» دسته‌بندی نشده » اعتراض میانمار به درخواست نماینده آسه‌آن برای دیدار با نهادهای ضد کودتا

اعتراض میانمار به درخواست نماینده آسه‌آن برای دیدار با نهادهای ضد کودتا

اسفند ۲, ۱۴۰۰ 1۰


حاکمان نظامی میانمار درخواست‌های نماینده ویژه مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) را برای دیدار با نهادهای مخالف کودتای سال گذشته در این کشور آسیایی مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، حاکمان نظامی میانمار این گروه‌ها و نهادهای مخالف کودتای فوریه ۲۰۲۱ را در کشور “گروه‌های تروریست” می‌داند و به نماینده ویژه آ.سه.آن تاکید کرده که با این گروه‌ها همکاری نکند.

با توجه به وجود نشانه‌های معدود از تحقق توافق صلح پنج بندی مورد توافق حاکمان نظامی میانمار با آ.سه.آن در سال گذشته میلادی که شامل توقف سریع خصومت‌ها و اجازه دادن به نماینده ویژه برای تسهیل گفت‌وگوها می‌شود، تفرقه و اختلاف نظر در میان اعضای مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا بر سر چگونگی احیای ثبات در میانمار دیده می‌شود.

پس از نشست پنجشنبه گذشته وزرای خارجی این نهاد، اندونزی اعلام کرد که نماینده ویژه ‌آ.سه.آن باید با تمامی طرف‌های درگیر در تنش‌های میانمار دیدار کند و مالزی نیز خواستار گفت‌وگو با دولت وحدت ملی میانمار متشکل از اعضای دولت برکنار شده آنگ سان سوچی، رهبر دوفاکتوی میانمار و سایر مخالفان دولت نظامیان در این کشور شده است.

وزارت امور خارجه میانمار در بیانیه‌ای اعلام کرد: این وزارتخانه مطلع شد درحالی که برخی الزامات درباره تحقق آن توافق پنج بندی سازنده هستند، دو عضو آ.سه.آن پیشنهاد داده‌اند که نماینده ویژه این نهاد باید با انجمن‌ها و گروه‌های تروریستی غیرقانونی ارتباط داشته باشد و همکاری کند.

این وزارتخانه در نخستین واکنش عمومی به نشست آ.سه.آن گفت که این پیشنهاد به نماینده ویژه برای همکاری با چنین گروه‌هایی نه تنها برخلاف منشور آ.سه.آن است بلکه تضعیف‌کننده تلاش‌های مقابله با ترویسم آن نیز به شمار می‌رود.

نمایندگانی از میان حاکمان نظامی میانمار از اواخر سال گذشته میلادی برای شرکت در نشست آ.سه.آن دعوت نشده‌اند.

وزیر امور خارجه دولت وحدت ملی میانمار از درخواست وزیر امور خارجه مالزی برای دیدار نماینده آ.سه.آن با دولت وحدت ملی استقبال کرد و در توئیتی از وزیر امور خارجه مالزی بابت حمایت قاطعش به منظور یافتن راه‌حلی برای میانمار و پیام واضح به نماینده ویژه قدردانی کرد.

میانمار از زمان کودتای ارتش در فوریه سال گذشته میلادی در دست نظامی‌هاست و بیش از ۱۵۰۰ غیرنظامی نیز در سرکوب نیروهای مسلح این کشور کشته شدند.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×