» دسته‌بندی نشده » خط‌مشی‌گذاری رهبری برای دولتمردان براساس عهدنامه امام علی (ع) با مالک اشتر است
خط‌مشی‌گذاری رهبری برای دولتمردان براساس عهدنامه امام علی (ع) با مالک اشتر است

خط‌مشی‌گذاری رهبری برای دولتمردان براساس عهدنامه امام علی (ع) با مالک اشتر است

بهمن ۲۳, ۱۴۰۰ 0۰


به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس نشست بررسی بررسی «بنیان‌های تحقق دولت اسلامی از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی» به همت مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار رهبر حکیم انقلاب اسلامی شب گذشته به صورت مجازی برگزار شد.

رمز پیروزی و قوت روز‌افزون انقلاب اسلامی

در این برنامه آتنا بهادری عضو هیأت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه الزهراء (س)، به بررسی «بنیان‌های تحقق دولت اسلامی از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی» پرداخت و طی سخنانی توجه مستمر امامین انقلاب اسلامی را به اصول و مبانی اسلام، رمز پیروزی و قوت روزافزون جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: رهبر فرزانۀ انقلاب همواره در توصیف و تبیین هر یک از مراحل فرآیند تحقق اهداف اسلامی شامل انقلاب، نظام، دولت، جامعه و تمدن اسلامی از مبانی قرآنی و روایی بهره می‌جویند.

برنامه دولت‌‌سازی اسلامی رهبری بر اساس سیاست‌نامه علوی است

این استاد دانشگاه، بیانات معظم‌له در خصوص دولت‌سازی اسلامی را به دقت برخاسته از سیاست‌نامه علوی دانست و ادامه داد: در تأیید این موضوع دو پژوهش با روش تحلیل مضمون (Thematic Analysis) وجود دارد که یکی برنامۀ ۵۳ نهج‌البلاغه به عنوان جامع‌ترین فرمان حکومتی امیرمؤمنان علی(ع) و دیگری درباره بیانات مقام معظم رهبری در دیدارهای ماه مبارک رمضان با هیأت دولت است.

خط‌مشی‌گذاری رهبری برای دولتمردان براساس عهدنامۀ امام علی (ع) با مالک اشتر است

عضو هیأت علمی دانشگاه الزهراء (س) با اشاره به نتایج این پژوهش‌ها گفت: نتیجه این پژوهش‌های کیفی، کشف خط‌مشی‌گذاری مقام معظم رهبری برای دولتمردان انقلاب اسلامی، دقیقاً بر اساس عهدنامۀ امام علی (ع) با مالک اشتر است نشان می‌دهد که بر سه مقولۀ بایسته‌های معنوی و اخلاقی حاکم، بایسته‌ها در برابر مردم و بایسته‌ها در برابر کارگزاران استوار است.

این پژوهشگر نهج‌البلاغه ادامه داد: انگیزه این تحقیق فرمایش مقام عظمای ولایت در برقراری تشابه شرایط دوران حکومت امیرمؤمنان (ع) با روزگار کنونی اسن که ضرورت رجوع بیش از همیشه را به کتاب شریف نهج‌البلاغه ایجاب می‌‌کند.

در ادامه این نشست، رامین طیاری‌نژاد دانشجوی دکتری الهیات دانشگاه تهران، به بررسی مجموعه آیاتی از قرآن در اثبات ضرورت تشکیل دولت اسلامی و شاخص‌های اسلامی‌سازی دولت پرداخت و گفت: منظور من از دولت، تمامی سازوکارها و نهادسازی‌هایی است که برای تشکیل یک جامعه دینی لازم هستند و لذا یک قوه خاصّی مدنظر نیست.

ضرورت ایجاد یک دستگاه متمرکز اجتماعی

وی در ادامه به آیاتی اشاره کرد و گفت: از این آیات ضرورت ایجاد یک دستگاه متمرکز اجتماعی احساس می‌شود. آیاتی از قرآن وجود دارد که حاوی سه شأن «مأموریت‌محوری» و «سلسله‌مراتب طولی» و نوعی «تقسیم کار عرضی» هستند و همه این‌ها ما را موظف به ایجاد ابزارهایی در سطح اجتماعی می‌کند. از جمله این موارد یکی «نهادسازی اجتماعی و یکی شدن نیروهای افراد جامعه» با استفاده از آیه «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ» (آل‌عمران، ۲۰۰)، «دفع مفسد و پاکسازی ارض از هرگونه فساد» با استناد به آیه «و َلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لَّفَسَدَتِ الْأَرْضُ» (بقره، ۲۵۱)، «آبادانی و پیشرفت زمین در افق یک جامعه» با استناد به آیه «هُوَ أَنْشَأَکُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَ اسْتَعْمَرَکُمْ‏ فیها» (هود، ۶۱)، «رابطه تسخیر میان انسان‌ها» با هدف سامان حیات اجتماعی با استناد به آیه «نَحْنُ قَسَمْنا بَیْنَهُمْ مَعِیشَتَهُمْ فِی الْحَیاهِ الدُّنْیا وَ رَفَعْنا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجاتٍ لِیَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً سُخْرِیًّا» (زخرف، ۳۲) و «اعتصام جمعی» مطابق آیه «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا» (آل‌عمران، ۱۰۳) هستند.

شاخص‌هایی برای اسلامی‌سازی دولت بر اساس آیات قرآن کریم

طیاری‌نژاد در بخش دوم بحث، بخشی از آیات قرآن را مورد استناد قرار داد و گفت: از این آیات می‌توان شاخص‌هایی برای اسلامی‌سازی دولت برداشت کرد. «پیوست‌نگاری عدالت» با استناد به آیه «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ…» (حدید، ۲۵) که اولی‌ترین و بلکه روح تمامی برنامه جریان رسالت را اجرای قسط و عدالت اجتماعی بیان می‌دارد، اولین شاخص اسلامی‌سازی دولت محسوب می‌شود. «اصل شفافیت» با استناد به آیاتی نظیر «وَ لا تَقْفُ ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْم‏…» (إسراء، ۳۶) که تبعیّت بدون آگاهی و اطلاع را مذموم دانسته و آیه «…وَ أَمْرُهُمْ شُورى‏ بَیْنَهُمْ…» (شوری، ۳۸) که شراکت مردم در امر حاکمیت را افاده می‌کند، به دست می‌آید. مؤلفه دیگری که در اسلامی‌سازی دولت می‌توان به آن اشاره کرد، «قانون‌مداری» است که در جای جای قرآن، به حضرت رسول (ص) امر شده که صرفاً تابع برنامه وحی باشد و از آن تخطی نکند. مؤلفه‌های دیگری مثل «مردم‌داری»، «تقوامداری»، «منع مدیریت سفیهان در اقتصاد»، «مرزبندی با دشمن» و… نیز از دیگر شاخص‌هایی است که می‌توان مورد اشاره قرار داد.

انتهای پیام/




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *