» دسته‌بندی نشده » سراسر میانمار در اعتراض به حکومت نظامیان “ساکت” شد

سراسر میانمار در اعتراض به حکومت نظامیان “ساکت” شد

آذر ۲۰, ۱۴۰۰ 1۰


معترضان در میانمار در جریان یک “اعتصاب خاموش” علیه حکومت نظامیان و سرنگونی دولت منتخب این کشور جنوب شرق آسیا در کودتای فوریه، فروشگاه‌ها را تعطیل کرده و از حضور در خیابان‌ها اجتناب کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، تصاویر منتشر شده توسط رسانه‌های میانمار در روز جمعه خیابان‌های خالی و فروشگاه‌های تعطیل در شهرهای سراسر این کشور را نشان داد، در حالی که معترضان در شهر “شویبو” لباس‌های سیاه به تن کرده و در سکوت راهپیمایی می‌کردند.

خین سندر، رهبر معترضان به رسانه‌ها گفت: ما باید پیامی را به جهانیان درباره نقض‌های وحشتناک حقوق بشری در میانمار برسانیم. سکوت بلندترین فریاد است. ما خواستار احقاق حقوقمان هستیم. ما خواستار انقلاب هستیم. ما ناراحتی خود را نسبت به سرنگونی قهرمانان‌مان ابراز می‌کنیم.

هنگامی که ارتش میانمار در تاریخ اول فوریه سال جاری میلادی آنگ سان سوچی، رهبر دوفاکتوی این کشور و دولتش را سرنگون کرد، میانمار دچار بحران شد. این کودتا باعث برگزاری اعتراضات روزانه در شهرهای سراسر میانمار و وقوع درگیری میان نیروهای ارتش و نیروهای اقلیت‌های قومی در مناطق مرزی شده است.

آنگ سان سوچی ۷۶ ساله با اتهامات مختلفی مواجه است و روز دوشنبه در خصوص یکی از این اتهامات یعنی تحریک ناآرامی‌ها و نقض پروتکل‌های کووید ۱۹ به چهار سال حبس محکوم شد؛ حکمی که محکومیت بین‌المللی را به همراه داشت و منتقدان آن را یک “دادگاه ننگین” خطاب کردند.

کمی بعد رهبر دولت نظامی میانمار حکم آنگ سان سوچی را به دلایل بشردوستانه به دو سال کاهش داد اما اتهاماتی که سوچی با آنها مواجه است ممکن است منجر به چندین سال حبس برای وی شود. براساس گزارش انجمن کمک به زندانیان سیاسی، نظامیان میانمار در جریان سرکوب اپوزیسیون جان بیش از ۱۳۰۰ تن را گرفته‌اند.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×