» دسته‌بندی نشده » مسیر دریایی جایگزین گمرک آذربایجان شد
مسیر دریایی جایگزین گمرک آذربایجان شد

مسیر دریایی جایگزین گمرک آذربایجان شد

آذر ۲۸, ۱۴۰۰ 2۰


سید رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، افزود: در پی کندی ترخیص میوه و تره بار  صادراتی که از گمرک آذربایجان به وجود آمد، کشتیرانی خزر مسیر دریایی را جایگزین کرده که ارزان‌تر و سریع‌تر به مقصد می‌رسد.

وی افزود: بنادر امیرآباد، انزلی و آستارا برای صادرات میوه و تره بار به مقاصد روسیه فعال شده و کشتی‌ها پس از بارگیری به مقصد اوکتائو قزاقستان می‌روند و در آنجا دوباره از مسیر زمینی به فوت سیتی مسکو‌ ارسال می‌شوند.

نورانی با بیان اینکه مسیر دریایی کوتاه‌تر شده است، گفت: قبلا از مسیر گمرک آذربایجان ۵-۶ روز بارها به مقصد می‌رسید که با ترافیک فعلی در گمرک آذربایجان حدود ۹-۱۰ روز ه به مقصد می‌رسد اما در مسیر جدید این مدت به ۸ تا ۹ روز کاهش یافته است.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در پاسخ به این سؤال که چرا مسیر دریایی با وجود ارزان بودن و کوتاه بودن مسیر پیشتر انجام نمی‌شد، مشکلات کمبود کانتینرهای یخچالی در مسیر کشتیرانی وجود دارد و اکنون نیز ۴۰۰ کانتینر یخچال‌دار باید وجود داشته باشد.پیش از این بر این باور نبودن که توسعه صادرات تا این حد باشد، اما اکنون به این باور رسیده و باید تلاش خود را برای تجهیز زیرساخت‌ها و نیز خرید کانتینرهای یخچال‌دار بیشتر کند.

به گفته این مسئول، ۲ هزار کانتینر ۴۰ فوت یخچال‌دار جاده ای دست‌دوم درخواست شده است و همچنین ۴۰۰ کانتینر یخچالی به ناوگان دریایی اضافه شود. 

وی کمبود کانتینرهای یخچال‌دار را مشکل اصلی عدم موفقیت در توسعه صادرات به روسیه و اوراسیا در سال‌های گذشته عنوان کرد.

نورانی افزود: مشکل کانتینرهای یخچال‌دار از سال ۱۳۷۴ بیان می‌شود و هنوز هم ادامه دارد.




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *