» دسته‌بندی نشده » روایت ۱۰۰ روز خدمت| ایران به قطب برق منطقه تبدیل می‌شود/ احیای دیپلماسی انرژی در دستور کار وزارت نیرو

روایت ۱۰۰ روز خدمت| ایران به قطب برق منطقه تبدیل می‌شود/ احیای دیپلماسی انرژی در دستور کار وزارت نیرو

آذر ۱۷, ۱۴۰۰ 0۰


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، فعالیت ۳ ماهه دولت در حوزه انرژی بیانگر تغییر رویکرد نسبت به گذشته و استفاده از ظرفیت‌های ژئوپلتیکی کشور است.

در همین رابطه گام اول تغییر رویکرد دولت در حوزه انرژی با پیگیری تفاهمات کشور با قطر برداشته شد.

بر همین اساس، ۲۰ آبان‌ماه سال ۱۴۰۰، نخستین نشست مشترک کمیته پیگیری تفاهمات مشترک ایران و قطر در حوزه انرژی برگزار شد.

این جلسه با حضور نمایندگان وزارت نیرو، امور خارجه، ورزش و امور جوانان، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و راه و شهرسازی به همراه نمایندگان  اتاق بازرگانی و سازمان توسعه تجارت در حالی برگزار شد که محورهای بسیار زیاد اقتصادی مورد توجه طرفین قرار گرفت.

*باتری به باتری برق ایران و قطر در آینده نزدیک

در این راستا یکی از مهمترین دستورات مورد بحث در این جلسه، به مسئله اتصال شبکه برق دو کشور با استفاده از خط انتقال دریایی اختصاص داشت.

به طور کلی شبکه تولید و توزیع برق ایران با ظرفیت نزدیک به ۹۰ هزار مگاوات در مقایسه با کشورهای منطقه از توسعه بسیار بیشتری بهره‌مند شده است. تا جایی که این شبکه پتانسیل تبدیل شدن به قطب توزیع انرژی برق منطقه را در اختیار داشته و می‌تواند ایران را به بازیگر اصلی منطقه در حوزه تامین برق تبدیل کند.

تبدیل شدن ایران به قطب تولید و توزیع برق در منطقه علاوه بر اهمیت عمیق سیاست‌خارجی و مسئله تامین امنیت انرژی نقش قابل توجهی در تامین پایدار انرژی کشور دارد، زیرا میزان پیک مصرف در ایران مرتبط با بازه زمانی خاصی در فصل تابستان است و در شرایطی که اتصال شبکه برق ایران و شبکه برق کشورهای همسایه وجود داشته باشد، این میزان پیک مصرف با استفاده از انرژی تولید سایر کشورهایی که پیک انرژی متفاوتی نسبت به ایران دارند، تامین می‌شود.

متاسفانه در سال‌های اخیر، مسئله ایجاد کردن زیرساخت‌های لازم به منظور تبدیل شدن ایران به قطب انرژی کشور جدی گرفته نشده، اما کشورهای منطقه برای جایگزینی ایران اقدامات فراوانی را صورت داده‌اند.

برای مثال شرکت زیمنس آلمان در قالب قراردادی، تبدیل شدن کشور افغانستان به قطب توزیع برق منطقه آسیای مرکزی را هدف گرفته یا شرکت جنرال الکتریک آمریکا در قالب قراردادهای متعدد زیرساخت‌های انرژی کشور عراق را گسترش می‌دهند.

در چنین شرایطی خبر اتصال شبکه برق ایران و قطر با استفاد از خط انتقال دریایی می‌تواند گام ابتدایی برای بازگشت به مسیر تبدیل شدن ایران به قطب انرژی منطقه و استفاده از تمام مزایای مذکور تبدیل شود.

از سوی دیگر بخش خصوصی صنعت برق کشور با در دست داشتن ۶۰ درصد از تولید برق کشور می‌تواند نقش بسیار موثری در تحقق هدف تبدیل شدن ایران به قطب انرژی منطقه ایفا کند و بازوی اصلی حاکمیت در این زمینه باشد.

محمدعلی فرحناکیان، مشاور وزیر نیرو در امور بین‌الملل در بیان دستاوردهای این نشست، گفت:« امیدواریم بعد از حصول نتیجه و ملاحظه روسای کمیسیون مشترک ایران و قطر (وزیر صنعت قطر و وزیر نیروی ایران) زمینه تشکیل و برگزاری اجلاس هشتم کمیسیون مشترک ایران و قطر  در کشور قطر فراهم شود.»

*اتصال شبکه برق ایران، روسیه و آذربایجان

پیگیری روابط در حوزه دیپلماسی انرژی به قطر ختم نشد و علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در سفری به کشور آذربایجان بر آمادگی ایران برای گسترش روابط در بخش آب و انرژی با این کشور تاکید کرد.

در این سفر، مواردی پیرامون تاسیس نیروگاه برق‌آبی بر روی سدهای مرزی دو کشور یعنی سد قیزقلعه‌سی و سد خدا آفرین مورد پیگیری قرار گرفت و علاوه بر آن گزارشی از آخرین پیشرفت‌ها از جمله تامین سرمایه و انتقال تجهیزات بررسی شد.

 از سوی دیگر مقرر شد،کمیسیون فنی مشترک بین ایران و آذربایجان به سرعت تشکیل شده و بررسی مسائل و همکاری‌های مشترک به طور مداوم مورد پیگیر قرار گیرد.

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو با تاکید بر آمادگی برای توسعه و تداوم تبادل برق بین ایران و جمهوری آذربایجان، گفت: «مطالعاتی در زمینه همکاری ایران، آذربایجان و روسیه درباره برق انجام شده و این آمادگی از سوی ایران برای آغاز همکاری در مورد سنکرون و اتصال شبکه‌های برق این کشورها وجود دارد.»

*بازار ۲ میلیارد دلاری برق یک کشور همسایه مهیا برای ورود ایران

به گزارش فارس موقعیت جغرافیای انرژی ایران زمانی اهمیت ۲ چندان پیدا می‌کند که زیرساخت‌های حوزه برق در کشور ما در مقایسه با کشورهای همسایه با اختلاف قابل توجهی برتر است و اساسا در شرایطی که نزدیک به ۱۰۰ درصد شهرها و روستاهای کشور از زیرساخت برق استفاده می‌کنند، در بسیاری از کشورهای همسایه استفاده از برق پایدار در حد آرزو است.

برای مثال در کشور عراق چیزی حدود ۱۲ هزار مگاوات الی  ۱۷ هزار مگاوات اختلاف میان مجموع تامین برق به اضافه واردات با پیک مصرف برق وجود دارد. این یعنی یکی از کشورهای همسایه ما در حداقلی‌ترین حالت بین ۱۲ تا ۱۷ هزار مگاوات کمبود برق مواجه است.

در شرایطی حداقلی‌ترین زمان نیاز به برق را در کشور عراق در نظر بگیریم و از طرفی دست پایین ترین تعرفه صادرات برق نیز در نظر گرفته شود، یک بازار حداقل ۲ میلیارد دلاری برای صادرات برق را در کنار کشور به عنوان یکی از همسایگان وجود، شرایط بیان شده در سایر همسایه‌های کشور از جمله افغانستان نیز برقرار است و صادرات برق به این کشورها می‌تواند زمینه شکوفایی اقتصاد کشور را به وجود بیاورد.

تغییر رویکرد دولت پیرامون مسئله انرژی در صورتی که با استفاده از تقاضای برق همسایه‌های کشور از جمله عراق و افغانستان همراه شده و ظرفیت‌های تولید انرژی از جمله کریدور بادی شرق کشور فعال شود، می‌تواند زمینه تبدیل ایران به قطب انرژی منطقه را مهیا کند.

انتهای پیام/ب




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *