» دسته‌بندی نشده » مخالفت دوباره چین با گسترش ناتو

مخالفت دوباره چین با گسترش ناتو

بهمن ۱۹, ۱۴۰۰ 1۰


به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، به دنبال بیانیه مشترک اخیر ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ روسای جمهور روسیه و چین و مخالفت آنها با گسترش ناتو، دفتر نمایندگی پکن در ناتو روز سه شنبه (امروز) بار دیگر بر مخالفت چین با گسترش این ائتلاف نظامی غربی تاکید کرد.

در شرایطی که تنش‌های آمریکا و برخی متحدانش با روسیه بر سر اوکراین خبرساز است، دولت چین که پیش از این از آمریکا توجه جدی به نگرانی‌های امنیتی روسیه را خواستار شده بود، در یک بیانیه جدید مخالفت پکن با گسترش ناتو را تکرار کرد.

به گزارش اسپوتنیک، ، دفتر نمایندگی چین در ناتو با انتشار بیانیه بر مخالفت پکن با گسترش این ائتلاف تاکید و تصریح کرد: «سی سال پس از پایان جنگ سرد، ناتو به گسترش جغرافیایی و دامنه عملیات خود، مشارکت در سیاست مبتنی بر بلوک‌سازی و رویارویی ادامه می‌دهد. این به امنیت و ثبات جهانی کمکی نمی‌کند».

در بحبوحه تنش‌های آمریکا و متحدانش با روسیه بر سر اوکراین، چین یک بار دیگر مخالفت خود را با گسترش ناتو اعلام کرد.

 

بیانیه روز سه شنبه (امروز) این دفتر در شرایطی صادر شده که به دنبال دیدار هفته گذشته شی جین پینگ و ولادیمیر پوتین روسای جمهور چین و روسیه در پکن، دو کشور در بیانیه‌ای مشترک با گسترش ناتو مخالفت کرده بودند.

شی و پوتین در این بیانیه مشترک، بر حمایت چین و روسیه از «چند جانبه گرایی واقعی و دموکراتیزه کردن روابط بین‌المللی» تاکید کردند و همزمان مخالفت پکن و مسکو با توسعه و گسترش ناتو در جهان را ابراز داشتند.

روسای جمهور روسیه و چین با اشاره به تلاش‌های آمریکا برای ایجاد سازمان‌های منطقه‌ای بدون حضور چین، بر مخالفت مشترک پکن و مسکو با «تشکیل ساختارهای بلوک بسته و اردوگاه‌های متضاد در منطقه آسیا و اقیانوسیه» تاکید کردند.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه هفته گذشته برای دیدار و رایزنی دوجانبه با شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین و همچنین حضور در افتتاحیه بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن، وارد پایتخت چین شد و مورد استقبال همتای چینی خود قرار گرفت.

انتشار بیانیه دفتر نمایندگی چین در ناتو با موضوع مخالفت با توسعه ناتو در بحبوحه تنش‌های اخیر آمریکا و برخی از متحدانش با روسیه بر سر اوکراین صادر شده است. واشنگتن و متحدانش مدعی تدارک مسکو برای حمله به اوکراین شده‌اند اما روسیه بارها این ادعاها را رد کرده است.

مقام‌های ارشد مسکو البته به واشنگتن و متحدانش درباره اقدامات تحریک آمیز غربی‌ها در قبال اوکراین به ویژه احتمال عضویت این کشور در ناتو به شدت هشدار داده‌ و اعلام کرده‌اند که روسیه برای حفاظت از منافع امنیتی خود اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

انتهای پیام/ص




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *