» آخرین اخبار » گیلان » دبیرستان تاریخی حکیم نظامی آستارا ۱۱۴ ساله شد/ لزوم فعالیت موزه این مدرسه تاریخی

دبیرستان تاریخی حکیم نظامی آستارا ۱۱۴ ساله شد/ لزوم فعالیت موزه این مدرسه تاریخی

فروردین ۲۲, ۱۴۰۱ 0۰


ایسنا/گیلان دبیرستان تاریخی حکیم نظامی آستارا که به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده است ۱۱۴ ساله شد.

دبیرستان حکیم نظامی شهر آستارا در مرکز این شهر ساحلی و مرزی شمال کشور در استان گیلان واقع شده است و از طرف مردم فرهنگ‌ دوست آستارا در نخستین سال‌های آغاز جنبش مشروطیت تاسیس شد. این دبیرستان قدیمی به عنوان یک مرکز آموزشی، معلمان، پزشکان، مهندسان، صاحب منصبان اداری، نظامی و فرهیختگان بسیاری را تحویل جامعه ایران، استان گیلان و شهرستان مرزی آستارا در طول بیش از یک قرن گذشته داده است.

یکی از ویژگی های این مدرسه تاریخی ساختمان و حیاط بزرگ آن است که از سنگ و آجر ساخته شده و کف و سقف آن از چوب است و بامی سفالی با درب و پنجره‌هایی زیبا از چوب دارد. شومینه‌های چدنی در بین دیوارهای میانی و مشترک کلاس‌ها با تزئینی بسیار زیبا از جمله نقاط دیدنی و جالب این مدرسه قدیمی است. دبیرستان حکیم نظامی آستارا در فهرست آثار ملی جمهوری اسلامی ایران به شماره ۱۵۲۲۰ به ثبت رسیده است و تدریس نیما یوشیج بنیانگذار شعر نو و دانش آموختگی شخصیت های برجسته علمی، فرهنگی و ادبی کشور از جمله سوابق درخشان آموزشی این دبیرستان تاریخی است.

این دبیرستان تاریخی با دارا بودن بام های سفالی، در و پنجره های چوبی و شومینه های خاص ترکیبی از معماری اصیل و بومی منطقه شمال ایران را در خود دارد. ساختمان دبیرستان تاریخی حکیم نظامی آستارا همچنان استوار است و سابقه ۱۱۴ ساله آن نشان از قدمت فرهنگ و آموزش در این شهرستان مرزنشین شمال کشور است.

در ساخت این مدرسه از سبک های معماری قفقاز جنوبی الهام گرفته و در بیشتر کلاس‌های آن شومینه های هیزمی و پنجره های دوجداره از چوب نصب و کف کلاس های درس این دبیرستان از چوب های درختان سوزنی برگ ساخته و شیروانی این مدرسه از سفال محلی تولید شده در آستارا است که نمای بسیار زیبایی به آن بخشیده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان آستارا در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اهمیت موزه دبیرستان تاریخی حکیم نظامی برای استان گیلان و شهرستان آستارا، اظهار کرد: اداره میراث فرهنگی آستارا با همت اداره  کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان تعهد خود در مرمت و تجهیز این بنا را انجام داده است.

مجتبی آب روشن افزود: از آموزش و پرورش شهرستان آستارا انتظار می رود در قالب یک تفاهم‌ نامه موزه تجهیز شده حکیم نظامی را در اختیار اداره میراث فرهنگی آستارا قرار دهد تا موزه طبق زمان بندی مشخص و استاندارد که در تعریف موزه داری کشور است برای بازدید عموم همه روزه باز باشد تا گردشگران به راحتی از این موزه در داخل شهر آستارا بازدید کنند.

وی فعالیت مداوم موزه حکیم نظامی را بسیار مهم دانست و تصریح کرد: اداره میراث فرهنگی آستارا تعهد خود در اجرای تفاهم نامه مرمت و تجهیز این بنا با آموزش و پرورش شهرستان آستارا را به خوبی انجام داده است.

دبیرستان تاریخی حکیم نظامی آستارا ۱۱۴ ساله شد/ لزوم فعالیت موزه این مدرسه تاریخی

سید سجاد موسوی، مدیر آموزش و پرورش شهرستان آستارا نیز، در همین رابطه در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اهمیت حفظ بنای تاریخی موزه حکیم نظامی، اظهار کرد: در سال های دور آستارایی های فرهنگ دوست با ساخت این مدرسه به سبک نوین آموزشی و با شیوه های خاص آن روزها فرهنگ آموزش را گسترش داده و به کل منطقه هدایت کردند.

وی با بیان اینکه مدرسه تاریخی حکیم نظامی آستارا به عنوان یک اثر منحصر به‌ فرد جزو آثار ملی کشور ثبت شده است، تصریح کرد: اداره آموزش و پرورش آستارا همواره در راستای پایداری و رونق این موزه تاریخی از هیچ همکاری با اداره میراث فرهنگی شهرستان دریغ نکرده و همچنان به همکاری خود با این اداره در حفظ موزه ادامه می دهد.

به گزارش ایسنا، بنای تاریخی حکیم نظامی آستارا برای مناسب سازی به عنوان یک موزه، نیاز به برخی فعالیت های مرمتی و تامین امکانات امنیتی، حفاظتی و نورپردازی داشت که با همت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان انجام شد و در حال حاضر این مدرسه تاریخی به مکانی برای معرفی قابلیت های فرهنگی و هنری و آثار تاریخی و به خصوص آموزشی شهرستان مرزی آستارا تبدیل شده است و به عنوان شناسنامه فرهنگی آستارا در قالب یک موزه فعالیت دارد.

در محل این موزه اسناد، مدارک و لوازم مربوط به آموزش و پرورش قدیمی آستارا و برخی اشیا و مشخصات فرهنگی مردم این شهرستان مرزنشین در معرض دید عموم قرار گرفته است؛ با این حال مدرسه تاریخی حکیم نظامی که قطب فرهنگی غرب استان گیلان در سالیان گذشته محسوب می شد و نشان دهنده قدمت ارزش علم دانش در این خطه بود نیازمند همکاری بیش از پیش دو اداره آموزش و پرورش و میراث فرهنگی شهرستان مرزی بندر آستارا است تا این موزه همه روزه باز بوده و گردشگران ورودی به آستارا به راحتی بتوانند از این موزه فرهنگی دیدن کنند.

دبیرستان تاریخی حکیم نظامی آستارا ۱۱۴ ساله شد/ لزوم فعالیت موزه این مدرسه تاریخی

گزارش از: مهدی حسین نژادی

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×