» آخرین اخبار » گیلان » بهره‌مندی از سهم بازار روسیه با تکیه بر صنایع نوآور

بهره‌مندی از سهم بازار روسیه با تکیه بر صنایع نوآور

اردیبهشت ۱, ۱۴۰۱ 0۰

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، هادی تیزهوش تابان امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به میزان صادرات و واردات انجام شده توسط گمرک در سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار منتشره توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران، میزان صادرات در ١١ ماه سال ١۴٠٠ به یک میلیون و ٣۵ هزار و ۶٠٣ تن به ارزش ۵٣٩ میلیون و ٣٩٣ هزار و ٣۵ دلار رسید و همچنین میزان واردات هم در مدت زمان مذکور سه میلیون و ٢۶٢ هزار و ۶۴١ تن به ارزش یک میلیارد و ۴۵١ میلیون و ٢٠۶ هزار و ٢٣۶ دلار بوده است.

وی با تاکید بر لزوم توجه به افزایش مراودات تجاری با کشور روسیه گفت: آمار اعلام شده صادرات ایران به روسیه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، ۲۰ درصد رشد داشته‌ و در سوی دیگر نیز ارزش واردات از روسیه هم در مدت مذکور، ۵٢ درصد افزایش یافته ‌است.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه، عمده اقلام عمده صادراتی شامل میوه های خوراکی، مواد پلاستیکی و اشیاء آن، سبزیجات، نباتات، ریشه‌ها و غده‌های زیرخاکی خوراکی، چدن، آهن و فولاد، فرآورده‌ها از سبزیجات و میوه‌ها بوده و عمده اقلام عمده وارداتی شامل چربی‌ها و روغن‌های حیوانی یا نباتی، غلات، چوب و اشیاء چوبی، سبزیجات، نباتات، ریشه‌ها و غده‌های خوراکی می‌باشد.

تیزهوش تابان با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود با اتفاقات روی داده در منطقه همچنان روند توسعه تجارت ایران با روسیه تداوم یابد، تصریح کرد: موضع‌گیری سایر کشورها در خصوص وقایع اخیر بر مناسبات تجاری آنان تاثیر گذار خواهد بود و قطعاً جمهوری اسلامی ایران این توان را خواهد داشت تا بخشی از نیازهای کشورهای همسایه و منطقه را به خوبی تامین نماید.

وی از وجود محصولات مختلف تجاری فی مابین ایران و روسیه خبر داد و بیان کرد: بررسی اجمالی تجارت فی مابین فدراسیون روسیه با اتحادیه اروپا و همچنین آمار اقلام صادراتی جمهوری اسلامی ایران بیانگر آن است که محصولات مشترک زیادی در بین دو لیست مذکور وجود دارد و جمهوری اسلامی ایران، در بسیاری از اقلام مورد نیاز روسیه که تا پیش از این توسط اروپا تامین می‌گردید، توان تولید و صادرات را داشته است. 

رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه ظرفیت ایران در اقلام مختلف به روسیه را محدود ولی مهم دانست و افزود: از سوی دیگر این به آن معنا نیست که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند به سادگی جایگزین اتحادیه اروپا در تامین اقلام مورد نیاز فدراسیون روسیه گردد و شاید این اتفاق درصد بسیار اندکی از اقلام موجود رخ دهد.

تیزهوش تابان با بیان اینکه تولید محصولات کشاورزی در ایران باید بر اساس بازار هدف تعیین گردد، گفت: 
بازارهای هدف استانداردها، الزامات و سلایق خاص خود را دارند و ما برای آنکه بتوانیم در بخشی از بازار خاص روسیه جایگزین اتحادیه اروپا گردیم، نیاز است تا با برگزاری نشست‌های مشترک این استانداردها، الزامات، سلایق را شناسایی و نتایج آن را به تولیدکنندگان ابلاغ کنیم تا در نهایت تولید محصولات براساس خواست بازار هدف (فدراسیون روسیه) صورت پذیرد. 

وی نقش شرکت‌های دانش بنیان در افزایش تولید ملی در حوزه کشاورزی را بسیار موثر دانست و بیان کرد: در این مسیر بهره‌مندی از توان و دانش مجموعه‌های دانش بنیان، صنایع هایتک و نوآور می‌تواند بسیار مثمر ثمر واقع گردد لذا تکیه بر صنایع نوآور موجب بهره‌مندی بیشتر ما از سهم بازار فدراسیون روسیه می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه با تاکید لزوم افزایش زیرساخت‌های حمل و نقل در کشور افزود: ضرورت دارد تا زیرساخت‌های حمل و نقلی (زمینی، دریایی، ریلی و هوایی) نیز تقویت شود تا در ارسال کالاهای صادراتی دچار وقفه و مشکل نشویم.

تیزهوش تابان با بیان اینکه نگاه دولت به صادرات محصولات غیر نفتی باید بلند مدت باشد، تصریح کرد: راهکار بازگشت ارز حاصل از صادرات باید توسط مسؤولین ارائه شود و همچنین نرخ تبدیل ارز در سامانه نیما و سایر، می‌بایست از صادرکننده بین ۲۰ تا ۳۰ کمتر محاسبه و دریافت گردد زیرا نباید تنها به فرصت‌های مقطعی و موقت دل خوش نماییم. 

انتهای پیام/۸۴۰۰۸




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

[ad_2]

منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *