بازدید نماینده ویژه رئیسجمهور از منطقه ویژه اقتصادی آستارا
به گزارش خبرگزاری فارس از آستارا، «سید حمید سجادی» وزیر ورزش و جوانان و نماینده ویژه رئیسجمهور به همراه معاون حقوقی مجلس و امور استانها، مدیرکل روابط عمومی و مدیرکل ورزش و جوانان استان گیلان دقایقی پیش از منطقه ویژه اقتصادی این شهرستان بازدید به عمل آورد.
منطقه ویژه اقتصادی شهرستان آستارا با ۶۰ هکتار وسعت، نخستین بندر بخش خصوصی کشور و نزدیکترین و مقرون بهصرفهترین مسیر تجارت و حملونقل کالا بین آسیا، آفریقا و اروپا است که برای تخلیه و بارگیری کشتیهای دو هزار و ۵۰۰ تنی طراحی شده است.
غلات، آهنآلات، انواع چوبآلات، محصولات کشاورزی، مصالح ساختمانی، محصولات پتروشیمی و مواد معدنی ازجمله کالاهایی هستند که بهواسطه منطقه ویژه اقتصادی شهرستان آستارا به بنادر کشورهای روسیه، جمهوری آذربایجان و قزاقستان واردات، صادرات و ترانزیت میشوند.
حمیدرضا آبایی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان میزان جابهجایی کالا بهواسطه منطقه ویژه اقتصادی شهرستان آستارا را در سال جاری بیش از ۱۷۷ هزار تن کالای غیرنفتی دانسته و گفته بود این میزان جابهجای در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۳۲۴ درصد رشد داشته است.
عدم صدور کد گمرکی منطقه ویژه اقتصادی شهرستان آستارا در سالهای اخیر یکی از مهمترین مشکلات تنها بندر خصوصی کشور بود که این مهم باعث میشد انجام عملیات ترانزیت و صادرات کالا از ایران به کشورهای حاشیه دریای خزر با بروکراسی اداری بیشتر مواجه شود.
کریم رسولی مدیرکل سابق گمرک شهرستان آستارا از راهاندازی و فعال شدن کد گمرکی منطقه ویژه اقتصادی این شهرستان در شهریور ۱۴۰۰ خبر داده و گفته بود با راهاندازی کد گمرکی این منطقه، فعالیت اقتصادی تجار و صاحبان کالا در منطقه ویژه اقتصادی شهرستان آستارا تسهیل و تسریع میگردد.
صدور قبض انبار تفکیکی قابل معامله، صدور گواهی مبدأ، مهلت توقف نامحدود کالا در منطقه، ترانزیت و صادرات مجدد برای کالاهای وارده به منطقه، استفاده از تخفیف مناسب در هزینههای بندری، تخلیه، بارگیری و انبارداری کالا ازجمله مزایای کد گمرکی منطقه ویژه اقتصادی برای تجار و بازرگانان است.
آبخور پایین پای اسکله و لایروبی نامناسب آن از دیگر مشکلاتی است که گریبانگیر منطقه ویژه اقتصادی شهرستان آستارا است، بهطوریکه به دلیل عمق کم آب، ۸۰ درصد از کشتیهای تجاری نمیتوانند وارد آبهای منطقه ویژه اقتصادی این شهرستان شده و بهناچار در بندرانزلی پهلو میگیرند.
به گفته مسعود پل مه دبیر انجمن کشتیرانی، آبخور پایین پای اسکله سبب شده است تا تعداد کشتیهایی که وارد بندر آستارا میشوند کاهش یابد و آن دسته از کشتیهایی هم که امکان وارد شدن را دارند، مجبورند با ظرفیتی کمتر از ظرفیت واقعی خود بارگیری کنند که این عمل، صرفه اقتصادی حملونقل دریایی را کاهش میدهد.
منتظر کوهساری عضو هیأتعامل و معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی کشور نیز در جریان بازدید از منطقه ویژه اقتصادی شهرستان آستارا قول داده بودند با لایروبی، عمق چهارمتری کانال ورودی به حوضچه و پای اسکله را به ۶ متر افزایش دهند که این مهم، تاکنون تحقق نیافته است.
منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا که از سال ۱۳۸۸ در جریان یک مزایده به مدت ۴۰ سال به شرکت کاوه واگذار شد که احداث اسکله به متراژ ۲۸۵ متر، سیلوهای غلات، ساختمان اداری گمرک، محوطههای روباز و انبارهای سرپوشیده ازجمله پروژههایی هستند که توسط بخش خصوصی در این منطقه به بهرهبرداری رسیدهاند.
به گزارش فارس، بازدید از پروژه مرکز خدمات بهداشتی و درمانی لوندویل، بازدید از پروژه احداث استخر شنای سرپوشیده بانوان، بازدید از استادیوم فوتبال، دیدار با خانواده معظم شهدا و دیدار چهره به چهره با مردم از دیگر برنامههای سفر یک روزه «سید حمید سجادی» وزیر ورزش و جوانان و نماینده ویژه رئیسجمهور به شهرستان آستارا بود.
انتهای پیام /۳۳۸۹
شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید