» دسته‌بندی نشده » دیپلمات صهیونیست: چهار بار پیشنهاد کمک به ارتش لبنان مایه تمسخر تل آویو شد

دیپلمات صهیونیست: چهار بار پیشنهاد کمک به ارتش لبنان مایه تمسخر تل آویو شد

بهمن ۲۰, ۱۴۰۰ 0۰


به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هفته پیش اعلام کرد که تل‌آویو چهار بار طی سال گذشته به ارتش لبنان، کمک پیشنهاد کرده است. وی با اشاره به این‌که ««شهروندان لبنان دشمن ما نیستند» در عین حال تایید کرد که این پیشنهاد‌های کمک رد شده است.

این اظهارات گانتز علاوه بر آن‌که خشم برخی منابع سیاسی در رژیم صهیونیستی را برانگیخت، به گفته «یارون آبراهام» تحلیلگر امور سیاسی در کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی، اعتراض فرانسوی‌ها و آمریکایی‌ها مبنی بر شایعه‌پراکنی گانتز در برابر افکار عمومی را برانگیخت.

در همین راستا، «اسحاق لوانون،» سفیر پیشین رژیم صهیونیستی در مصر گفت که اسرائیل برای نخستین بار، حدود یک هفته پیش از زبان «بنی گانتز» وزیر جنگ خود اعتراف کرد که در سایه بحران سخت در لبنان، چهار بار پیشنهاد کمک مستقیم به ارتش این کشور را داده است.

به نوشته روزنامه «رای الیوم»، وی افزود: «این پیشنهادها ممکن است تحریک‌کننده باشد اگر لبنان همان کشوری باشد که ما می‌شناسیم. معلوم نیست چرا اسرائیل پس از رد پیشنهاد اول از سوی لبنان، نیاز دیده که سه‌بار دیگر این پیشنهاد را تکرار کند. در حالی که پیشنهادات اضافی نه واقعیت و نه واکنش لبنان را تغییر نخواهد داد».

دیپلمات صهیونیست: دلیل تکرار چند باره پیشنهاد کمک مالی به ارتش لبنان پس از یک بار مخالفت چیست؟

 

این دیپلمات سابق صهیونیست افزود: «از آخر شروع می‌کنم؛ ارتش لبنان نمی‌تواند کمک مالی مستقیم از ما بپذیرد. ساده است زیرا این امر ممنوع است. آمریکایی‌ها برای تقویت ارتش لبنان تمایل دارند ارتش لبنان را تسلیح کنند و آن‌ها کمک مالی مستقیم به آن پیشنهاد نمی‌کنند زیرا دولت در بیروت این تصمیم را می‌گیرد».

وی تاکید کرد: «ارتش لبنان مانند گروه‌های قومی و مذهبی نیست که بتواند خواستار کمک از سوی طرف‌های کمک‌کننده شود مانند حزب‌الله که به عنوان یک سازمان از ایران کمک می‌گیرد».

سفیر سابق رژیم صهیونیستی در مصر گفت: «زمانی که وزارت امور خارجه لبنان به سفرا در سراسر جهان مراجعه کرد و از آن‌ها خواست برای حفظ حضور سفارتخانه‌های این کشور در خارج از کشور و ادامه کار آن‌ها کمک کنند، آمریکا با علم به ممنوع بودن این کار، از این امر خودداری کرد».

لوانون توضیح داد که واشنگتن معتقد است که ارتش قدرتمند لبنان تنها ارتشی است که می‌تواند در زمان مناسب در مقابل حزب الله بایستد. اما  اشتباه می‌کند. در راس این ارتش، ژنرال جوزف عون قرار دارد که به عدم همراهی با اسرائیل معروف است.

فرمانده ارتش لبنان به دشمنی با اسرائیل معروف است و به نفع آن مقابل حزب‌الله نمی‌ایستد. 

 

این دپیلمات صهیونیست ادامه داد: «همچنین ارتش لبنان صلاحیت اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت را ندارد که خواستار حضور آن به تنهایی، در جنوب رودخانه لیتانی در مقابل اسرائیل است و همه ما می‌دانیم که واقعیت چیز دیگری است و این‌که ارتش، نقض‌های حزب‌الله را که حضور آن‌ در این منطقه ممنوع است،را نادیده می‌گیرد و گزارش‌هایی وجود دارد که عون به طور غیرمستقیم به حزب‌الله کمک می‌کند. با این حال، اسرائیل پیشنهاد کمک به این ارتش را می دهد».

وی تصریح کرد: «علاوه بر این، در ماه‌های آینده، انتخابات سراسری پارلمان لبنان و انتخابات ریاست‌جمهوری نیز برگزار خواهد شد. آیا ارتش لبنان می‌تواند خود را به دلیل پذیرش کمک از “رژیم صهیونیستی” در معرض انتقاد شدید قرار دهد. وظیفه اصلی آن، حفظ نظم و جلوگیری از درگیری بین طائفه‌ها و گروه‌های مختلف است. چگونه دولت کنونی لبنان با کمک اسرائیل موافقت خواهد کرد و ضعفی را که رهایی از آن دشوار است، آشکار خواهد کرد؟».

لوانون در ادامه این سوال را طرح کرد که چرا رژیم صهیونیستی می‌بایست این پیشنهاد را که مایه تمسخر تل آویو شده، چهار بار تکرار می‌کرد؟ می‌گویند لبنان دشمن اسرائیل نیست اما لبنان متشکل از طوائف مختلف است و هر یک از آن‌ها موضع متفاوتی در قبال اسرائیل دارند.

وی افزود: «ما نباید فراموش کنیم که این ارتش لبنان در جریان جنگ داخلی در سال ۱۹۷۵ متلاشی شد و هر ژنرال در آن به طائفه‌ای که به آن تعلق داشت، پیوست».

لوانون: هدف اسرائیل از تقویت ارتش لبنان چیست؟

 

این دیپلمات صهیونیست سپس این سوال را طرح کرد که هدف از تقویت قدرت ارتش لبنان چیست؟ آیا برای بهبود شرایط حیاتی آن است یا آماده سازی او در صورت رویارویی با حزب الله؟ در هر صورت، اسرائیل جایی در آن‌ ندارد.

وی در پایان گفت: «اگر اسرائیل بخواهد کمک مؤثری کند، می‌تواند تعیین مرزهای دریایی بین دو کشور را در راس اولویت‌های خود در قبال آمریکا قرار دهد. این به بیروت اجازه می‌دهد تا از دریا گاز استخراج کند و درآمد دولت را افزایش دهد و از این طریق بتواند شرایط ارتش لبنان را بهبود بخشد».
انتهای پیام/




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *