» دسته‌بندی نشده » تمایل فعالان بازار سرمایه به نماد‌های کوچک در شرایط تأثیر ۲ عامل بر نزول شاخص‌

تمایل فعالان بازار سرمایه به نماد‌های کوچک در شرایط تأثیر ۲ عامل بر نزول شاخص‌

اسفند ۷, ۱۴۰۰ 1۰


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس در هفته اول اسفند روند صعودی را به ثبت رساند. این مساله در کنار همه عوامل موثر بر بورس نشان می دهد سهامداران خرد در ماه پایانی سال در حال چینش یک سبد برای سال آینده خود هستند.

رشد ۳ برابری شاخص کل هموزن نسبت به شاخص کل نشان می‌دهد، فعالان بازار سرمایه به سمت نمادهای کوچک بازار استقبال پیدا کرده‌اند. افزایش شاخص کل در هفته اول اسفند ماه ۰.۵ درصد و رشد شاخص کل هموزن حدود ۱.۵ درصد بوده است.

* کاهش ۲۲ درصدی خروج پول از بورس

هفته اول اسفندماه همراه با خروج پول حقیقی در بازار سهام بوده است، اما در این هفته میزان خروج پول سهامداران خرد با افت ۲۲ درصدی مواجه شد و به عدد هشت هزار و ۶۱۲ میلیارد ریال رسید.

 

روز شنبه میزان خروج پول ۴۳۱ میلیارد تومان و روز یک شنبه ۲۱۷ میلیارد تومان بود. در روز دوشنبه، رکورد ۱۵ روز پیاپی خروج پول شکسته شد و شاهد ورود پول به میزان ۴۷ میلیارد تومان به بورس بودیم. روز سه شنبه نیز روند خروج پول از بورس دنبال شد و ۲۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی ها از بازار سرمایه خارج شد و این روند برای روز چهارشنبه نیز ادامه داشت و ۶۰ میلیارد تومان از بازار سهام خارج شد.

 

* کاهش ورود نقدینگی حقیقی به صندوق‌های با درآمد ثابت

در هفته اول اسفند، در روزهای شنبه، دوشنبه و سه ‌شنبه شاهد خروج پول حقیقی از صندوق‌های با درآمد ثابت بودیم. روز شنبه ۸۱ میلیارد تومان پول حقیقی از این صندوق ‌ها خارج شد و روز یکشنبه ۱۴۶ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی به صندوق‌‌های قابل معامله با درآمد ثابت وارد شد، روز دوشنبه بار دیگر پول حقیقی از صندوق ‌ها خارج شد که ارزش آن ۹۹ میلیارد تومان بود.

روز سه ‌شنبه نیز ۳۱ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از این صندوق‌ ها خارج شد. در آخرین روز معاملاتی هفته ۱۰۴ میلیارد تومان پول حقیقی وارد شد. در مجموع این هفته ۳۹ میلیارد تومان پول حقیقی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس وارد شده است.

به عبارت دیگر به طور میانگین روزانه ۷.۸ میلیارد تومان پول حقیقی به این صندوق‌ها وارد شده است که نسبت به هفته قبل ۸۹ درصد کمتر شده است. بسیاری از کارشناسان این صندوق ها را یکی از موانع صعود بورس دانسته و کاهش ورود پول حقیقی‌ها به این صندوق‌ها به همراه کاهش خروج پول از بورس می‌تواند برداشته شدن موانع صعود بورس باشد.

* بررسی روند معاملات بازار ثانویه در هفته اول اسفند

روز شنبه ۱۴ درصد از معاملات بازار به اوراق بدهی اختصاص داشت و در روز یکشنبه این رقم به ۲۳ درصد افزایش یافت. روز دوشنبه ارزش معاملات اوراق بدهی در بورس ۱۶۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بود که ۹۷ درصد معاملات بازار را تشکیل می ‌داد.

روز سه ‌شنبه نیز ارزش معاملات اوراق ۶ هزار و ۵۸۸ میلیارد تومان بود که ۶۰ درصد از معاملات کل بازار را تشکیل داد و در آخرین روز کاری هفته ارزش معاملات اوراق به ۴ هزار و ۲۰۱ میلیارد تومان رسید که ۳۸ درصد از ارزش کل معاملات بازار را شامل می‌شود.

در هفته اخیر همزمان با صعود شاخص‌های بازار سهام و رشد ارزش معاملات خرد سهام، میانگین روزانه ارزش معاملات اوراق کاهش داشته است؛ هفته گذشته میانگین ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۳۷ هزار و ۷۵۴ میلیارد تومان بود که در هفته اخیر به ۳۵ هزار و ۳۱۱ میلیارد تومان رسید که افت ۶ درصدی را نشان می ‌دهد.

انتهای پیام/




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *