» دسته‌بندی نشده » افزایش ۲ میلیون نفری مسافران مترو تهران در روزهای پایانی سال/ نقص فنی قطارها امسال کمتر بود

افزایش ۲ میلیون نفری مسافران مترو تهران در روزهای پایانی سال/ نقص فنی قطارها امسال کمتر بود

اسفند ۲۱, ۱۴۰۰ 1۰


خبرگزاری فارس گروه شهری:‌ هر چه به سال جدید نزدیک می شویم ترافیک هم در تهران بیشتر می شود. خریدهای نوروزی از یک سو و افزایش کارهای بانکی شهروندان از سوی دیگر به ترافیک تهران دامن زده است ترافیکی که با بارش باران تشدید و قفل هم می شود. 

 هفته گذشته به دلیل بارش باران در تهران بسیاری از معابر قفل شد و بزرگترین ترافیک ۱۴۰۰ در پایتخت رقم خورد. معاون شهردار تهران می گوید ضعف جدی در زیرساخت های حمل و نقل عمومی وجود دارد که در حال رفع است و رئیس شورای ششم معتقد است، اصلاح فرهنگ ترافیک ضرورت دارد.

سال ها است تهران با ترافیک های عجیبی مواجه شده که کمبود حمل و نقل عمومی از یک سو و افزایش خودروهای شخصی از سوی دیگر سبب تشدید این مشکل شده است، مشکلی که مدیریت شهری جدید در صدد رفع آن با استفاده از راهکارهای علمی و همکاری با سایر دستگاه ها است و از گروه های اندیشه ورز و نخبگان خواسته شده در این راستا ورود یابند.

توسعه مترو علاوه بر کاهش ترافیک و تسهیل در رفت و آمد شهروندان در سطح شهرها، راهکاری جهت مقابله با آلودگی هوا محسوب می شود و توسعه آن همواره مورد توجه مدیران شهری در کلانشهرهای مختلف جهان بوده و نشانه ای از توسعه یافتگی شهرها محسوب می شود.

درباره موضوعات مختلف در ارتباط با شهر زیرزمینی در پایتخت از جمله آمار مسافران مترو، تمهیدات شرکت بهره‌برداری مترو تهران در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰، وضعیت کرونا و پیشگیری از این بیماری در شهر زیرزمینی، سرانجام اورهال و تأمین واگن برای قطارهای مترو، قطار ملی و فعالیت غرف میادین تره‌بار در مترو با مهدی شایسته‌اصل مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است.

تمهیدات مترو در روزهای پایانی سال

طی هفته گذشته تا کنون وضعیت ترافیک در پایتخت گلایه بسیاری از شهروندان را به همراه داشته  است و بسیاری از تهرانی‌ها درخواست افزایش واگن‌های مترو به ویژه در روزهای پایانی سال دارند آیا تمهیداتی در این راستا برای روزهای پایانی سال در نظر گرفته شده است؟

بله، برای کمک به مدیریت و کاهش ترافیک در پایتخت یک ساعت به فعالیت قطارهای مترو در خطوط داخل شهری افزایش یافته تا شهروندان کمتر از خودروهای شخصی استفاده کنند و امکان استفاده بیشتر از مترو وجود داشته باشد همه واگن‌های مترو در حال حاضر با ۱۰۰درصد ظرفیت مشغول فعالیت هستند و همه همکاران ما در شرکت بهره‌برداری مترو اقدامات لازم را برای رفع مشکلات مربوطه انجام داده‌اند.

 خدمات رسانی مترو پیش از این ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه بود که در پی مصوبه جلسه مسئولان معاونت حمل و نقل با مدیران پلیس راهور از  اسفند  به ۲۳ و ۳۰ دقیقه افزایش یافته و بر این اساس از ساعت ۵ و ۳۰دقیقه تا ۲۳ و ۳۰ دقیقه مترو به مسافران خدمت رسانی می کند البته سرفاصله حرکت قطارها نیز متناسب با نیاز و حجم مسافر تنظیم می شود.

افزایش ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفری مسافران مترو در ۱۵ روز نخست اسفند

آمار مسافران مترو تهران در حال حاضر چه تعداد است و نسبت به  سال قبل روند افزایشی یا کاهشی داشته است؟

بر اساس بررسی‌های دقیقی که صورت گرفته در ۱۵ روز نخست اسفند امسال نسبت به ۱۵ روز اسفند سال ۹۹، ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر به آمار مسافران مترو افزوده شده است و در برخی از ایستگاه‌ها مانند ایستگاه ۱۵ خرداد ۳۹ درصد افزایش آمار مسافر را داشته‌ایم و به طور کلی می‌توان گفت در ماه اسفند در همه ایستگاه‌ها به طور متوسط نسبت به ماه‌های قبل ۱۵ درصد تعداد مسافران بیشتر شده است.

سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ آمار مسافران بسیار کمتر بود ولی امسال نسبت به سال ۹۹ به جزء در پیک خاص کرونا آمار مسافران روند فزاینده‌ای داشت.

 تغییر در وضعیت هواسازها و استفاده از فیلترهای هوا

تمهیدات شرکت بهره‌برداری مترو تهران جهت مقابله با کرونا چگونه بوده و آیا برنامه‌های گذشته همچنان انجام گرفته یا اقدامات خاصی جدیداً صورت گرفته است؟

بله،‌برخی از اتفاقات مانند تغییر در وضعیت هواسازها و استفاده از فیلترهای هوایی که شرکت‌های دانش‌بنیان تهیه کرده‌اند و ما آن را در بسیاری از ایستگاه‌ها استفاده کردیم که بر اساس آن واگن‌های مترو عاری از ویروس و باکتری می‌شود و با توسعه این فیلترهای هوا در همه قطارها ان‌شاءالله نگرانی مردم از انتقال کرونا حتی در سویه‌های مختلف کاملاً برطرف خواهد شد.

همچنین از آغاز امیکرون باتوجه‌ به شیوع سویه‌ جدید بیماری کرونا شیوه‌نامه‌های اجرایی جدیدی با هماهنگی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و ستاد ملی کرونا تدوین و ابلاغ شده است که روزانه به‌منظور پیشگیری و کنترل ویروس کرونا و حفظ سلامت شهروندان و مسافران با حساسیت و دقت، انجام می‌شود. همچنین پایانه‌ها، تمامی ایستگاه‌ها و تجهیزاتی که مسافران با آن در ارتباط هستند از جمله هندریل پله‌برقی ها، پله‌های ثابت، صندلی‌ها و تمامی گیت‌ها و دستگاه‌های شارژ بلیت مسافری و اتاق‌های مادر و کودک روزانه در چند نوبت، نظافت و ضدعفونی می‌شوند.

همچنین فیلترهای هپا، اولپا در داخل قطارهای مترو استفاده شده تا هوا را فیلتر و هوای پاک در محیط دمیده شود. همچنین روش های ضد عفونی به روش کلد پلاسما یا پلاسمای سرد، اوزون، مواد ضدعفونی نانوسیلور در برخی خطوط و ایستگاه ها به صورت پایلوت در حال استفاده است. 

همکاری شرکت های دانش بنیان با مترو/از اورهال واگن تا ساخت قطار

سرانجام قطار ملی به کجا رسید؟

قطار ملی پروژه آن را هلدینگ مترو در حال انجام است که بخش‌هایی از آن توسط شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی انجام گرفته ما از همین شرکت‌های دانش‌بنیان خواسته‌ایم در اورهال قطارهای مترو به کمک ما بیایند.اطلاع دقیقی در مورد زمان ورود قطار ملی به چرخه حمل و نقل عمومی به صورت کامل ندارم و شرکت مترو بیشتر در جریان این قضیه است ولی ان‌شاءالله با انبوه‌سازی این قطارها شاهد وضعیت بهتر حمل و نقل عمومی خواهیم بود.

