کانون پرورش فکری را همراه نظام آموزشی کشور میدانیم
ایسنا/گیلان مدیرکل آموزش و پرورش گیلان، مقوله فرهنگ را پیچیده و دارای ظرافت دانست و نقش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را در مسیر نیل به اهداف نظام آموزشی کشور مهم و اثرگذار قلمداد کرد.
محمد فائزی در دیدار با سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مدیر کانون زبان استان گیلان، با اشاره به ظرافتها و پیچیدگیهای عرصه فرهنگ گفت: فعالیت در این حوزه، نیازمند همسویی و همگراییهاست و همراهی مجموعههای فرهنگی نقشبهسزایی در ایجاد ارتباط سازنده و نتیجهبخش با مخاطب دارد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان در همین زمینه از «تعارض آموزهها» به عنوان عاملی مخرب در دستیابی به اهداف فرهنگی نامبرد و با خاطرنشانکردن فعالیتهای هنرمندانه و شیوههای آموزش غیرمستقیم مربیان کانون اظهار کرد: تناسب آموزههای ارایهشده با میزان جذب، ریشه در اراده پذیرش مخاطب و بهرهگیری از حس و نگاه زیباشناسانه دارد که در فعالیتهای مربیان کانون دیدهمیشود.
وی آشنایی خود با فعالیتهای مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری و حضور در برنامههای این مجموعه را یادآورشد و افزود: آموزش و پرورش برای تحقق اهداف سند بنیادین و آمادهسازی ظرف وجودی نسل کودک و نوجوان، نیازمند بهرهگیری از ظرفیتهای کانون و دیگر مجموعههای فرهنگی است و تلاشدارد با مهندسی مثبت واژگان و پرهیز از ارایه فعالیتها در بستر جبر و اکراه، در مسیر دستیابی به اهداف گامبردارد.
فائزی همچنین، به فعالیتهای سازنده کانون زبان استان گیلان نیز اشاره و با «ابزار انتقال دانش» توصیفکردن زبان تصریحکرد: زبان آموزی و فراگیری رفتار و منشهای اخلاقی مربیان و مدرسان کانون زبان، رهاورد این مجموعه برای زبانآموزان محسوبمیشود.
تاکید بر ضرورت حضور در نشستها و برنامههای کانون و دعوت از مسئولان مراکز کانون پرورش فکری و کانون زبان در شورای آموزش پرورش شهرستانها بخش دیگری از صحبتهای این مسئول فرهنگی بود و وی در پایان از افزایش گستره همکاریهای مشترک در مسیر تعلیم و تربیت نسل کودک و نوجوان استقبالکرد.
سرپرست کانون پرورش فکری استان گیلان نیز در این نشست ضمن تبریک انتصاب مدیرکل آموزش و پرورش، به اهمیت تعامل و همراهی مجموعههای فرهنگی اشاره کرد و به تبیین اهداف و اولویتهای این نهاد در مسیر کشف و پرورش استعداد آیندهسازان ایران اسلامی پرداخت.
سید جلیل میرعظیمی به فعالیتهای خلاقانه مراکز فرهنگی هنری ثابت و فراگیر(ویژه کودکان و نوجوانان با نیازهای خاص)، کتابخانههای پستی، سیار شهری و روستایی کانون اشاره کرد و ارایه برنامههای کتابمحور و مبتنی بر آموزههای دینی و اسلامی را از اولویتهای این مجموعه عنوانکرد.
وی حرکت در مسیر تحقق منویات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب و سند بنیادین آموزش و پرورش را از دیگر اهداف کانون دانست و گفت: تربیت نسلی مومن، متخصص، متعهد و در تراز انقلاب مد نظر قرار دارد؛ همچنین بهرهگیری از شیوههای آموزشی غیرمستقیم، استفاده از خلاقیتهای مربیان و تعامل با دستگاهها و مجموعههای فعال در عرصه فرهنگ مدنظر قرار دارد.
فرصتسازی کانون از تهدیدهای کرونایی و ارایه همزمان فعالیتهای حضوری و بر بستر فضای مجازی، از دیگر حرکتهای سازنده کانون بود که در صحبتهای میرعظیمی به آن اشاره شد و وی با اشاره به ظرفیتهای گسترده کانون زبان استان گیلان عنوان کرد: افزایش دامنه فعالیتها و زبان آموزان و کیفیتبخشی به فعالیتها از دستاوردهای این مجموعه محسوبمیشود.
این مسئول فرهنگی با تاکید دوباره بر اهمیت و جایگاه آموزش و پرورش از منظر کانون، از افزایش گستره همکاریها در حوزه تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان ایران اسلامی استقبال کرد.
سید مجید محمدنژاد، مدیرکانون زبان گیلان نیز در ادامه، به همکاریهای کانون پرورش فکری، کانون زبان و آموزش و پرورش به عنوان مجموعههای همخانواده و با اهداف مشترک اشاره کرد و ضمن ارزشمند توصیف کردن این همگراییها افزود: تقویت این همکاریها نقش بهسزایی در توانمندسازی مخاطبان ایفامیکند.
وی در همینحال به تشریح فعالیتهای کانون زبان استان گیلان و روند رو به رشد آن در زمینه جذب و پایدارسازی زبانآموزان پرداخت و اضافه کرد: این مجموعه معتبر با ۱۳۰ مدرس، ۹۰۰۰ زبان آموز در قالب ۱۷ مرکز آموزشی فعالیتدارد.
محمدنژاد با اشاره به اینکه چهار زبان عربی، روسی، انگلیسی و آلمانی در کانون زبان استان گیلان تدریس میشود، خاطرنشان کرد: در آینده شاهد آموزش زبانهای چینی و فرانسه به زبانآموزان خواهیمبود.
انتهای پیام