» دسته‌بندی نشده » حدود ۱۰۰ قانونگذار ژاپنی از معبد جنجالی یاسوکونی بازدید کردند

حدود ۱۰۰ قانونگذار ژاپنی از معبد جنجالی یاسوکونی بازدید کردند

آذر ۱۶, ۱۴۰۰ 1۰


۸۰ سال پس از حمله ژاپن به بندر پرل هاربر، گروهی متشکل از حدود ۱۰۰ قانونگذار ژاپنی امروز (سه شنبه) به معبد یاسوکونی در توکیو رفته و به آن ادای احترام کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، بسیاری از قانونگذاران از جمله ۹ معاون وزیر و معاون‌های ویژه در کابینه فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن از اعضای حزب حاکم وی محسوب می‌شوند.

حمله ژاپن به “پرل هاربر” در هفتم دسامبر ۱۹۴۱ باعث شد تا آمریکا وارد جنگ دوم جهانی شود.

قربانیان تهاجم‌های ژاپن در نیمه نخست قرن بیستم به ویژه چینی‌ها و کره‌ای‌ها، معبد مورد مناقشه یاسوکونی را نمادی از نظامی‌گری ژاپن می‌دانند که برای یادبود قربانیان جنگی به ویژه جنایتکاران جنگی بنا شده است.

بازدید و ادای احترام به این معبد از سوی قانونگذاران و سیاستمداران ژاپنی از سوی منتقدان نشانه‌ای از فقدان پشیمانی این کشور از اقدامات جنگ طلبانه‌اش انگاشته می‌شود.

در همین حال وزارت خارجه کره جنوبی نگرانی و تاسف عمیق خود را بابت بازدید این افراد از معبدی که زینت بخش غارت و تاراج و جنگ تهاجمی ژاپن است، ابراز داشت و در بیانیه‌ای اعلام کرد: دولت توکیو به جای این بازدید و ادای احترام مقام‌ها و مسئولان کشوری، باید پشیمانی صادقانه و تفکری فروتنانه درباره گذشته تهاجمی و متخاصم خود را نشان دهد تا بتواند اعتماد جامعه بین‌الملل را کسب کند.

“هیده‌هیسا اوتسوجی”، یکی از اعضای ارشد حزب کیشیدا گفت، این گروه از کشته‌های جنگ خواست تا از ژاپن در مقابل پاندمی کرونا حفاظت کنند.

وی به خبرنگاران نیز گفت که کیشیدا هم به زودی به معبد می‌رود.

کیشیدا و وزرای کابینه امروز در جمع این قانونگذاران نبودند.

پس از آنکه چین و دو کره خشم خود را بابت بازدید شینزو آبه، نخست وزیر سابق ژاپن در ۲۰۱۳ از این معبد ابراز داشتند، مسئولان عالی رتبه ژاپنی از بازدید این معبد امتناع می‌کنند.

اوایل سال جاری میلادی، “نوبو کیشی”، برادر کوچکتر آبه از این معبد مورد مناقشه بازدید داشت.

این نخستین بار از شیوع پاندمی است که این گروه از قانونگذاران ژاپنی به معبد یاسوکونی می‌رود.

قانونگذاران ژاپنی اعضای گروه پارلمانی هستند که به صورت منظم به معبد می‌روند.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×