» دسته‌بندی نشده » یک بام و دو هوای واشنگتن مقابل تایوان

یک بام و دو هوای واشنگتن مقابل تایوان

آذر ۲۲, ۱۴۰۰ 1۰


سخنرانی وزیر ارتباطات دیجیتال تایوان در نشست به اصطلاح “دموکراسی” آمریکا با قطع اسلایدهای مورد نظر او که حاوی نقشه‌ای بود که تایوان را به رنگی متفاوت از چین نشان می‌داد، همراه شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، منابع آگاه گفتند، پس از آنکه این نقشه حدودا یک دقیقه بر صفحه نمایش ظاهر شد، نمایش اسلایدی آماده شده توسط آدری تانگ، وزیر ارتباطات دیجیتال تایوان باعث حیرت مقامات آمریکایی شد.    

این منابع که خواستند نامشان فاش نشود، افزودند: به دستور کاخ سفید، تصویر این فیلم اسلایدی که تانگ آن را در جریان یک میزگرد به نمایش گذاشته بود به ناگهان قطع شد و تنها یک نوار صوتی جایگزین آن شد.

در این نشست، تایوان از سوی آمریکا دعوت شده بود، اما چین دعوت نداشت.

این منابع تاکید کردند: کاخ سفید نگران بود که اختلاف تایوان و چین درخصوص یک نقشه در کنفرانسی که آمریکا میزبان آن بود، با سیاست “چین واحد” واشنگتن مغایرت داشته باشد.

وزارت امور خارجه آمریکا گفت: آشفتگی در مورد اشتراک‌گذاری، منجر به حذف نمایش اسلایدی تانگ شد و این یک “اشتباه غیرعمد” بود.

یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ما برای مشارکت آدری تانگ که تخصص تایوان در سطح جهانی پیرامون مسائل حکمرانی شفاف، حقوق بشر و مقابله با اطلاعات غلط را نشان داد، ارزش قائل هستیم.

ارائه تانگ شامل نقشه‌ای از سازمان “CIVICUS” آفریقای جنوبی بود که با رنگ‌های مختلف کدبندی شده بود و نقاط مختلف جهان را بر اساس شفافیت درخصوص حقوق بشر رتبه‌بندی می‌کرد.

بخش اعظم آسیا از جمله تایوان به رنگ سبز نشان داده شده بود که آن را به تنها منطقه‌ای تبدیل می‌کند که به عنوان “شفاف و باز” به تصویر کشیده شده است. در حالی که باقی مناطق از جمله اکثر متحدان و شرکای آمریکا به عنوان “بسته”، “سرکوب‌شده”، “مسدود” یا “محدودشده” نمایش داده شدند.

چین، لائوس، ویتنام و کره شمالی به رنگ قرمز به معنای “بسته” نمایش داده شدند.

هنگامی که مدیر این نشست کمی بعد به سراغ تانگ آمد، دیگر خبری از فیلم ویدئویی وی نبود و تنها یک صوت و تصویری که روی آن نوشته شده بود “وزیر آدری تانگ از تایوان” وجود داشت.

کمی بعد جمله‌ای روی صفحه نقش بست دال بر اینکه “هرگونه نظر مطرح شده توسط افراد حاضر در این میزگرد متعلق به شخص آنهاست و لزوما بیانگر دیدگاه‌های دولت آمریکا نیست.”

این نقشه موجی از ایمیل‌های فوری را در بین مقامات آمریکایی به وجود آورد و شورای امنیت ملی کاخ سفید با عصبانیت با وزارت امور خارجه تماس گرفت و گفت نگران است که این نقشه، تایوان را به عنوان یک “کشور” متمایز نشان دهد.

واشنگتن اعتراض خود را به دولت تایوان مطرح کرد، در حالی که دولت تایوان از قطع شدن فیلم تانگ بسیار عصبانی بود.

یکی از منابع آگاه این اقدام آمریکا را یک واکنش “افراطی” دانست چرا که این نقشه ذاتا درباره مرزهای ملی نبود اما شورای امنیت ملی آمریکا نیز از اینکه این اسلاید پیش از آغاز میزگرد برای بررسی ارائه نشده بود، بسیار عصبانی بود و سوالاتی را مطرح کرد دال بر اینکه آیا تانگ و تایوان به صورت تعمدی این کار را برای ارسال پیامی خاص انجام داده‌اند یا خیر.     

تانگ در پاسخ به سوالی دال بر اینکه آیا فکر می‌کند دولت واشنگتن این فیلم را به خاطر اسلاید مربوط به نقشه قطع کرده است یا خیر، گفت: فکر نمی کنم این مساله ربطی به نقشه CIVICUS در اسلایدهای من یا متحدان آمریکا در آسیا داشته باشد.

وزارت امور خارجه تایوان نیز مشکلات فنی را مقصر این موضوع دانست. این وزارتخانه اعلام کرد ارائه تانگ از قبل در اختیار مسئولان مربوطه قرار گرفته بود و در لحظه آخر به نمایش در نیامده بود.

وزارت امور خارجه تایوان در بیانیه‌ای گفت: تایوان و آمریکا به طور کامل در مورد این موضوع فنی صحبت کرده‌اند و دو طرف یک اعتماد متقابل محکم و یک روابط دوستانه و محکم دارند.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×