» دسته‌بندی نشده » گاهی برای رسیدن به زندگی مطلوب باید دین را از دیندار جدا کرد
گاهی برای رسیدن به زندگی مطلوب باید دین را از دیندار جدا کرد

گاهی برای رسیدن به زندگی مطلوب باید دین را از دیندار جدا کرد

اردیبهشت ۳, ۱۴۰۱ 0۰


به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام علی رضائیان، عضو مجمع عالی حکمت اسلامی در برنامه «بدون توقف» شبکه سه سیما در خصوص اینکه برای رسیدن به زندگی مطلوب به چه چیزهایی می‌توانیم دل ببندیم، گفت: تمام این دلبستگی‌ها و وابستگی‌‌ها باید در راستای رسیدن به مقصد درست باشد. ماهیت دین این است که این انسانی که می‌خواهد به بهترین برسد در عرصه زندگی چه رفتاری بکند؟ آیا تنها با عقل می‌توانم به این راه درست برسم؟ یا حتی علوم جدید می‌توانند به من راه را نشان بدهند؟ آن وقت است که دین همه اینها را برای ما تبیین می‌کند.

وی با بیان اینکه دین یعنی نوع تفکری که ما را به هدف می‌رساند و همه قوانین و اصول را در دلش جای داده است، افزود: دلبستگی‌ها و وابستگی‌ها باید هم‌سو با مقصد ما باشد. در این مسیر از لذت‌های دنیا هم می‌توانیم برخوردار شویم، اما نباید مقصد را فراموش کنیم. اینجا حتی سختی‌های دنیا هم با این مؤلفه معنایش عوض می‌شود. چون من داشتم راهم را می‌رفتم، نباید آنقدر خودم را معطل امور دنیا و وابسته می‌کردم.

این کارشناس دینی در پاسخ به این سؤال که برخی عقیده دارند دین یک محدودیت است و ما را در سختی قرار می‌دهد، اظهار کرد: دین به معنای شریعت است و شریعت یعنی راه و این خلاف صحبت شماست. هر وسیله‌ای شما را به مقصد برساند، کار شما را ساده‌تر می‌کند. اما این شریعت پنج گزینه دارد که شناخت شما و کار شما را در فهم امور راحت‌تر می‌کند؛ واجب، مستحب، حرام، مکروه و مباح که هر جا دست بگذارید حتی کوچکترین و جزئی‌ترین قواعد زندگی را نیز به ما نشان داده است.

حجت‌الاسلام رضائیان در ادامه بیان کرد: مثلا در مورد نظافت، رابطه سلامت جسم و روح و بسیاری دیگر از امور، همه در شریعت توضیح داده شده، اینها غیر از این است که پدر مهربانی می‌خواهد فرزندش بهترین زندگی را داشته باشد؟ در شریعت نکاتی وجود دارد که آنقدر زیبا و جزئی است که ما به بیان آنها نمی‌رسیم. همه رفتارهای ما در عالم تابع متغیرهاست و خداوند عالم همه آنها را محاسبه کرده و نسبت اینها را با آن زندگی مطلوب ما سنجیده و می‌داند این متغیرها چه آثاری دارد که برای زندگی مطلوب ما مناسب نیست.

وی همچنین یادآور شد: حالا اگر خدای حکیم به منی که خلق کرده نگوید که اینها که داری انجام می‌دهی به نفع تو نیست، حکمتش زیر سؤال نیست؟ چون حتی یک انسان عاقل نمی‌آید چیزی را درست بکند و در آن دفترچه‌ای قرار دهد که انسان دیگر به خواسته‌اش نرسد و بگوید همین طوری این کار را کردم، انسان عاقل کار بیهوده انجام نمی‌دهد چه رسد به خالق عالم، پس حتما در دین و شریعت جزئیات هم گفته ‌شده است.

این استاد دانشگاه با طرح این سؤال که «حالا این دین برای من محدودیت می‌آورد یا اساسا عرصه انتخاب را برای من روشن می‌کند» تصریح کرد: خدا می‌گوید مگر بهترین‌خواه نبودی، ما همه چیز را به تو نشان دادیم حالا خودت انتخاب کن، این مطابق آزادی من هست یا نیست؟

رضائیان تصریح کرد: یکی از مشکلات در زندگی مطلوب این است که واقعیت را از کسی که آن واقعیت را نمایانگر کرده جدا نمی‌کنیم، در حالی که باید جدا کنیم. مثل پزشکی که با اسناد علمی ثابت می‌کند سیگار ضرر دارد، اما خودش سیگار می‌کشد. اینجا باید به آن یافته علمی شک کنیم؟ همین‌طور هم می‌رسیم به یک جایی که دیندار و دین را باید از هم تفکیک کنیم، اگر یک جایی من به حرفم عمل نکردم شما نباید به دین شک کنید، چون مشکل از من است. اینکه خدا می‌گوید چه چیزی خوب یا بد است برای خودش فرقی ندارد، خداوند عالمیان می‌گوید عزیزم مخلوقم این برای خودت خوب است.

انتهای پیام/




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *