» آخرین اخبار » گیلان » آزادسازی حریم رودخانه های گیلان مانند سواحل اهمیت دارد

آزادسازی حریم رودخانه های گیلان مانند سواحل اهمیت دارد

اسفند ۲۸, ۱۴۰۰ 1۰


ایسنا/گیلان نماینده رشت در مجلس، رودخانه ها را بخش مهمی از منابع آبی استان دانست و عنوان کرد: همان اندازه که آزادسازی سواحل اهمیت دارد، باید برای آزادسازی حریم رودخانه ها نیز تصمیم جدی گرفته شود.

سید علی آقازاده در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کنار قانونگذاری وظیفه نظارت را بر عهده دارند، اظهار کرد: نظارت بر اجرای قوانین بسیار مهم است، زیرا بهترین قانون ها بدون اجرایی شدن سودی ندارند.

وی عملکرد سلیقه ای برخی از قوانین، فرار از قانون و دور زدن قانون را از جمله موانع نظارتی دانست و افزود: نمایندگان نباید در برابر انحراف دستگاه ها از قانون سکوت کنند؛ متاسفانه شاهد برخی بی قانونی ها توسط قوه مجریه طی سال های اخیر بودیم که به جامعه آسیب زد.

نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی، کشاورزی، صنعت و گردشگری را از جمله ظرفیت های بالقوه استان گیلان دانست و عنوان کرد: گیلان از قطب های مهم کشاورزی کشور است، اما هنوز نتوانستیم این ظرفیت را بالفعل کنیم.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از صنایع های تک در حوزه کشاورزی، گفت: کشاورزی گیلان با دو خطر تغییر کاربری و محدودیت منابع آب مواجه است که در این راستا باید حمایت های لازم از سوی دولت به منظور افزایش تولید صورت گیرد.

آقازاده با بیان اینکه صنایع سازگار با محیط زیست و منابع طبیعی در کنار کشاورزی به توسعه گیلان کمک می کند، ادامه داد: متاسفانه شاهد پس رفت در صنایع گیلان هستیم.

وی گیلان را یک استان گردشگری دانست و یادآور شد: منابع طبیعی گیلان همچون دریا و ساحل و جنگل و جلگه و تالاب ها و آب بندان ها و اراضی کشاورزی و رودخانه ها فرصت بی نظیری برای گردشگری ایجاد کرده است.

نماینده رشت در مجلس، با اشاره به تاکید بسیاری از کشورها بر اقتصاد گردشگری، عنوان کرد: باید براساس حساسیت های فرهنگی، به ایجاد بازدهی و صرفه اقتصادی گردشگری گیلان بپردازیم.

وی آزادسازی حریم رودخانه ها در کنار آزادسازی حریم سواحل را مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد: مشکلات زیرساختی گیلان به ویژه پسماند و فاضلاب و راه و… موجب شده در فعال سازی ظرفیت گردشگری خیلی موفق نباشیم.

آقازاده با بیان اینکه باید سرمایه های طبیعی استان را حفظ کنیم و از این راستا نظر جنگل شناسان و زمین شناسان و جامعه شناسان و کارشناسان فرهنگی و اقتصادی و زیست محیطی را جویا شویم، گفت: متاسفانه برخی از مسئولان هنوز اکوسیستم گیلان را نمی شناسند و با عوامل تخریب محیط زیست و آلودگی تالاب ها و رودخانه ها آشنا نیستند.

وی تکمیل کریدور شمال به جنوب را لازمه فعال سازی اقتصاد دریا در گیلان دانست و بیان کرد: راه آهن رشت – آستارا جزو اولویت های استان و کشور بوده و بهره برداری از این شاهراه تاثیر فراوانی بر ترانزیت منطقه دارد.

نماینده رشت در مجلس، احداث کارخانه زباله سوز و کمپوست سراوان و سایر شهرستان های گیلان را از دیگر پروژه های اولویت دار گیلان دانست و اظهار کرد: باید از فاجعه زباله و فاضلاب شهری جلوگیری کنیم.

وی رودخانه ها را بخش مهمی از منابع آبی استان دانست و عنوان کرد: همان اندازه که آزادسازی سواحل اهمیت دارد، باید برای آزادسازی حریم رودخانه ها نیز تصمیم جدی گرفته شود.

آقازاده، همچنین توسعه روستا براساس نیاز روستاییان را مد نظر قرار داد و گفت: بومی و غیر بومی در روستا متفاوت است و طرح هادی باید همه روستاییان را از توسعه روستا بهره مند کند؛ البته سکونتگاه های روستایی گیلان مانند سایر استان ها نیست و طرح هادی باید از تغییر کاربری اراضی کشاورزی در روستاها جلوگیری کند؛ نه اینکه مانع زندگی و اشتغال جوانان روستا شود.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×