» دسته‌بندی نشده » هیدروکسی تیروزول روغن زیتون موثر در پیشگیری از سرطان گوارش

هیدروکسی تیروزول روغن زیتون موثر در پیشگیری از سرطان گوارش

اسفند ۳, ۱۴۰۰ 1۰


ایسنا/لرستان یک دانشیار بیوشیمی بالینی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: هیدروکسی تیروزول از اجزای اصلی روغن زیتون، ممکن است در پیشگیری و درمان سرطان دستگاه گوارش موثر باشد.

دکتر مریم هرمزی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: کولورکتال شایع‌ترین سرطان دستگاه گوارش است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد اصلاح رژیم غذایی، نقش مهمی در کاهش ابتلا به این سرطان داشته باشد.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی لرستان بیان کرد: هیدروکسی تیروزول از اجزای اصلی روغن زیتون است که ممکن است در پیشگیری و درمان سرطان دستگاه گوارش موثر باشد.

هرمزی اضافه کرد: در این راستا مطالعاتی تحت عنوان “بررسی اثر هیدروکسی تیروزول بر بیان ژن‌های موثر در آپوپتوز و فعالیت آنزیم‌های آنتی اکسیدانی در رده‌های سلولی سرطان کولورکتال” انجام شده که  براساس آن به این نتیجه رسیدیم که عنوان  هیدروکسی تیروزول (ماده عمده و موثر در روغن زیتون) باعث افزایش فعالیت آنزیم‌های آنتی‌اکسیدان و افزایش بیان ژن‌های موثر در مرگ برنامه‌ریزی شده سلول (آپوپتوز) می‌شود.

وی عنوان کرد: به نظر می‌رسد هیدروکسی تیروزول با تغییر سیستم دفاع آنتی اکسیدانی در سلول‌های سرطانی باعث افزایش فعالیت آنزیم‌های آنتی اکسیدانی، کاهش رشد و تکثیر سلول‌ها و القا آپوپتوز در رده‌های مختلف سلولی و سرطان کولورکتال می‌شود.

این پژوهشگر و دانشیار بیوشیمی بالینی دانشگاه علوم پزشکی لرستان افزود: به نظر می رسد،  استفاده از روغن زیتون به دلیل دارا بودن هیدروکسی تیروزول می‌تواند در پیشگیری و کاهش ابتلای افراد به سرطان کولورکتال که از سرطان‌های شایع دستگاه گوارش بوده موثر باشد.

هرمزی بیان کرد: مصرف این ماده غذایی برای پیشگیری از ابتلا به سرطان دستگاه گوارش توصیه می‌شود.

وی یادآور شد: البته با توجه به فرآیندهای بیوشیمیایی بسیار پیچیده موجود در بدن، جهت ارائه یک نتیجه دقیق‌تر در رابطه با این موضوع انجام پژوهش‌های تکمیلی و مطالعات کارآزمایی بالینی توصیه می‌شود.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×