» دسته‌بندی نشده » اعتراض مخالفان در میانمار در سالگرد کودتای ارتش

اعتراض مخالفان در میانمار در سالگرد کودتای ارتش

اسفند ۴, ۱۴۰۰ 1۰


مخالفان حکومت نظامی با وجود تهدیدات مقامات مبنی بر دستگیری افرادی که به تظاهرات علیه تسلط و کنترل یک ساله ارتش بپیوندند، برای تظاهرات در شهرهای مختلف میانمار گردهم آمدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، تظاهرات روز سه‌شنبه به مناسب سالگرد اعتراضات سال گذشته، یک اعتصاب سراسری گسترده در سراسر کشور علیه حکومت ارتش بود.

فعالان اغلب در مناسبت‌ها یا سالگردهای مهم خواستار اقداماتی هستند که معمولا “اعتصاب‌” نامیده می‌شود و فعالان مخالف اعتراض روز سه‌شنبه را «۲۲۲۲۲۲» یا «شش-دو» که برگرفته از ارقام در تاریخ است، تعیین کرده بودند.

تصاویر و ویدئوها در شبکه‌های اجتماعی، گروه‌های کوچک و پراکنده‌ای از مردم را نشان می‌دهند که در “یانگون”، بزرگترین شهر میانمار و همچنین در جاهای دیگر مشغول راهپیمایی هستند.

معترضان در یانگون بنرهایی با شعارهای مختلف از جمله “دوباره برای انقلاب شش-دو گرد هم جمع می‌شویم” در دست داشتند و شعارهای ضد نظامی را یکصدا فریاد زدند.

«فاونگ یو»، یکی از رهبران گروه اتحاد کارگری گفت که اعتصاب روز سه‌شنبه برای تشویق مشارکت عمومی به همراه حداقل خطر درگیری با نیروهای امنیتی طراحی شد.

وی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: اعتصاب روز سه‌شنبه یک داروی قدرتمند برای جوانان محسوب می‌شود. همچنین، افرادی که در زندان به سر می‌برند، می‌دانند که مردم در کنار آن‌ها هستند و هدف همه غلبه بر مشکلات است.

براساس گزارش رسانه‌های محلی، نیروهای امنیتی همچنین به سرکوب معترضان و حتی سایر افرادی که به طور فعال مشغول تظاهرات نبودند، پرداختند.

ارتش میانمار پس از مطرح کردن اتهامات تقلب در انتخابات ۸ نوامبر ۲۰۲۰ و افزایش تنش سیاسی در این کشور قدرت را در اول فوریه سال بعد آن به دست گرفت.

ارتش میانمار در همان تاریخ میو انیونت، سخنگوی حزب حاکم اتحادیه ملی دموکراسی و آنگ سان سوچی، رهبر این حزب و وزیر خارجه این کشور را بازداشت و اعلام کرد که قدرت به مین آنگ هلاینگ، فرمانده کل ارتش منتقل شده است.

پس از آن اعتراضات مردمی به کودتا در سراسر میانمار آغاز و در نتیجه مداخله مسلحانه ارتش علیه معترضان و گروه‌های شورشی حدود هزار نفر کشته و هزاران نفر نیز بازداشت شده‌اند.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×