امسال ۱۲ رام قطار اورهال آن با شرکت واگن‌سازی مدنظر قرار گرفت که ۸ مورد از اورهال قطارها تکمیل شد و از آنجایی که هنوز قرارداد ۶۳۰ واگن عملیاتی نشده  کارخانه‌ واگن‌سازی به ما اعلام کرد که ظرفیت برای ارائه واگن و اورهال قطارها دارد و ان‌شاءالله ۳۰ رام قطار مترو نوسازی، بهسازی و اورهال خواهد شد.

نقص فنی قطارهای مترو سال ۱۴۰۰ کمتر از سال قبل بود

به نظر می‌رسد امسال میزان نقص فنی قطارهای مترو بیشتر بود آماری در این زمینه دارید؟

البته بر اساس بررسی‌های انجام شده میزان نقص فنی قطارهای مترو امسال نسبت به سال ۹۹ کمتر بود علیرغم اینکه بسیاری از قطارها نیاز به اورهال داشت و ما پیش‌بینی می‌کردیم احتمال خرابی بیشتر باشد البته ان‌شاءالله با تأمین قطعات برای قطارهای مترو شاهد خرابی کمتر آنها در سال جدید  خواهیم بود. ناگفته نماند که اورهال و بهسازی قطارها با جدیت در دست پیگیری است.براساس بررسی‌های دقیق صورت گرفته، ۶۱ رام قطار در خطوط مختلف متروی تهران نیاز به اورهال دارد و به عبارتی ۷۰۰ واگن باید نوسازی و اورهال شود. برای این کار ۲ هزار میلیارد تومان بودجه لازم است. همچنین بخشی از ریل‌ها، هواسازها، پل‌های برقی و… دچار آسیب شده است و ممکن است هر لحظه ایمنی خود را از دست بدهد. به طور مثال؛ ۸۸ پله برقی ضرورت دارد که هر چه سریع‌تر مورد رسیدگی و تعمیر قرار گیرد. 

سرانجام شارژ انبار قطعات مورد نیاز برای تعمیر واگن‌های و قطارهای مترو

پیش از این اعلام شده بود که انبار قطعات مورد نیاز برای تعمیر واگن‌های و قطارهای مترو خالی شده و شارژ نشده است وضعیت در حال حاضر چگونه است؟

خوشبختانه اقدامات لازم جهت رفع این مشکل در دست انجام است و به زودی خبرهای خوبی در این زمینه خواهیم داشت. ببینید متروی تهران اگر مورد توجه باشد، هم بحث آلودگی و هم بحث مشکل ترافیک برطرف می‌شود و راهی به نظرم وجود ندارد غیر از اینکه به کیفیت زندگی در شهر زیرزمینی توجه کنیم و  ضرورت دارد بر همین اساس بخشی از هزینه‌ها را برای تعمیر و نگهداری قطارها و تجهیزات درنظر گیریم تا سرمایه‌های ملی از بین نرود و از طرفی به کاهش مصرف سوخت کمک کنیم و با این اقدام تردد شهروندان از طریق حمل و نقل عمومی تسهیل شود. 

قرارداد شرکت‌های قطار شهری تهران و قم در حال نهایی شدن است

ارائه خدمات متروی تهران به کلانشهرهای کرج و قم با حواشی همراه شد و با برخی انتقادات روبه رو بود درباره چرایی این موضوع و ماجرای دقیق این خدمات توضیحاتی بفرمایید.

ببینیدهمانطور که قبلا هم مطرح کردم شرکت بهره‌برداری قطار شهری تهران و حومه در راستای همکاری‌های ملی و با هدف توسعه قطارهای شهری سایر نقاط کشور، به دو شهر کرج و قم، خدمات فنی، مشاوره‌ای و زیرساختی ارائه می‌کند. این خدمات که از مشاوره‌های فنی تا اجاره قطارها را شامل می‌شود، براساس اساسنامه شرکت متروی تهران به عنوان قدیمی‌ترین قطار شهری کشور و در قالب قراردادهای جداگانه به قطارهای شهری این دو شهر ارائه می‌شود.مطابق این دو قرارداد، خدماتی همچون نیروی انسانی و راهبر قطار، مشاوره و خدمات فنی در اختیار متروهای کرج و قم قرار می گیرد تا از کارنامه و تجربه‌های متروی تهران برای راه‌اندازی بهینه این متروهای نوپا بهره‌برداری شود. براساس قرارداد منعقد شده میان متروی تهران و کرج، یک رام قطار برای انجام تست‌های سرد و گرم به قطار شهری این شهر اعزام می‌شود. ارائه خدمات فنی مهندسی و در اختیار قراردادن راهبر قطار برای انجام تست و آموزش‌های لازم از دیگر مفاد این قرارداد است.

