» آخرین اخبار » گیلان » ترکیه و عراق از مشتریان مهم گیاهان دارویی گیلان

ترکیه و عراق از مشتریان مهم گیاهان دارویی گیلان

دی ۲۹, ۱۴۰۰ 0۰


ایسنا/گیلان معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: علاوه بر بازارهای داخلی، بازارهای کشورهای خارجی از جمله عراق و ترکیه از مشتریان مهم گیاهان دارویی گیلان محسوب می شوند.

علی موسوی در گفت و گو با ایسنا از توسعه کشت گیاهان دارویی در گیلان خبر داد و گفت: سال گذشته ۱۱۰ هکتار به باغات گیاهان دارویی استات اضافه شد و از ابتدای سالجاری تاکنون ۱۰۰ هکتار به باغات گیاهان داوریی گیلان افزوده شده است.

وی با بیان اینکه بخشی از گیاهان دارویی گیلان به صورت فله و بخشی دیگر در کارگاه ها بسته بندی می شود، افزود: باید برای توسعه فروش و اقتصادی تر شدن فروش گیاهان داوریی گیلان صنایع تبدیلی قوی ایجاد شوند.

موسوی ادامه داد: تنوع گیاهان دارویی گیلان بسیار زیاد است و مشتریان خوبی در داخل استان و در دیگر استان های کشور دارد.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر بازارهای داخل کشور، بازارهای کشورهای خارجی نیز طالب گیاهان داوریی گیلان هستند، تصریح کرد: کشورهای عراق و ترکیه از مهمترین مشتریان خارجی گیاهان دارویی استان ما محسوب می شوند.

پرداختن به گیاهان دارویی در کنار شغل اصلی  

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۲۰۰۰ نفر در گیلان در بخش تولید گیاهان داوریی فعالیت می کنند و پرداختن به این بخش برای اغلب افراد یک شغل جاتبی و یا شغل دوم محسوب می شود.

وی در ادامه از اجرای طرح اصلاح باغ های استان خبر داد و گفت: توزیع این نهال ها با هدف توسعه گیاهان دارویی و توسعه باغات گیلان انجام می شود.

موسوی با اشاره به اینکه این نهال‌ها برای اصلاح باغ‌های مثمر و عرصه‌های جلگه‌ای توزیع می‌شود، بیان کرد: توزیع نهال‌های درختان میوه، ارقام دانه دار و هسته دار، دانه خشک، مرکبات و گیاهان دارویی که مستعد تولید اقتصادی و تجاری هستند به قیمت یارانه‌ای تا پایان اسفند در گیلان ادامه دارد.

توسعه باغ‌های گیاهان داوریی در زمین‌های شیب‌دار گیلان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان افزود: بیشتر نهال‌ها با اولویت اجرای طرح‌های توسعه اصلاح، جایگزینی و همینطور توسعه باغ‌ها در زمین‌های شیب‌دار استان گیلان توزیع و استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه متقاضیان می‌توانند برای دریافت نهال به ۱۳ نهالستان دارای مجوز تولید نهال شناسه دار مراجعه کنند تصریح کرد: مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها هم نهال یارانه‌ای در اختیار کشاورزان قرار می‌دهند.

موسوی اضافه کرد: سال گذشته با اختصاص ۶۵۰ میلیون تومان یارانه نهال ۴۴۴ هکتار از باغ‌های استان توسعه یافت.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×