» دسته‌بندی نشده » دردسر جدید قاهره؛ آثار شکنجه روی جسد پژوهشگر مصری، ادعای دادستانی را تکذیب کرد

دردسر جدید قاهره؛ آثار شکنجه روی جسد پژوهشگر مصری، ادعای دادستانی را تکذیب کرد

اردیبهشت ۵, ۱۴۰۱ 0۰


تصاویر جدید منتشر شده از جسد پژوهشگر مصری بیانگر وجود آثار شکنجه در قسمت‌های مختلف بدن او است و این برخلاف چیزی است که دادستانی کل مصر در خصوص دلایل فوت او اعلام کرده بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت عربی ۲۱، تصاویری که حین کالبدشکافی جسد گرفته شده است، آثار شکنجه بر روی پیشانی و سایر نقاط اعضای بدن “ایمن هدهود”، پژوهشگر مصری را نشان می‌دهد که این موضوع خلاف بیانیه دادستانی کل مصر است که وجود هرگونه شک و شبهه جنایی درباره علل فوت هدهود در یک بیمارستان روانی در ماه گذشته میلادی را به طور کامل رد کرده بود.

دادستانی کل در بیانیه‌ای اعلام کرد که مرگ هدهود به خاطر “عارضه قلبی مزمن” بوده  است، در حالی که برادرش در خصوص این موضوع تردید دارد و معتقد است که او به “قتل” رسیده است.

دادستانی کل اعلام کرد که در نتیجه تحقیقاتش پس از دریافت گزارش پزشکی قانونی و انجام کالبد شکافی ظن کیفری در خصوص قتل وی وجود ندارد.

پیشتر منابع آگاه مصری اعلام کرده بودند: قضیه هدهود شبیه به قضیه قتل جولیو ریجینی، دانشجوی ایتالیایی در مصر است که در تاریخ ۲۵ ژانویه ۲۰۱۶ ناپدید و جسد وی در سوم فوریه در یک منطقه صحرایی در قاهره پیدا شد.

به همین دلیل مسأله هدهود نظر دولت‌ها، نهادها و موسسات غربی از جمله آمریکا را به خود جلب کرد.

دولت مصر در حال حاضر بیشتر از هجوم غرب به قاهره درخصوص پرونده‌های حقوق بشری نگران مسأله مرگ هدهود است زیرا این امر، چهره نظام مصر در زمینه حقوق بشر نزد کشورهای غربی که دولت مصر برای اثبات بهبود آن تلاش می‌کند را مورد هدف قرار می‌دهد.

این منابع تاکید کردند: بیانیه اخیر شورای ملی حقوق بشر مصر مبنی بر اینکه “تحقیقات دادستانی درخصوص مرگ دکتر ایمن هدهود را با دقت پیگیری می‌کند” و همچنین اظهارات مشیره خطاب، رئیس این شورا در این خصوص در راستای کاهش شوک این رخداد و کارتی برای طفره رفتن در مواجهه با این قضیه است.

ریجینی، دانشجوی ایتالیایی در دانشگاه کمبریج انگلیس بود که برای تحقیق درباره سندیکاهای مستقل مصر در رساله دکتری خود به قاهره رفته بود. وی ۲۵ ژانویه ۲۰۱۶ ناپدید شد و سوم فوریه جسد وی با آثار شکنجه روی آن پیدا شد.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×