» دسته‌بندی نشده » لزوم ورود دستگاه قضا در فرایند اصلاح نظام بانکی/ ساماندهی نظام بانکی تنها از عهده یک قوه برنمی‌آید

لزوم ورود دستگاه قضا در فرایند اصلاح نظام بانکی/ ساماندهی نظام بانکی تنها از عهده یک قوه برنمی‌آید

دی ۱۹, ۱۴۰۰ 0۰


گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری فارس- قدرت بانک‌ها برای اثرگذاری در اقتصاد کشور ما از دیرباز به نقشی تاثیرگذار در کل فرایند تجارت و تعاملات اقتصادی تبدیل شده و روزبه‌روز نیز بر این نقش افزوده می‌شود. این در حالی است که سیستم بانکی ما به عنوان یکی از پرچالش‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور، دچار برخی اشکالات و نواقص جدی است

 بسیاری از صاحب‌نظران اقتصادی، سوءعملکردها و تاثیرات منفی بانک‌ها در اقتصاد کشور از جمله خلق پول، برهم‌زدن سیستم توزیع درست ثروت و… را از عوامل اصلی وضعیت نابسامان اقتصادی فعلی ارزیابی می‌کنند

از ابتدای انتصاب حجت الاسلام محسنی اژه‌ای به عنوان رئیس قوه قضائیه، وی بر لزوم ساماندهی وضعیت فعلی بانک‌ها و حل کارشناسی و فنی ریشه‌های معضلات بانکی، برای روان‌سازی اقتصاد و کاهش تبعات سوءمدیریت‌ها در این بخش که بالتبع دامن‌گیر سیستم قضایی نیز می‌شود تاکید کرده و در جلسات مختلف این امر را به عنوان یک محور عمده و اثرگذار مورد توجه قرار داده است.

موضوع ضرورت اصلاح سیستم بانکی در جلسه ۱۰ مهرماه با «کمیته فرادستگاهی رسیدگی به مطالبات غیرجاری بانک‌ها» با حضور مسئولین عالی قضایی، بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مدیران عامل بانک‌ها و از سوی رئیس قوه قضائیه دنبال شد.

رئیس قوه قضائیه در این نشست گفت: «این کمیته از سال ۹۳ تا کنون تشکیل شده است و عنوان شده که ۱۶۳ جلسه هم برگزار کرده است که طی این جلسات به ۱۲ پرونده رسیدگی کرده است. رسیدگی به این تعداد پرونده نشان می‌دهد که این کمیته در اهداف خیلی موفق نبوده است و تعداد بالایی از موضوعات که در کشور مسئله ایجاد کرده مورد بررسی قرار نگرفته است».

توجه عمیق رئیس دستگاه قضا به ترمیم شاهراه‌های اقتصاد

اصغر سلیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس با اشاره به اقدامات قوه قضائیه طی شش ماه اخیر درباره ساماندهی وضعیت فعلی بانک‌ها و حل کارشناسی و فنی ریشه‌های معضلات بانکی، برای روان سازی اقتصاد و کاهش تبعات سوء مدیریت‌ها در این بخش، اظهار کرد: عملکرد بانک‌ها در وضعیت اقتصادی کشور تاثیرگذار است و بانک‌ها باید ماموریت‌های خود را به درستی انجام دهند. اقداماتی از جمله خلق پول از عواملی است که می‌تواند به نابسامانی‌های اقتصادی دامن بزند لذا بانک‌ها حتما باید در این زمینه مدیریت شده عمل کرده و توجه جدی به آثار سوی برخی اقدامات خود داشته باشند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقداماتی نظارتی در این بخش، تصریح کرد: الحمدالله حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای پس از انتصاب خود در قوه قضائیه، به موضوع ساماندهی وضعیت فعلی بانک‌ها ورود جدی داشته و اقدامات کارشناسانه و دقیقی را در این حوزه کلید زده است؛ چرا که بالتبع بار مشکلات در این بخش خواه ناخواه به دستگاه قضایی کشانده شده و باید این قوه اقدامات پیشگیرانه را مدنظر قرار دهد که همین رویکرد هم مورد تاکید رئیس عدلیه است.

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به چندین جلسه رئیس دستگاه قضا در زمینه ساماندهی نظام بانکی کشور بیان داشت: در این جلسات ساماندهی نظام بانکی کشور و ارائه راهکار‌ها مدنظر بوده که این امر خود گویای توجه عمیق رئیس دستگاه قضا به شاهراه‌های اقتصاد و ترمیم این فرآیند‌ها است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به رویکرد تحولی حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در دستگاه قضا، تاکید کرد: حتما نظارت و ساماندهی نظام بانکی تنها از عهده یک قوه برنمی‌آید و سایر قوا هم باید در این زمینه ایفای نقش کنند؛ لذا ورود دستگاه قضا برمبنای رویکرد تحولی قوه قضائیه به رفع اشکالات ساختاری نظام بانکی اقدامی قابل توجه بوده و باید بیش از پیش ادامه پیدا کند.

تأکیدات رئیس دستگاه قضا عقبه مشورتی و عقلانی دارد

آیت‌الله مصطفی علماء امام جمعه کرمانشاه نیز چندی پیش با اشاره به تأکیدات رئیس دستگاه قضا بر اصلاح نظام بانکی، عدالت در احراز صلاحیت‌ها و مقابله با قاچاق و رهاشدگی اموال مردم در انبار‌ها و مراقبت نسبت به تغییر کاربری اراضی، گفت: تأکیدات رئیس دستگاه قضا در حوزه‌های مختلف، عقبه مشورتی و عقلانی دارد.

 امام‌جمعه کرمانشاه بابیان اینکه رئیس دستگاه قضا دنبال باز کردن گره‌های مشکلات حاکم بر کشور است، تصریح کرد: تحقق این تأکیدات، منجر به حل مشکلات مردم خواهد شد.

علماء با تأکید بر اینکه قوه قضائیه رویکرد کمک به حل مشکلات کشور در ابعاد مختلف را دارد، اضافه کرد: این تأکیدات حجت‌الاسلام حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای، قابل‌تقدیر است.

 امام‌جمعه کرمانشاه اظهار داشت: رئیس قوه قضائیه در کنار حل و رسیدگی به مسائل قضائی، دغدغه حل مشکلات اقتصادی کشور را دارد و این دغدغه‌ها بسیار ارزشمند است.

به گزارش خبرگزاری فارس رئیس قوه قضائیه در ۵ ماه گذشته در ۷ جلسه طولانی کاری درباره ساماندهی وضعیت فعلی سیستم بانکی و راه حل های ارائه شده برای آن، حضور داشته و به صورت جدی پیگیر اصلاح نظام بانکی کشور بوده است. با این همه اصلاح نظام بانکی تنها وظیفه قوه قضائیه نیست اما یقینا قوه قضائیه با رویه جدید خود می‌تواند نقش به سزایی در این فرایند ایفا کند.

انتهای پیام/




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *