» دسته‌بندی نشده » نشست آسه‌آن با سایه اختلافات بر سر میانمار

نشست آسه‌آن با سایه اختلافات بر سر میانمار

بهمن ۲۸, ۱۴۰۰ 1۰


کشورهای جنوب شرق آسیا امروز (پنج‌شنبه) در گرماگرم اختلافات این بلوک بر سر چگونگی احیای ثبات در میانمار پس از کودتای نظامی سال گذشته و با توجه به اینکه نماینده نظامیان حاکم از شرکت در آن منع شدند، در کامبوج تشکیل جلسه دادند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، کامبوج ریاست فعلی مجمع ۱۰ عضوی جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) را که در سال گذشته به طور ناگهانی دولت نظامی میانمار را از پیوستن به نشست‌های کلیدی منع کرد چون به طرح صلح با این بلوک متعهد نبوده است، بر عهده دارد.

هون سن، نخست‌وزیر کامبوج برای تعامل دوباره کودتاچیان میانمار تلاش کرد، اما در بحبوحه اختلاف بر سر این رویکرد، آسه‌آن به وزیر خارجه منصوب به ارتش میانمار اجازه نداد در نشست این هفته که از ماه ژانویه به تعویق افتاده بود، شرکت کند.

پراک سوخون، وزیر امور خارجه کامبوج در پنوم‌پن به خبرنگاران گفت: بدون شک ممکن است گاهی اوقات در مورد برخی مسائل نظرات متفاوتی داشته باشیم، اما کدام خانواده هست که اختلاف نداشته باشد؟

علاوه بر ممنوعیت حضور وزیر خارجه منتسب به نظامیان حاکم بر میانمار، برخی از وزرای آسه‌آن هم از سفر به کامبوج امتناع کردند و به اوج گرفتن موارد ابتلا به کرونا در جنوب شرق آسیا اشاره داشتند و قصد دارند به صورت مجازی مشارکت کنند.

وزیر خارجه کامبوج از اینکه تمام وزرا نتوانستند در اجلاس امروز حاضر شوند، ابراز تاسف کرد. با این حال تست کرونای وزیر خارجه ویتنام بعد از ورود به پنوم‌پن، پایتخت کامبوج مثبت اعلام شد و او قرار است در نشست آنلاین مشارکت کند.

از سوی دیگر نخست‌وزیر  کامبوج روز چهارشنبه از تصمیمش برای سفر به میانمار در ماه گذشته به منظور مذاکرات دفاع کرد و گفت بدون پیشرفت، صلح در این کشور بحران‌زده حتی در پنج یا ۱۰ سال آینده هم ممکن نخواهد بود.

سنگاپور، فیلیپین، اندونزی و مالزی از کامبوج درخواست کردند که از ژنرال‌های میانمار دعوت به عمل نیاورد تا زمانی که آنها به تعهدی که سال گذشته دادند تا به خصومت‌ها پایان داده و به آسه‌آن اجازه تسهیل یک فرایند صلح را بدهند، عمل کنند.

در آستانه این مذاکرات، وزیر خارجه سنگاپور از فقدان پیشرفت در اجرای این برنامه صلح ابراز تاسف کرد. وزارت خارجه میانمار هم با ابراز تاسف از تصمیم آسه‌آن، آن را مغایر با اصول نمایندگی برابر در این نهاد دانست اما گفت به “تعامل سازنده” با تمامی اعضای این بلوک ادامه می‌دهد.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×