» آخرین اخبار » گیلان » اراضی دیم رودبار در تهدید ویلاسازی

اراضی دیم رودبار در تهدید ویلاسازی

آذر ۲۹, ۱۴۰۰ 0۰


ایسنا/گیلان مدیر جهاد کشاورزی گیلان گفت: اراضی دیم رودبار مورد طمع ویلاسازان است.

شهرستان رودبار از لحاظ تنوع محصولات، بسیار غنی بوده حفظ اراضی کشاورزی، باغات زیتون و… علاوه بر آثار فراوان از جمله تولید غذا، عدم مهاجرت روستاییان به شهرها و جلوگیری از ازدیاد مشکلات شهرنشینی، ایجاد اشتغال، خودکفایی از لحاظ محصولات کشاورزی و عدم آلودگی محیط زیست و تبعات منفی دیگر نقش بسیار مهمی دارد.در صورتی که اگر زمین های کشاورزی به کاربری های غیر کشاورزی تبدیل شود چنین فایده ای را از دست خواهیم داد.

سروش ابراهیمی مدیر جهاد کشاورزی رودبار در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه باغات زیتون برای این شهرستان بسیار ارزشمند است، گفت: باغات زیتون برای باغداران دارای تقدس است و با عشق و علاقه فراوان به آن می پردازند و کمتر باغداری حاضر می شود برای ویلاسازی باغ زیتون را برای فروش بگذارد.

وی افزود: اما برخی کشاورزان که صاحب زمین های کوچک هستند به دلیل نبود توجیه اقتصادی در زمان مواجهه با مشکل مجبور به فروش زمین هایشان می شوند.

ابراهیمی ادامه داد: در زمان نیاز کشاورزان، متقاضیان صاحبان خانه های دوم پیشنهاد پول های خوبی برای خرید زمین به برخی از کشاورزان می دهند. آنها نیز به ناچار زمین را می فروشند.

مدیر جهادکشاورزی رودبار بیان کرد: خوش آب و هوا بودن و نزدیکی رودبار به مرکز کشور موجب شده افراد بیشتری برای داشتن ویلا و یا خانه دوم در این شهرستان وسوسه شوند.

وی افزود: البته ما گشت و نظارت ها را افزایش داده ایم و با متخلفین به شدت برخورد می کنیم.

ابراهیمی با بیان اینکه اراضی دیم رودبار در تهدید تغییرکاربری ها قرار دارد، تصریح کرد: در رحمت آباد، بلوکات، رستم آباد و خورگام بیش از دیگر مناطق رودبار مورد وسوسه سودجویان برای تغییرکاربری و ساخت ویلا قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: اگر چه ویلاسازی ها و تخلفات کاهش یافته است اما باید به صفر برسد.

ابراهیمی با بیان اینکه علاوه بر گشت ها و نظارت ها لازم است برای جلوگیری از تغییرکاربری ها وضعیت اقتصادی کشاورزان نیز بهبود یابد، تصریح کرد: در حال حاضر گندمزارهای و مزارع جو که جز اراضی دیم هستند مورد طمع ویلاسازان هستند و تا زمانی که تولید این محصولات اقتصادی تر نشود نمی توان از کشاورزان انتظار داشت در مقابل پیشنهادهای ویلاسازان مقاومت کنند.

وی گفت: کشاورزان همچون جان خود، زمینشان را دوست دارند و اگر از لحاظ تسهیلات و نهاده های کشاورزی حمایت شوند، هرگز حاضر نخواهند شد، تولید را رها کنند و اجازه دهند در زمینشان سیمان و سنگ ریخته شود.

مدیر جهاد کشاورزی رودبار گفت: خوشبختانه اخیرا اقتصاد کشاورزی بهتر شده است و رغبت جوان برای خرید زمین حتی اجاره اراضی افزایش یافته است و حمایت های مسئولین مریوطه می تواند به ماندگاری این افراد در بخش کشاورزی کمک موثری باشد.

انتهای پیام 



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×