 پیش از این در قالب قراردادهای دیگری، قطار شهری کرج دو رام قطار از متروی تهران خریداری کرده بود که مطابق پیش‌بینی‌ها، با انجام فرایندهای بهسازی در اختیار شرکت راه آهن شهری تهران قرار خواهد گرفت. متروی تهران براساس کیلومتراژ استفاده از این قطار، اجاره آن را به شرکت راه آهن شهری کرج پرداخت خواهدکرد. در قرارداد دیگری که میان متروی شهرهای تهران و قم امضا خواهد شد، علاوه بر ارائه خدمات فنی و مهندسی، یک رام قطار با سه واگن برای انجام تست‌های سرد و گرم در اختیار شرکت قطار شهری قم قرارداده خواهد شد.این رام قطار از مسیرهای کم‌مسافر متروی تهران انتخاب خواهد شد مدت این قرارداد دوماهه خواهد بود و حدود ۵۷ میلیارد ریال برای متروی تهران درآمدزایی خواهد شد. بیمه قطارها و واگن‌ها در این مدت، بخش دیگری از این قرارداد است. همچنین پیش بینی‌ می‌شود قرارداد شرکت‌های قطار شهری تهران و قم تا پایان سال نهایی شود.

 غرفه های تره بار در مترو/ اقلام ویژه از روزهای پایانی سال تا ماه رمضان

مدتی پیش تعدادی از غرفه‌های میادین میوه‌ و تره‌بار در ایستگاه‌های مترو تهران دایر شد این غرفه‌ها تا چه زمانی دایر است و آیا اقدام جدیدی در این راستا در دستور کار دارید؟

بله در حال حاضر ۳۰ غرفه از میادین میوه و تره‌بار در مترو راه‌اندازی شده که همه میوه‌ها و سبزیجات با قیمت پایه تره‌بار به شهروندان عرضه می‌شود و با کمترین ورود دلال مایحتاج عمومی شهروندان از طریق این غرف تأمین می‌شود ناگفته نماند برای ماه رمضان هم اقلام ویژه در این غرفه‌ها ارائه خواهد شد تا شهروندان حین رسیدن به مقصد خود از محل کار یا فعالیت‌های مختلف می‌توانند از این غرفه‌ها خریداری کنند.

فعالیت غرفه‌های میادین میوه و تره‌بار در مترو دائمی خواهد بود/ نگاه سودآوری نداریم هدف حمایت از معیشت مردم است

آیا فعالیت این غرفه‌ها دائمی خواهد بود یا فقط ویژه ایام عید و ماه رمضان در نظر گرفته شده است؟

خیر، فعالیت غرفه‌های میادین میوه و تره‌بار دائمی خواهد بود و ان‌شاءالله در تمامی ایام سال این غرف فعال‌اند و حتی تعداد آنها گسترده‌تر هم خواهد شد. البته شرکت بهره‌برداری مترو در اجرای طرح عرضه کالاهای اساسی در ایستگاه‌های مترو، دید سودآوری ندارند. هدف مدیریت شهری از اجرای این طرح، آن است که اقلام تنظیم بازار را بدون واسطه و به صورت مستقیم به دست مردم برسد. همچنین این برنامه در راستای تأکید بر سیاست‌های شهردار تهران و مساعدت‌های اعضای شورای شهر در بحث حمایت از معیشت مردم است.

انتهای پیام/




منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×