» آخرین اخبار » گیلان » کشاورزان شفتی در انتظار اقدامات مؤثر مدیریت آبی

کشاورزان شفتی در انتظار اقدامات مؤثر مدیریت آبی

فروردین ۲۰, ۱۴۰۱ 1۰


به گزارش خبرگزاری فارس از شفت، تامین آب زراعی مکفی و به موقع اراضی کشاورزی، اساسی‌ترین وظیفه مسؤولان‌ و رعایت تقدیم زراعی نیز مهمترین اقدام شالیکاران هست که همه ساله به آن تأکید می‌شود.

با خساست آسمان و کاهش ذخایر آبی و همچنین کشت ناهماهنگ کشاورزان گیلانی، بحران آب در این استان چیزی شبیه تنش آبی و نگرانی ها در این زمینه روز به روز در حال تشدید است.

شهرستان شفت نیز از مناطقی است که طی سال‌های اخیر با بحران آب زراعی روبرو بوده و به نظر می‌رسد با کاهش قابل توجه ذخایر آبی استان نسبت به سال های ماضی، نگرانی این مردم بیشتر نیز هست؛ به ویژه زمانی که اقدامات عمرانی و فنی مرتبط با نگه داری زیرساخت‌ها و شبکه آب مغفول بماند و یا نسبت به به‌روزرسانی آنها دیر اقدام شود.

 

تصویر فوق نمونه‌ای از بی تدبیری مسؤولان حوزه آب است که نگرانی مردم را دو چندان کرده است؛ نگرانی که کشاورزان روستای کولی‌سران و روستاهای پایین دست این کانال آب‌بر را رنج می‌دهد.

شکستگی کانال در آستانه فصل زراعت، فصلی که کشاورزان به دولت اعتماد کرده‌اند تا توسط این مجرا و کانال، آب زراعی شان را تأمین می‌کنند.

مسؤولان آب منطقه‌ای گیلان در گفت‌وگو با فارس با اشاره به تخریب این کانال آب رسان اعلام کرده‌اند که «بهسازی و ترمیم آن پیش از رهاسازی آب زراعی» جز اولویت های این سازمان است.

ابراهیم طاهری صادق، سرپرست فرمانداری شهرستان شفت نیز در گفت و گو با خبرنگار فارس گفته است که در جلسه فوق العاده شورای تامین آب شهرستان، تمامی ضعف‌ها، شکستگی‌ها و نقایص مسیر آبرسانی و نقاط آسیب دیده، نهرهای نیازمند لایروبی و همچنین موانع آبرسانی که از قبل احصا شده و می‌تواند باعث اتلاف آب رسانی  و هدر رفت آب و نگرانی برای مردم و کشاورزان به‌وجود آورد، از «هفته جاری» مرتفع خواهد شد.

به گفته نماینده عالی دولت در این شهرستان، برای یکسری از نیازمندی‌ها اعم از لوله و پایه‌ها، اعتبار گذاری و همچنین خرید انجام شده که به محض انتقال، جای‌گذاری می‌شود.

خوشبختانه در دولت سیزدهم و با به دست گرفتن سکان فرمانداری شهرستان شفت توسط ابراهیم طاهری صادق، امید به کشاورزان با هماهنگی های ایجاد شده، برگشته و موضوع آب و تأمین به موقع آن برای کشاورزان از دستورات دارای اولویت تبدیل شده است.

نماینده عالی دولت در این شهرستان محروم و کم برخوردار در نخستین روزهای سال نیز با توجه به اهمیت آب زراعی از سردهنه لاسک جوب در بخش احمدسرگوراب بازدید کرده و خواستار ترمیم آن شده بود.

 

تأمین آب مورد نیاز کشاورزی و فراهم کردن آرامش روانی کشاورزان، وظیفه همه مدیران است و در این راستا باید دستگاه‌ها مشارکتی مؤثر داشته باشند.

 مصرف بهینه آب کشاورزی به منظور جلوگیری از ایجاد بحران آب و کمبود سفره های زیر زمینی از ضروریاتی است که باید با مدیریت صحیح بر مصرف آب و ترویج کشت محصولات کم آب بر در حوزه کشاورزی در راستای جبران کمبود آب تلاش کرد.

گفتنی است به سبب کاهش نزولات آسمانی و همچنین پیش بینی های سازمان هواشناسی، فصل تابستان سختی پیش روی کشاورزان گیلانی است که اطلاع رسانی به موقع آن از ضروریات انکار ناپذیر است.

انتهای پیام/۳۳۸۹




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *