» آخرین اخبار » گیلان » ابراز تأسف شدید اعضای کمیسیون برنامه‌بودجه مجلس از وضعیت عمرانی در گیلان

ابراز تأسف شدید اعضای کمیسیون برنامه‌بودجه مجلس از وضعیت عمرانی در گیلان

دی ۲۳, ۱۴۰۰ 1۰


به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حمیدرضا حاج بابایی امروز در شورای برنامه‌ریزی استان گیلان در سالن غدیر استانداری اظهار کرد: گیلان علیرغم استان کلیدی در زمینه گردشگری و قرابت با کشورهای دیگر، وضعیت پسماند، آب و فاضلاب و شهر رشت نگران‌کننده‌ای دارد.

وی با بیان اینکه وقتی از بخش‌های زیرساختی استان به‌ویژه در رشت بازدید می‌کردم به من برخورد، افزود: آب حرف اول را در استان گیلان به سبب منحصربه‌فردی می‌زند اما در همین بخش نیز دارای معضل است.

رئیس کمیسیون تلفیق ۱۴۰۱ با اشاره به ناتمام ماندن سد دیورش در رودبار، گفت: این سد حدود ۳.۵ میلیون مترمکعب را در خود جای داده، آب شرب و کشاورزی بخش وسیعی را تأمین می‌کند اما همچنان ناتمام مانده است.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحران زباله در سراوان، گفت: باید کسی که مسبب ورود و دپوی زباله در آن منطقه شده به‌شدت برخورد کرد هرچند در طول این ۴۲ سال همه ما در وقوع این فاجعه مقصر هستیم.

حاجی بابایی با اشاره به ورود فاضلاب دو رودخانه آلوده در رشت، افزود: گیلان از سرسبز بودن و گردشگری خود آسیب خورده و این استان تنها نام بلندی دارد اما از معضلات عدیده‌ای رنج می‌برد.

وی با اشاره به بازدید از تالاب انزلی، گفت: تمام معضلاتی حوزه زیست‌محیطی نهایتاً در تالاب انزلی خلاصه می‌شود و معتقدم همه‌چیز به پول وابسته نیست بلکه باید مسؤولیت شناس باشیم و خوب برنامه‌ریزی کنیم.

رئیس کمیسیون تلفیق ۱۴۰۱ با اشاره به اینکه نباید هیچ فاضلابی به رودخانه بریزد، افزود: سد دیورش از ظرفیت‌های قانونی استفاده کرده اما هیچ بهره‌ای نبرده است البته از محل تهاتر نفت به این سد کمک خواهد شد.

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس با بیان اینکه بحث بیمارستان در گیلان جای نگرانی دارد، افزود: بیش از ۲۰ سال است که احداث بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی در استان آغازشده اما هنوز به اتمام نرسیده است.

حاج بابایی به اصلاح لایحه بودجه ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: خط قرمز نمایندگان معیشت مردم است و هر اقدامی که معیشت مردم را سخت کند، نمایندگان در کنار مردم خواهیم ماند.

وی با بیان اینکه به‌زودی از وضعیت کنونی خارج می‌شویم، افزود: در شرایط کنونی تمام تلاش ما این است تا بررسی‌های عمیق و کارشناسی صورت بگیرد تا مؤلفه‌های لازم برای حمایت مردم محقق شود.

مدیریت پسماند طی سال‌های متمادی توجه نشده است

رئیس مجمع نمایندگان گیلان نیز با قدردانی از حضور اعضای کمیسیون برنامه‌بودجه اظهار کرد: مهم‌ترین موضوع در استان در بازدیدهای امروز مدیریت پسماند بود که مورد مشاهده اعضای کمیسیون نیز قرارگرفته است.

مهرداد گودرزوند چگینی با بیان اینکه به مدیریت پسماند طی سال‌های متمادی توجه نشده، افزود: نه‌تنها در بودجه سال بعد بلکه در بودجه سال‌های آینده نیز باید به گیلان بیشتر توجه شود.

وی با اشاره به ضعف‌های عدیده در استان، افزود: در بخش‌های وسیعی از استان به‌ویژه در بیمارستان‌ها، راه‌ها، سدها در کنار معضلات زیست‌محیطی نقیصه‌هایی وجود دارد که باید مرتفع شود.

بی‌توجهی به بخش صنعت در گیلان

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با اشاره به بازدید اعضای کمیسیون برنامه از بخش‌های مختلف گیلان، اظهار کرد: یکی از دستاوردهای سفر کمیسیون برنامه به گیلان تغییر نگرش در خصوص این استان سرسبز است که مشکلات و چالش‌ها زیر فضای سبز آن مستور شده است.

رسول فرخی با اشاره به بی‌توجهی به بخش صنعت در گیلان، گفت: در این استان سالیان متمادی فقط به کشاورزی توجه شده و این مسئله موجب شده تا این استان در بخش صنعت به‌شدت عقب بماند.

انتقاد شدید از وضعیت عمرانی توالش

نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با اشاره به محرومیت‌های استان گیلان، اظهار کرد: کنارگذر تالش با ۱۲ سال از آغاز کار و پیشرفت پنج‌درصدی، پل اسالم، سد لاستیکی تالش و ماسال، کارخانه کمپوست تالش و سد شفارود به دلیل کمبود اعتبارات همچنان ناتمام و متوقف مانده‌اند.

حسن محمدیاری با اشاره به تعویق ۹ ماهه حقوق کارگران سد شفارود، گفت: به دلیل اختلاف بین پیمانکار و مجری کارگران حقشان ضایع‌شده و لازم است مدیریت احداث این سد به استان واگذار شود.

آستانه‌اشرفیه چهارمین شهر مذهبی معرفی شود

ابراهیم نجفی، نماینده مردم آستانه‌اشرفیه و بندر کیاشهر نیز در این نشست با اشاره به مذهبی بودن شهر آستانه‌اشرفیه، اظهار کرد: لازم است شهر آستانه به چهار شهر مذهبی کشور ملحق شود تا اوراق و منابع مالی به آن پرداخت شود.

شبکه ریلی کشور از رشت به کاسپین متصل شود

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه گیلان دارای جغرافیای خاص است، اظهار کرد: هر جای استان را بنگرید با یک نقطه استراتژیک مواجهه می‌شویم و نقش کوه، دشت و دریا در این استان بسیار حائز اهمیت است.

سید علی آقازاده، با اشاره به قرار گرفتن میز اوراسیا در گیلان و سهم بالای استان در ترانزیت، گفت: لازم است شبکه ریلی کشور از رشت به کاسپین متصل شود.

وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از منابع غذایی کشور در گیلان تأمین می‌شود، افزود: علاوه بر منابع غذایی در استان، محیط‌زیست گیلان نیز در حال انقراض بوده و این یک فاجعه است.

غفلت از محور خزر

نماینده مردم بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با اشاره به غفلت از محور خزر، اظهار کرد: این محور بسیار مهم بوده درحالی‌که توجه کشور تنها به محور جنوب معطوف شده است.

احمد دنیا مالی با اشاره به نقش خزر در دور زدن تحریم‌ها، افزود: نظام سلطه هیچ تسلطی بر خزر ندارد و می‌توان از این فرصت در جهت توسعه تجارت و ورود ارز بیشتر بهره گرفت.

عزم کمیسیون برنامه‌وبودجه برای حل مشکل زباله سراوان

دیگر نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با اشاره به متأثر شدن اعضای کمیسیون در بازدید از سراوان، اظهار کرد: به گفته اعضا کمیسیون آن‌ها در این سفر اگر هیچ مشکلی را حل نکنند، مشکل و معضل زباله سروان را حل خواهند کرد.

جبار کوچکی نژاد مدیریت فاضلاب را از دیگر بخش‌های مورد تأکید برشمرد و افزود: امیدواریم در کنار حل معضل زباله لندفیل سراوان، مشکل ورود فاضلاب به رودخانه و تالاب استان نیز حل شود.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس با اشاره به عقب‌ماندگی استان در حوزه بهداشت و درمان نیز، گفت: با ما حتی یک بیمارستان جامع در استان نداریم درحالی‌که همه استان‌های از این مؤلفه برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه برخی‌ها مدعی بودند که گیلان از استان‌های برخوردار کشور است، افزود: این درحالی‌که یک قطعه راه از هشت سال پیش آغازشده و تمام نشده و یا اینکه بیمارستانی در این استان بیش از ۱۵ سال شروع‌شده و احداث آن همچنان ادامه دارد.

گفتنی است در این نشست وکلای خانه ملت عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه ازجمله دشتی و میرتاج الدینی به بیان گزارشی از وضعیت استان گیلان در بخش محیط‌زیست، بهداشت و درمان، راه و آبخیزداری مواردی را مطرح کردند.

انتهای پیام/۳۳۸۹

 




منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×