدگی به وضعیت بهداشت و سلامت، اتباع غیرقانونی نیز شناسنامه‌دار می‌شوند تا بتوانیم از با رایزنی با وزارت کشور از سهمیه سازمان‌های بین‌المللی استفاده نماییم.

 انتهای پیام  



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×