» دسته‌بندی نشده » سفیر آمریکا: واشنگتن حاکمیت ژاپن بر جزایر مورد مناقشه با روسیه را به رسمیت می‌شناسد

سفیر آمریکا: واشنگتن حاکمیت ژاپن بر جزایر مورد مناقشه با روسیه را به رسمیت می‌شناسد

بهمن ۱۹, ۱۴۰۰ 1۰


سفیر آمریکا در توکیو گفت، واشنگتن از دولت ژاپن در مساله قلمروهای شمالی یا جزایر کوریل مورد مناقشه با روسیه حمایت می‌کند و حق حاکمیت توکیو را در این جزایر به رسمیت می‌شناسد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس، رام امانوئل، سفیر آمریکا در ژاپن در پیامی ویدئویی که در توئیترش منتشر شد، گفت: هفتم فوریه روز “سرزمین‌های شمالی” در ژاپن است و من به صورت واضح می‌گویم که آمریکا از ژاپن درباره مساله این قلمروها حمایت کرده و حق حاکمیت ژاپن را بر این چهار جزیره مورد مناقشه از دهه ۵۰ میلادی به رسمیت می‌شناسد.

وی همچنین حمایت خود را از تلاش‌های دولتهای توکیو و مسکو برای دستیابی به یک توافق صلح پایدار اعلام کرد و ادامه داد: عدم توجه روسیه به حق حاکمیت دیگران مساله جدیدی نیست و فقط به قلمروهای شمالی محدود نمی‌شود. روسیه به کریمه و شرق اوکراین نیز دست درازی کرده است.

از ۱۹۸۱، راهپیمایی‌های ملی برای درخواست بازگشت قلمروهای شمالی هر سال در ۷ فوریه به مناسبت معاهده شیمودا، که اولین قرارداد روسیه و ژاپن بود و در سال ۱۸۵۵ امضا شد، برگزار می‌شود. چنین رویدادهایی به طور سنتی با حضور وزیران، قانونگذاران احزاب حاکم و مخالف و همچنین برخی از ساکنان سابق بخش جنوبی کوریل برگزار می‌شود.

ده‌ها سال است که مسکو و توکیو برای بستن معاهده صلح پس از جنگ جهانی دوم رایزنی‌هایی را انجام داده‌اند. موضوع جزایر کوریل جنوبی همچنان نقطه عطف کلیدی در روابط بین دو کشور است. در سال ۱۹۴۵، سراسر مجمع الجزایر کوریل به اتحاد جماهیر شوروی واگذار شد. توکیو مدعی مالکیت بر ایتوروپ، کوناشیر، شیکوتان و گروهی از جزایر خالی از سکنه است. وزارت امور خارجه روسیه بارها اعلام کرده که حاکمیت مسکو بر این جزایر در قوانین بین‌المللی تضمین شده و نمی‌توان آن را زیر سوال برد.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×