» دسته‌بندی نشده » نوری المالکی: مداخلات منطقه‌ای در عراق به “دستور دادن” تبدیل شده است

نوری المالکی: مداخلات منطقه‌ای در عراق به “دستور دادن” تبدیل شده است

اردیبهشت ۸, ۱۴۰۱ 1۰


رئیس ائتلاف دولت قانون عراق اعلام کرد که روند سیاسی تا به الان شاهد مداخلات علنی به این شدت نبوده است و مداخلات منطقه‌ای در عراق به دستور دادن تبدیل شده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از بغداد الیوم، نوری المالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون عراق در مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که آمریکا از طرح به حاشیه راندن‌های سیاسی راضی نیست و هشداری را به کشورهای منطقه‌ای و طرف‌های عراقی برای توقف مداخله‌ها داده است و دیدگاه آمریکا متفاوت از دیدگاه انگلیس در عراق است.

المالکی خاطرنشان کرد دولت موقت عراق قراردادهای مغایر با قانون اساسی منعقد کرد و هیچکس جرأت تمدید فعالیت دولت مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق را ندارد. تمدید دولت مصطفی الکاظمی به منزله اعلام مرگ پارلمان و قانون اساسی است.

وی تصریح کرد که ششمین ماه در روند سیاسی تعیین کننده خواهد بود. تماس‌ها با مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق محدود بود و به اساس مشکل نپرداخت.

نوری المالکی عنوان داشت: چارچوب هماهنگی گروه‌های شیعه طرح خطرناکی را متوقف ساخت و ما احساس پیروزی می‌کنیم. عراق با یک طرح بین المللی مواجه است و ما اطلاعاتی با آمار و ارقام دقیق داریم.

رئیس ائتلاف دولت قانون عراق افزود: قانون اساسی مانع از این می‌شود که از اراضی عراق به عنوان نقطه آغازی برای هدف قرار دادن کشورهای همسایه استفاده شود.

المالکی عنوان داشت: دولت می‌بایست در سریع‌ترین زمان بعد از انتخابات تشکیل می‌شد. مشکل فقط بر دو طرف شیعه محدود و خلاصه نمی‌شود.

وی تصریح کرد: انتخاب رئیس جمهور کلید راه حل برای پایان بن‌بست سیاسی است و هرکس که برای تشکیل دولتی تلاش کند که این دولت دیگران را به حاشیه براند، ناامید می‌گردد. عرف‌های سیاسی قوی تر از قانون اساسی شده است.

نوری المالکی در مورد حملات ترکیه نیز گفت: کردها قادر به رویارویی با ترکیه و حزب کارگران کردستان نیستند و ترکیه از مشکلات سیاسی در عراق سوءاستفاده می‌کند. ترکیه در قبال کردها انصاف به خرج نخواهد داد و کردها باید این مسئله را بدانند. اختلاف میان دو حزب اصلی کرد نیز “شخصی” است.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×