» دسته‌بندی نشده » مروری بر پُرامضاترین پویش‌های «معلمان» در فارس من/ از ماجرای کسر حقوق دانشجومعلمان تا گلایه‌های رتبه‌بندی

مروری بر پُرامضاترین پویش‌های «معلمان» در فارس من/ از ماجرای کسر حقوق دانشجومعلمان تا گلایه‌های رتبه‌بندی

اردیبهشت ۱۳, ۱۴۰۱ 0۰


خبرگزاری فارس ـ آموزش و پرورش: سامانه «فارس من» خبرگزاری فارس آبان ماه سال ۱۳۹۷ با هدف پیگیری مستقیم مسائل و مشکلات مردم راه‌اندازی شد؛ نخستین پویشی که در این سامانه ثبت شد و از مرز ۵۰۰ امضا گذشت، «وضعیت معلمان مدارس غیردولتی» بود.

این معلمان عنوان کردند: «بیش از ۲۰۰ هزار معلم نیروی آزاد شاغل در مدارس غیر دولتی در سراسر کشور با نازل ترین حقوق و بدون پرداخت حق بیمه از کارفرما، سال‌ها در مدارس غیردولتی مشغول به فعالیت هستند و با وجود اینکه این معلمان از آموزش و پرورش مراحل گزینش را طی کرده و مجوز تدریس از این وزارتخانه را اخذ می‌کنند، اما از هیچ‌گونه سابقه، امنیت شغلی، حقوق مناسب، و جایگاه فرهنگی برخوردار نبوده و در ناعادلانه ترین شرایط با همه توان تدریس می‌کنند.

از طرفی با وجود اینکه آموزش و پرورش با کمبود نیروی انسانی مواجه است و با برگزاری آزمون اقدام به تأمین نیروی انسانی می‌کند، متاسفانه آموزش و پرورش هیچ برنامه‌ای برای بهره گیری از این ظرفیت عظیم نیروی انسانی که سال‌ها عمر خود را صرف آموزش فرزندان این دیار می‌کنند، ندارد لذا با این بی‌توجهی علاوه بر اینکه نظام آموزشی خود را از این نیروهای زبده محروم می‌کند ، آینده‌ای مبهم نیز برای این ۲۰۰ هزار نفر ترسیم کرده است».

همان زمان خبرنگار فارس این موضوع را از مسؤولان مختلف پیگیری کرد که در نتیجه آن دو اتفاق افتاد؛ اول اینکه معلمان مدارس غیردولتی بیمه شوند و دوم اینکه در آزمون استخدامی آموزش و پرورش، امتیاز برای آنها پیش‌بینی شود.

* معیشت معلمان در صدر خواسته فرهنگیان

مهم‌ترین پویش‌ ثبت شده در سامانه فارس من، موضوع معیشت معلمان است که صدها پویش را به خود اختصاص داده و دست کم نیم میلیون امضا را از آن خود کرده است؛ این پویش از رتبه‌بندی گرفته تا همسان‌سازی حقوق و پیگیری فوق‌العاده ویژه برای معلمان را شامل می‌شود.

«رتبه‌بندی معلمان»، شاخص‌ترین سوژه در بحث معیشت معلمان است که درصد بالایی از امضاها به این موضوع تعلق دارد؛ عدم اجرای رتبه‌بندی معلمان و تسریع در اجرای آن از جمله درخواست‌ها بود که توسط خبرنگار فارس به صورت مداوم پیگیری شد.

آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان مراحل تدوین را در وزارت آموزش و پرورش سپری کرد و به هیأت دولت جهت بررسی ارائه شده است و باید تا پایان بهار ۱۴۰۱ تعیین تکلیف شده و به مرحله اجرایی شدن برسد.

صادق ستاری‌فرد سخنگوی وزارت آموزش و پرورش به خبرنگار فارس گفت: آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان که به دولت ارائه شده است، آیین‌نامه پیشنهادی است؛ در حقیقت در دو مرحله کمیسیون و هیأت وزیران امکان ایجاد تغییر در برخی مفاد وجود دارد.

وی افزود: بلافاصله بعد از ابلاغ آیین‌نامه از سوی هیأت دولت، اجرای رتبه بندی را در دستورکار قرار می‌دهیم.

* تغییر شوک‌آور شیوه‌نامه نقل و انتقالات فرهنگیان

یکی دیگر از مواردی که فرهنگیان نسبت به آن گلایه داشتند، موضوع تغییر شوک‌آور شیوه‌نامه نقل و انتقال فرهنگیان بود؛ در شیوه‌نامه‌ای که در اواخر فروردین ۱۴۰۱ به ادارات‌کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شد، قوانین بسیار سختی نسبت به گذشته برای نقل و انتقالات فرهنگیان پیش‌بینی شده بود که با اعتراض گروهی از فرهنگیان مواجه شد.

خبرنگار فارس این موضوع را از مراجع مربوط در وزارت آموزش و پرورش پیگیری کرد و سرانجام وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس از اصلاح این شیوه‌نامه خبر داد. بر همین اساس، برخی از قوانین سختگیرانه در اصلاحیه تلطیف شد.

* دانشجومعلمان و ماجرای کسر از حقوق آنها

دانشجومعلمان در سامانه فارس من پیگیر موضوع کسر ۴۵ درصد از حقوقشان بودند؛ این گروه معتقدند بودند که کسر ۴۵ درصد از حقوقشان عادلانه نیست ضمن اینکه حقوق آنها بسیار هم کم است.

ماحصل پیگیری خبرنگار فارس منجر شد که نه تنها حقوق دانشجومعلمان افزایش یابد و به حداقل حقوق در قانون استخدامی برسد بلکه کسر از حقوق نیز به ۲۰ درصد کاهش یافت.

* وضعیت معلمان حق‌التدریس و خرید خدمات

از دیگر سوژه‌های پر امضای معلمان، موضوع وضعیت معلمان حق‌التدریس و خرید خدمات بود؛ افرادی که در مدرسه تدریس می‌کنند و نامشان، معلم است اما از حقوق معلمی برخوردار نیستند و حقوق‌شان نیز بسیار کم است.

خبرنگار فارس پیگیر وضعیت این معلمان نیز بود که در نتیجه تعداد زیادی از این معلمان توانستند به عنوان معلمان رسمی و طبق قانون مجلس، به فعالیت خود در این وزارتخانه ادامه دهند.

* از تفاوت دریافتی حقوق نومعلمان تا مشکل اعمال مدرک تحصیلی فرهنگیان

تفاوت دریافتی حقوق نومعلمان، معلمان ماده ۲۸ و دانشجومعلمان، وضعیت معلمان قرارداد کارمعین، وضعیت بیمه تکمیلی معلمان، پیگیری مسکن، مشکل اعمال مدرک تحصیلی، وضعیت سنوات ارفاقی معلمان استثنایی نیز از جمله درخواست‌هایی بود که در این مدت پیگیری شده و در حال پیگیری است.

انتهای پیام/




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *