» دسته‌بندی نشده » امکان اندازه‌گیری ضریب تلفات عایقی در تجهیزات فشار قوی فراهم شد
امکان اندازه‌گیری ضریب تلفات عایقی در تجهیزات فشار قوی فراهم شد

امکان اندازه‌گیری ضریب تلفات عایقی در تجهیزات فشار قوی فراهم شد

آذر ۲۷, ۱۴۰۰ 1۰


محققان جهاددانشگاهی واحد علم‌وصنعت دستگاهی برای اندازه‌گیری میزان تلفات عایقی و ظرفیت خازنی برای انواع تجهیزات فشار قوی تولید کردند که در صنایع تجاری‌سازی شده است.

جعفر جعفری بهنام، مجری طرح و مدیر مرکز مهندسی فشار قوی جهاد دانشگاهی واحد علم‌وصنعت در گفت‌وگو با ایسنا، عملکرد ایمن و قابل اعتماد هر تجهیزی در حوزه فشار قوی را بستگی به وضعیت عایقی آن دانست و اظهار کرد: اندازه‌گیری ضریف تلفات عایقی و ظرفیت خازنی کمک شایانی به مشخص کردن وضعیت کلی عایقی می‌کند.

وی افزود: در این راستا ما دستگاهی را در این زمینه به‌نام  TCM-۴۰۰ برای اندازه گیری “تانژانت دلتا” و ظرفیت خازنی انواع مختلف تجهیزات فشار قوی را طراحی کرده و به مرحله ساخت رساندیم. این دستگاه ظرفیت خازنی و تلفات عایقی تجهیزات فشار قوی را به ما گزارش می‌کند و قادر به اعلام به اپراتور است که وضعیت عایقی این محصول یا مواد و یا دستگاه در چه وضعیتی است و اپراتور بر اساس آن برای مطابقت با استانداردها و کیفیت دستگاه تصمیم گیری کند.

جعفری بهنام با بیان اینکه بر اساس داده‌های این دستگاه می‌توان وضعیت عایقی دستگاه‌ها را در محیط آزمایشگاهی تست کرد، یادآور شد: این دستگاه در صنعت برق و در کلیه صنایعی که با برق فشار قوی سر و کار دارند، کاربرد دارد.

وی ماشین‌های الکتریکی مانند موتورها و ژنراتورها، ترانسفورماتورهای توزیع قدرت، انواع راکتور، خازن‌های فشار قوی، انواع عایق‌های مایع و جامد، بوشینگ‌ها و کابل‌های فشار قوی را از جمله تجهیزاتی دانست که ضریب تلفات عایقی آنها توسط این دستگاه قابل اندازه گیری است.

مجری طرح یادآور شد: علاوه بر آن نیروگاه‌ها و مراکزی که برای بهره برداری و کنترل کیفی محصولات خود و همچنین پایدار شبکه برق خود نیاز به انرژی الکتریکی دارند، می‌توانند از خدمات این دستگاه بهره‌مند شوند. این مراکز با استفاده از این دستگاه می‌توانند تست‌های دوره‌ای و میدانی مورد نیاز خود را انجام دهند.

جعفری بهنام، با تاکید بر اینکه این دستگاه علاوه بر تولید محصول نهایی، برای انجام فرآیند بهره‌برداری و تست پایش نیز کاربرد دارد، خاطر نشان کرد: این دستگاه ‌دارای یک خازن رفرنس است که این خازن نمونه را دریافت و جریان نمونه دریافت شده را با جریان نمونه وسیله تست شونده، مقایسه می‌کند و ضریب تلفات و انحراف جریان این عایق با خازن مرجع را مورد بررسی قرار می‌دهد و در نهایت گزارشی به کاربر ارائه می‌دهد که مشخص می‌کند میزان تلفات و انحراف جریان در عایق و همچنین ظرفیت به چه میزان است.

مدیر مرکز مهندسی فشار قوی در خصوص دقت برآوردهای این دستگاه گفت: میزان تلفات عایقی در صنعت ۱۰ به قوه منهای ۴ است که این دستگاه این قابلیت را دارد که در این حدود اندازه‌گیری‌های تلفات عایقی را انجام دهد.

به گفته وی این دستگاه به دو واحد صنعتی ارائه شده و در حال عقد قراردادهای تجاری‌سازی است.

وی ادامه داد: این دستگاه در صنایع برای پایش و اندازه‌گیری محصول نهایی ترانزیستور و تجهیزات فشار قوی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، دستگاه اندازه‌گیری ضریب تلفات عایقی ۲۳ آذر ماه جاری با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور و محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بیست‌ودومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار به همراه سایر دستاوردهای محققان کشور در نمایشگاه بین‌المللی تهران رونمایی شد.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×