» دسته‌بندی نشده » دیوید میلیبند: غرب آسیبی فاجعه‌بار به افغانستان تحمیل کرد

دیوید میلیبند: غرب آسیبی فاجعه‌بار به افغانستان تحمیل کرد

اسفند ۲, ۱۴۰۰ 1۰


وزیر خارجه سابق انگلیس و رئیس اجرایی نهاد موسوم به “کمیته بین‌المللی نجات” تاکید کرد، غرب با تحمیل سیاست قحطی بر افغانستان هم به این کشور و هم شهرت خودش آسیب فاجعه‌باری وارد کرده است.

به گزارش ایسنا، دیوید میلیبند، وزیر خارجه پیشین انگلیس به روزنامه گاردین گفت: اگر می‌خواستیم کشوری شکست‌خورده ایجاد کنیم، نمی‌توانستیم ترکیب سیاسی مؤثرتر از آنچه که در حال حاضر داریم، داشته باشیم.

میلیبند سردمدار کسانی بوده که با دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و بانک جهانی به جهت آزاد کردن پول نقد نه فقط برای کمک های بشردوستانه بلکه برای شروع بازسازی اقتصاد افغانستان، لابی می‌کنند.

او اظهار کرد: من اصلا این عدم وجود فوریت برای به اجرا درآوردن این موضوع را درک نمی‌کنم. واقعاً متحیر می‌شوم که چطور ما اجازه دادیم آنقدر سریع وضعیت به این میزان بدتر شود.

او هشدار داد، بحران افغانستان به قدری عمیق است که بودجه کمکی درخواستی سازمان ملل برای این کشور  معادل چهار میلیارد دلار برای سال جاری میلادی که قرار است در کنفرانسی با موضوع کمک‌های مالی برای افغانستان در ماه آینده مطرح شود، احتمالاً به ۱۰ میلیارد دلار در سال آینده افزایش خواهد یافت.

گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه هیات‌ مدیره بانک جهانی ممکن است در ماه مارس نشستی با هدف آزاد کردن بودجه‌ای به ارزش یک میلیارد پوند داشته باشد که تاکنون از آزادسازی آن خودداری کرده است.

او در اولین سفرش بعد از دو سال به لندن گفت: کاری که ما انجام می‌دهیم بدتر کردن اوضاع برای طالبان نیست، بلکه اوضاع را برای مردم افغانستان بدتر می‌کند. ما طالبان را مجازات نمی‌کنیم. این مردم عادی افغانستان هستند که بهای صلح را می‌پردازند. این فقط یک فاجعه در انتخاب کردن نیست، بلکه فاجعه‌ای برای شهرت است. این یک سیاست قحطی است.

میلیبند که به تازگی خطاب به مقامات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در مورد ابعاد این بحران شهادت داده بود، معتقدان به این مساله که توقف کمک‌ها به افغانستان، طالبان را کثرت‌گراتر می‌کند، به چالش کشید.

وی گفت: مطلقاً هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد افرادی که ۲۰ سال را صرف جنگ با آمریکایی‌ها کرده و در یک جنگ پیروز شده‌اند و ۲۰ سال در برابر چنین اهرم‌هایی آسیب‌پذیر نبوده‌اند، حالا نسبت به آن آسیب‌پذیر شده باشند. گزینه‌ای که مطرح شده بسیار بی‌رحمانه است. مساله این نیست که آیا به طالبان کمک می‌کنید یا نه؟ مساله سر کمک کردن به مردم افغانستان است. دولت این کشور تاکنون ۷۵ درصد از هزینه‌های آن به صورت کمک‌های بین‌المللی بوده و یک شبه همه آن تمام شده است.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×