» آخرین اخبار » گیلان » کشف ۱۸۰ قلم شیء دارای اصالت تاریخی در رودبار

کشف ۱۸۰ قلم شیء دارای اصالت تاریخی در رودبار

آذر ۲۷, ۱۴۰۰ 0۰


ایسنا/گیلان معاون میراث فرهنگی گیلان، از کشف ۱۸۰ قلم شیء دارای اصالت تاریخی در شهرستان رودبار خبر داد و گفت: این اشیاء شامل ظروف زرین، سیمین و همچنین مفرغی بوده و بعضی از آنها در نوع خود منحصربفرد می‌باشند.

ولی جهانی در گفت و گو با خبرنگاران، از کشف اشیای دارای اصالت تاریخی خبر داد و اظهار کرد: تعداد ۱۸۰ شیء دارای اصالت تاریخی و تعداد پنج شیء مرتبط با دوران معاصر در شهرستان رودبار کشف شد.

وی افزود: براساس برآوردهای کارشناسان، این اشیاء به لحاظ فرهنگی و تاریخی ارزشمند بوده و از تخریب گورستان وسیعی به دست آمده‌اند.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان تصریح کرد: برآورد می‌شود که حداقل ۲۰ قبر تاریخی که حاوی اطلاعات با ارزشی از نحوه زندگی و آئین‌های تدفین نیاکان باستانی ما بوده‌اند مورد دستبرد و تخریب قرار گرفته‌اند.

جهانی، با اشاره به ماهیت این اشیاء، گفت: این اشیاء شامل ظروف زرین، سیمین و همچنین مفرغی بوده و بعضی از آنها در نوع خود منحصربفرد می‌باشند و بخشی از این اشیاء نیز مربوط به زیورآلات زرین زنانه از قبیل گوشوار و انگشتر بوده و برخی دیگر نیز شامل انواع مهره‌های از جنس عقیق، خمیر شیشه و صدف هستند.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر اشیاء به دست‌آمده می‌توان به دو ظرف شیشه‌ای مربوط به دوره ساسانی اشاره کرد.

معاون میراث فرهنگی گیلان با تقدیر از تلاش‌های فرماندهی نیروی انتظامی استان گیلان و همکاران پرتلاش این مجموعه به ویژه در شهرستان رودبار، یادآور شد: از عموم مردم فهیم و فرهنگ‌دوست گیلان خواهشمندیم در راستای حفاظت و حراست از میراث نیاکان و حفظ هویت تاریخی منطقه، با همکاری با نیروی انتظامی و یگان حفاظت میراث فرهنگی مستقر در ادارات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خود، اطلاعات و اخبار لازم را در این رابطه به مرکز فوریت‌های پلیس ۱۱۰ اطلاع‌ دهند.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×