» دسته‌بندی نشده » تحرکات گسترده آمریکا و فرانسه برای صادرات گاز یمن

تحرکات گسترده آمریکا و فرانسه برای صادرات گاز یمن

اسفند ۱۶, ۱۴۰۰ 1۰


آمریکا و فرانسه طی روزهای گذشته به تلاش‌های خود برای از سرگیری تولید گاز یمن و صادر کردن آن به بازارهای اروپا ادامه دادند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه الاخبار، جان ماری صفا، سفیر فرانسه در یمن هفته گذشته تماس‌های فشرده‌ای را با دولت مستعفی یمن و عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن و استانداران حضرموت، شبوه، و مارب برقرار کرد.

سفیر فرانسه اواسط ماه میلادی گذشته طی سفری به شهر عدن دولت منصورهادی را به حمایت اقتصادی پایدار وعده داد. 

همزمان “تیم لیندرکینگ”، فرستاده آمریکا به یمن روز جمعه از تاسیسات بلحاف برای صادر کردن گاز در سواحل استان شبوه، وارد یمن شد. کاردار سفارت آمریکا در یمن و مسئولان شرکت‌های “توتال” و “هنت” او را همراهی می‌کردند. لیندرکینگ نشست گسترده‌ای را با استاندار شبوه درباره موانع امنیتی و نظامی که در تولید و صادر کردن گاز مشکل ایجاد می‌کند، برگزار کرد.

این نشست که افسران اماراتی در آن شرکت داشتند با واکنش‌های تندی از سوی فعالان یمنی مواجه شد. وی به مقامات محلی در شبوه وعده داد که در ازای انتقال گاز از منطقه صافر در شمال مارب به شبوه از آنها حمایت کامل به عمل می‌آورد.

به گفته منابع سفر هیئت آمریکایی به شبوه بعد از دیدار آن‌ها با منصور هادی در ریاض و مذاکرات با استاندار حضرموت انجام شد.

کارشناسان نفت معتقدند اقدام آمریکا و فرانسه در چارچوب تلاش برای ایجاد جایگزین‌هایی برای گاز روسیه است. به گفته آنها گاز یمن می‌تواند به صورت جزئی نیازهای بازار اروپا را تامین کند.

به گفته این کارشناسان، آمریکا بخش ۱۸ تاسیسات نفتی در شمال مارب را متعلق به خود می‌داند. شرکت “هنت” آمریکا به رغم اینکه قراردادی که اوایل ۲۰۰۵ امضا کرده بود به پایان رسیده از تحویل این بخش به یمن خودداری می‌کند. آمریکا می‌داند که نیازهای گاز زیاد است و تلاش می‌کند تا مقادیری از آن را برای کمبود ناشی از توقف صادرات گاز روسیه به بازارهای اروپا انتقال بدهد.

دولت منصور هادی تمایل خود را برای از سرگیری تولید گاز و صادر کردن آن اعلام کرده و مدعی شده که این مسئله باعث می‌شود تا منابع درآمدی برای یمن ایجاد شود. دولت منصور هادی به مسئولان شرکت نفتی صافر دستور داده که تمام تسهیلات را برای شرکت‌های خارجی فراهم کنند.

این در حالی است که منابع یمنی در صنعا اعلام کردند، در صورت پافشاری آمریکا و فرانسه به بازگشت به غارت گاز یمن، اقدامات جدی را در این راستا اتخاذ خواهند کرد.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×