» دسته‌بندی نشده » السیسی حکم عفو بیش از ۳۰۰۰ زندانی از جمله یک روزنامه‌نگار منتقد را صادر کرد

السیسی حکم عفو بیش از ۳۰۰۰ زندانی از جمله یک روزنامه‌نگار منتقد را صادر کرد

اردیبهشت ۸, ۱۴۰۱ 0۰


رئیس جمهور مصر پس از آغاز یک گفتگوی سیاسی در این کشور، حکم عفو بیش از ۳۰۰۰ زندانی از جمله روزنامه‌نگاری را که به اتهام انتشار خبرهای جعلی محکوم شده بود، صادر کرد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم، طبق گزارش رسانه‌های داخلی مصر و اظهارات برخی مقامات این کشور پس از آغاز گفتگوی سیاسی در مصر، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور این کشور حکم عفو حسام مونس، روزنامه‌نگار و فعال برجسته چپ‌گرای این کشور را که نوامبر به اتهام انتشار خبرهای دروغ به چهار سال حبس محکوم شده بود، صادر کرد.

همچنین طارق العوضی، وکیل مصری و عضو کمیته عفو ریاست جمهوری با انتشار توییتی، صدور حکم عفو برای حسام مونس را تبریک گفت.

سپس وزارت کشور مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد که با حکم السیسی ۳۲۷۳ زندانی محکوم در پرونده‌های کیفری بخشیده شدند.

مونس سال ۲۰۱۹ همراه با تعدادی از مخالفان در جریان مقدمات برگزاری انتخابات پارلمانی سال ۲۰۲۰ در ائتلاف أمل بازداشت شد.

دادگاه فوق‌العاده مونس همراه با پنج تن دیگر از جمله زیاد العلیمی، نماینده سابق و چهره برجسته انقلاب سال ۲۰۱۱ که هنوز در زندان به سر می‌برد، به سه تا پنج سال حبس محکوم شدند.

عفو بین‌الملل پیشتر حکم‌های صادره و نیز برخی موارد نقض حقوق شامل بازداشت و حبس بدون محاکمه، ناپدید شدن، شکنجه و ارعاب افراد را محکوم کرده بود.

همچنین این سازمان تاکید کرده بود، این چهره‌های سیاسی و فعالان نباید بازداشت می‌شدند اما آنها محکوم شده و به اتهام انتقاد مشروع از مسؤولان مصری بازداشت شدند.

چند روز قبل نیز حکم آزادی ۴۱ زندانی دیگر از جمله حسن محمد بربری، فعال ائتلاف امید صادر شده بود.

از سال ۲۰۱۳ که السیسی رئیس جمهور مصر شد، برخی سازمان‌های حقوقی کارنامه مصر در  حوزه حقوق بشر را محکوم می‌کنند.

السیسی سپتامبر طرح استراتژی ملی حقوق بشر را ارائه و تاکید کرد: آموزش، بهداشت و برق حقوق مهمتری نسبت به حق تجمع هستند که تقریبا به طور کامل در کشور ممنوع شده است.

مصر ۲۷ نوامبر میزبان کنفرانس آب‌وهوا است و برخی نهادهای حقوقی جهان با توجه به سابقه مصر در نقض حقوق بشر، منتقد این تصمیم قاهره هستند؛ از جمله دیده‌بان حقوق بشر که نوامبر اعلام کرد، مصر با میزبانی از این کنفرانس سعی دارد کارنامه هولناک خود در نقض حقوق بشر را پاک کند.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×