» آخرین اخبار » گیلان » نابودی اراضی کشاورزی به بهانه ایجاد اشتغال/با مدیران شرکت شن و ماسه عقاب برخورد جدی می‌شود

نابودی اراضی کشاورزی به بهانه ایجاد اشتغال/با مدیران شرکت شن و ماسه عقاب برخورد جدی می‌شود

اسفند ۴, ۱۴۰۰ 0۰


به گزارش خبرگزاری فارس از آستانه‌اشرفیه، طبیعت زیبای گیلان به محلی برای جولان دست‌اندازان به منابع طبیعی تبدیل‌شده، به‌نوعی که چهره محیط‌زیست استان و حتی اراضی کشاورزی از این عارضه خدشه‌دار شده است.

برداشت بی‌رویه شن و ماسه از از حریم رودخانه علاوه بر اینکه نسل گونه‌های مهم گیاهی و جانوری را تهدید می‌کند منجر به تهدید محیط زیستی و حتی نابودی اراضی کشاورزی می‌شود.

یکی از این شرکت‌ها که با برداشت بی‌رویه و غیر اصولی از معادن شن و ماسه و تغییر کاربری اراضی کشاورزی منجر به نابودی محیط زیست، ۴۰ هکتار از اراضی کشاورزی و زیست بوم منطقه شده‌است، شرکت شن و ماسه عقاب است.

 

این شرکت تا ۱۴ بهمن سال جاری مجوز برداشت داشته و از آن تاریخ تاکنون هیچ مجوزی به این شرکت به منظور برداشت شن و ماسه از معدن اعطا نشده و به دلیل تخلفات عمده اکنون پنج پرونده در دادگستری برای این شرکت صادر شده است‌.

به همین منظور ظهر امروز رئیس کل دادگستری استان گیلان به همراه معاون پیشگیری و وقوع از جرم دادگستری و جمعی دیگر از مسؤولان از این معدن بازدید به عمل آورد.

به گفته رئیس کل دادگستری گیلان این شرکت علیرغم قرار نظارت به مدت دوسال همچنان مشغول برداشت غیراصولی و غیرقانونی از معادن این منطقه بوده و با جرم خود خسارت زیادی را به منطقه وارد کرده است زیرا آن‌طور که حجت الاسلام‌والمسلمین حمزه خلیلی می‌گوید مدیران این شرکت علاوه بر جرم به قانون نیز بی‌اعتنا بودند که جای بسیار تأسف دارد.

رئیس کل دادگستری می‌گوید معادن گیلان یکی از ظرفیت‌های این استان است که باید به حفظ آن توجه شود لذا برداشت بدون مجوز از معدن شن و ماسه کیسم یک جرم بسیار آشکار است.

یکی از موارد مطرح شده توسط مدیر شرکت شن و ماسه متخلف، قرار نظارت سه ماهه بوده، درحالی و طبق اعلام دادگستری گیلان از زمان تشکیل پرونده در سال ۹۸ و تاکنون قرار نظارت ادامه داشته و این شرکت تخلف آشکار کرده است.

بنا بر گفته یکی از کارشناسان حوزه محیط زیست، این شرکت شن و ماسه به دلیل برداشت‌های غیر مجاز منجر به نابودی ۴۰‌ هکتار از اراضی کشاورزی و همچنین اراضی طرح تجهیز و نوسازی شده است زیرا به دلیل فوق برداشت امکان ذخیره سازی آب وجود ندارد.

این کارشناس محیط زیست می‌گوید مدیران این شرکت مدعی داشتن مجوز اکتشاف در مجاورت اراضی طرح تجهیز نوسازی هستند در حالی که چندین سال هنوز مجوزی را به ما نشان نداده‌اند.

یکی دیگر در موارد مطرح شده در خصوص تخلف شرکت شن و ماسه عقاب، برداشت‌های غیرمجاز در اراضی بیرون محوطه شرکت بوده و در این خصوص سه پرونده در سال‌ گذشته و امسال تشکیل شده است.

عمق فاجعه و برداشت‌های غیر مجاز در این شرکت معدنی به حدی زیاد بود که رئیس کل دادگستری استان گیلان خواستار رسیدگی فوری به این پرونده و برخورد با تمامی عاملان این فاجعه شده است.

در همین خصوص و به گفته معاون پیشگیری و وقوع از جرم دادگستری گیلان شرکت و شن و ماسه عقاب تخلفات فراوانی در حوزه تصرفات بستر رودخانه،تغییر کاربری اراضی کشاورزی و برداشت غیر اصولی شن و ماسه به عمق وسیع داشته است که پیگیری‌های قضایی در این خصوص آغاز شده است.

جان احمد آقایی می‌گوید؛ شرکت شن و ماسه عقاب به دلیل قرار نظارت مجوز فعالیت و برداشت شن و ماسه را نداشته است اما با این حال در دوسال گذشته به طور غیرقانونی به این کار مشغول بوده است.

مهم‌ترین مطالبه مردم منطقه دهستان کیسم آستانه اشرفیه برخورد جدی با عوامل این شرکت بوده و دستگاه قضایی بر مبنای عدالت با خاطیان برخورد قانونی خواهد کرد لذا شرکت شن و ماسه عقاب من بعد فعالیتی نداشته و فعالیت آن غیر قانونی و هر نوع اقدامی خلاف این امر مرتکب قرار مجرمانه شده است.

تمامی نهادهای مرتبط با شرکت شن و ماسه عقاب، نسبت به تخلف صورت گرفته در این ‌شرکت اذعان داشتند به این منظور و در  راستای حفاظت از انفال و حقوق مردم، دادگستری با افراد متخلف برخورد کرده و هیچگونه مماشاتی نخواهد داشت.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *