» دسته‌بندی نشده » آقای کار فرما! باید ایمنی داشته باشم تا خوب کار کنم

آقای کار فرما! باید ایمنی داشته باشم تا خوب کار کنم

اردیبهشت ۸, ۱۴۰۱ 1۰


گروه سلامت خبرگزاری فارس:امروز هشتم اردیبهشت ماه مصادف با ۲۸ آوریل ۲۰۲۲ میلادی، روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای است.

روزی برای توجه دادن و معطوف کردن نگاه متولیان سلامت جامعه به سلامت جسمی و روانی کارگران و کارمندان و سایر افراد شاغل در بخش‌های عمومی و خصوصی.

سلامت و ایمنی محیط کار و ارائه خدمات مختلف به افراد و اقشار مختلف جامعه امری مهم و قابل توجه بوده و هست؛چراکه زمانی بازدهی کار و تلاش یکایک افراد در حرف مختلف ظهور و بروز مطلوب و با کیفیتی خواهد داشت که عامل آن خدمات از سلامتی کامل جسمی و روانی برخوردار باشد و با امنیت خاطر دل به کار بسته و مسیر تولید و اشتغال را با آرامش خاطر طی کند.

بیش از دو سال است که پاندمی کرونا محیط های کاری در جوامع مختلف و صنوف گوناگون را دستخوش تغییرات زیادی کرده است؛به طوری که شغل‌های مختلفی را به طور کامل از چرخه فعالیت خارج کرده و هزاران کارگر و کارمند را از کار انداخته و است.

از جمله تغییرات اجباری در در دوران کرونا، تکیه گسترده  بر دور کاری، کسب و کار اینترنتی و … که این امر در کنار مزایای خود، افزایش آسیب‌های روانی – اجتماعی را نیز در بر داشته است.

شیوع این ویروس مرگبار سودهای هنگفتی را در جامعه کاری تبدیل به ضررهای زیاد کرده و کارگران بیشماری را در تنگنای معاش روزانه درگیر کرده است.

جعفر جندقی، رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس بیان داشت: سازمان بین‌المللی کار از سال ۲۰۰۳ در ۲۸ آوریل هر سال با هدف پیشگیری از حوادث و بیماریهای شغلی مراسمی را در این روز که در ایران مصادف با ۸ اردیبهشت ماه است برگزار می‌کند.

وی ادامه داد: روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در واقع یک فعالیت سالیانه بین‌المللی برای نهادینه کردن کار سالم و ایمن در سرتاسر جهان است.

رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت افزود: برگزاری این مراسم یک بخش مهم از استراتژی‌های جهانی سازمان بین‌المللی کار برای ارتقای ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در همه محل‌های کاری است که باعث ارتقای سطح آگاهی مردم و همچنین افزایش امنیت و سلامت در محیط کار می‌شود و سازمان بین‌­المللی کار از برگزاری این مراسم و سیاستگذاری در راستای شعار اعلامی توسط همه دولتها حمایت و پشتیبانی می‌کند.

ایجاد فرهنگ جهانی ایمنی و بهداشت محیط کار

جندقی تصریح کرد: سازمان بین‌المللی کار در سالهای گذشته با استقرار الزامات سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در محیط های کاری، اقدام به ایجاد فرهنگ ایمنی و بهداشت کار در محیط های کاری کرد.

وی گفت: در سال ۲۰۲۱ بر تقویت سیستم‌های ملی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای با هدف افزایش تاب آوری سیستم‌های ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در برابر بحران‌هایی پیش رو در حال و آینده تمرکز داشته و امسال با شعار “برای تحقق فرهنگ مثبت ایمنی و بهداشت حرفه ای بیایید با همدیگر کار کنیم” است.

رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت ابراز کرد: این شعار بر ایجاد و تحقق فرهنگ پیشگیرانه ایمنی و بهداشت حرفه‌ای از طریق مذاکره و گفتمان اجتماعی بین دولت، سازمانها و تشکل‌های کارفرمایی و کارگری (سه جانبه گرایی) تاکید کرده است و نقش بسیار مهم و کلیدی مشارکت همه جانبه ذینفعان در مقوله تأمین، حفظ و ارتقای سلامت شاغلین را یادآور شده است.

تلاش ۳ وزارتخانه و سازمان برای سلامت محیط کار

جندقی متذکر شد: لذا شایسته است ما نیز با توسعه و تعامل هر چه بیشتر بین جامعه کارگری، کارفرمایان و سازمان‌های دولتی از جمله وزارت بهداشت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی و دیگر ذینفعان اثرگذار در این زمینه به سمت ایجاد و نهادینه سازی یک فرهنگ مثبت ایمنی و بهداشت حرفه ای در جامعه حرکت کنیم.

وی اظهار داشت: در واقع فرهنگ ایمنی و بهداشت حرفه‌ای فرهنگی است که در آن حق داشتن یک محیط کار ایمن و سالم در همه سطوح محترم شمرده می‌شود و جایی است که دولتها، کارفرمایان و کارگران به طور فعال مشارکت می‌کنند و به صورت سیستمی مسئولیتها و وظایف در خصوص تأمین یک محیط کار ایمن و سالم تعریف شده و بطور کلی اصل پیشگیری بالاترین اولویت را دارد.

کار شایسته چیست؟

رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت ادامه داد: در تعریف کار شایسته، شاغلین از دستمزد کافی، شرایط کاری ایمن و سالم، امنیت شغلی، آینده کاری معقول و حمایت‌های حقوقی کافی برخوردار هستند.

جندقی یادآور شد: در حقیقت از طریق گفت‌وگوی اجتماعی موثر، دولت‌ها و شرکای اجتماعی به طور فعال در تمام مراحل فرایندهای تصمیم گیری سیستم ایمنی و بهداشت حرفه‌ای شرکت می‌کنند.

وی افزود: این مهم از توسعه و بازنگری خط مشی سیستم ایمنی و بهداشت حرفه‌ای و چارچوب‌های نظارتی برای رسیدگی به وضعیت پایدار و چالش‌های جدید سیستم ایمنی و بهداشت حرفه‌ای گرفته تا به کارگیری واقعی اصول ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در محل کار است.

رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت تصریح کرد: گفتمان‌های اجتماعی نه تنها به بهبود مستمر سیاست‌ها و استراتژی‌های سیستم ایمنی و بهداشت حرفه‌ای کمک می‌کند، بلکه با ایجاد تعهد راه را برای اجرای سریع یک سیستم ایمنی و بهداشت حرفه‌ای موثرتر، تسهیل می‌کند. 

ایجاد خانه های بهداشت در کارخانه‌ها و کارگاه‌ها

جندقی بیان داشت:در کشور ما در برنامه ارائه خدمات بهداشتی اولیه به کارگران از طریق ایجاد خانه‌های بهداشت کارگری در کارگاه‌ها با همکاری مشترک و هم افزایی سه دستگاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان تامین اجتماعی و وزارت بهداشت تلاش بر تأمین، حفظ و ارتقاء سطح سلامت کارگران است و به دستاوردهای خوبی در این زمینه نائل شده‌ایم.

وی افزود: از سوی دیگر با همکاری‌های داوطلبانه کارفرمایان سلامت محور راه برای رسیدن به هدف عالیه بهداشت حرفه‌ای که همان ارتقاء سلامت شاغلین برای ما هموارتر می‌شود.

سیستم قوی ایمنی و بهداشت حرفه ای؛عامل محل کار سالم داشتن

رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: به علاوه همان طور که تجربه موفق پیشگیری و کنترل کووید-۱۹ در محل­‌های کاری کشورمان و تلاش­‌های شبانه ­روزی بازرسان بهداشت حرفه‌­ای در این زمینه به ما نشان داد، داشتن یک سیستم قوی ایمنی و بهداشت حرفه‌­ای و مشارکت هدفمند سازمان­ها، تشکل­‌های کارفرمایی و کارگری و همه ذینفعان مرتبط و فعال در عرصه ایمنی و بهداشت حرفه‌­ای در بنگاه‌­های اقتصادی و در سطح ملی، نقشی حیاتی در ایجاد محل کار سالم، تأمین و حفظ سلامت شاغلین ایفا می­‌کنند.

شهادت بازرسان بهداشت حرفه‌ای در دوران کرونا

جندقی ابراز کرد: از ابتدای همه گیری کرونا با وجود ابتلای تعداد زیادی از بازرسان بهداشت حرفه‌ای و شهادت برخی از آنان در راستای صیانت از سلامت نیروی کار کشور، حتی یک لحظه نظارت بر رعایت پروتکلهای بهداشتی در محل‌های کاری متوقف نشد.

وی اضافه کرد: با تلاش و نظارت‌های شبانه روزی بازرسان بهداشت حرف‌ه­ای و پیگیری‌های مستمر کارشناسان بهداشت حرفه‌ای در صنایع خوشبختانه به جز موارد محدود، شاهد همه گیری خوشه‌ای در صنایع نبودیم و در این شرایط ویژه اقتصادی و با وجود شرایط سخت تحریم‌های ظالمانه، صنایع کشور بدون تعطیلی به کار خود ادامه دادند.

برنامه خاص وزارت بهداشت برای سلامت محیط کار

رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت گفت: برای صیانت از سلامت کارگران در محل کار، برنامه‌های متعددی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اجرا و پیگیری می‌شود؛ از جمله بازرسی هدفمند بهداشت حرفه‌­ای، بهداشت حرفه­‌ای در مراکز درمانی و بیمارستان، مدیریت حوادث شیمیایی در راستای تعهدات بین‌المللی سایکم، بهداشت کشاورزان و قالی­بافان، بهداشت معادن، بهداشت کارگران ساختمانی، بهداشت حرفه‌­ای در جایگاه‌­های عرضه سوخت بنزین است.

جندقی عنوان کرد: بهداشت پرتوکاران، ارائه خدمات بهداشت حرفه‌­ای به زندانیان، ارائه خدمات بهداشت حرفه­‌ای به کارگاه‌های کوچک و خویش فرما و مشاغل غیر رسمی، حذف تدریجی جیوه از صنایع در راستای کنوانسیون میناماتا، ممنوعیت استفاده از آزبست در راستای کنوانسیون روتردام، اجرای برنامه خوداظهاری کارفرمایان، کمیته­‌های حفاظت فنی و بهداشت کار، تشخیص و تعیین مشاغل سخت و زیان آور، کنترل عوامل زیان آور شغلی (شیمیایی، فیزیکی و ارگونومی) و معاینات سلامت شغلی اجرا می‌شود.

توجه کنیم! برای اینکه در هر صنف و رسته شغلی از کیفیت مطلوب کاری برخوردارباشیم باید عامل اصلی آن یعنی نیروی انسانی از سلامت مطلوب جسمی و روحی برخوردار بوده و محیط امن و توام با آرامشی برای فرد و افراد شاغل در آن مجموعه مهیا باشد تا بهترین کیفیت کاری عرضه شده و خدمات مطلوب عاید دریافت کنندگان خدمات شود.

انتهای پیام/

 




منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×