» آخرین اخبار » گیلان » رونق گردشگری عشایری گیلان در انتظار بازارچه ییلاقات  
رونق گردشگری عشایری گیلان در انتظار بازارچه ییلاقات  

رونق گردشگری عشایری گیلان در انتظار بازارچه ییلاقات  

آذر ۹, ۱۴۰۰ 1۰


ایسنا/گیلان مدیر امورعشایری گیلان گفت: با ایجاد بازارچه در ییلاقات شاهد رونق گردشگری عشایر در استان خواهیم بود.

حسن همتی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه عشایر جزو هویت و تاریخ اقصی نقاط گیلان هستند، گفت: زندگی عشایری همراه با کوچ کمترین هزینه را برای کشور دارد و هر عشایر گیلانی گوشت مورد نیاز ۱۶ نفر را در جامعه تولید می کند.

وی افزود: گردشگری عشایری باید جامعه‌محور و در یک چهارچوب و یا الگویی باشد، ایجاد بازار در منطقه ییلاقات می‌تواند در رونق فروش محصولات و صنایع دستی زنان عشایر نقش موثری ایفا کند.

کم رونقی گردشگری عشایری در گیلان

همتی ادامه داد: وضعیت رونق گردشگری عشایری در گیلان چندان قوی نیست این در حالیست که عشایری گیلان هم محصولات باکیفیتی دارند و هم زندگی عشایری گیلان از جذابیت و زیبایی‌های زیادی برخوردار است.

وی تصریح کرد: گلیم، شال، جوراب و… از جمله صنایع دستی عشایری گیلان است و علاوه بر این ترشیجات و دیگر محصولات غذایی توسط زنان عشایر تهیه می شود.

همتی با بیان اینکه در حال حاضر عشایر  محصولات خود را برای فروش به بازارهای شهر می برند، خاطر نشان کرد: ایجاد بازارچه در ییلاقات می‌تواند فروش این محصولات را برای عشایر استان تسهیل کند.

ثبت ۱۶۰۰ خانوار عشایی گیلان در سامانه عشایر کشور

مدیر امورعشایری گیلان گفت: آمار عشایر در گیلان ۶۰۰ خانوار ثبت شده بود که با باز شدن سامانه عشایر کشور ثبت تعداد خانوارهای عشایری گیلان افزایش یافت و هم اکنون  ۱۶۰۰ خانوار ثبت شده‌اند.

وی افزود: تالش، رودبار، رضوانشهر، شفت، املش، ماسال و سپس لنگرود و رودسر به ترتیب بیشترین از شهرستانهای دیگر جمعیت عشایری دارند.

همتی تصریح کرد: ۶۶۵۰ نفر جمعیت ثبت شده گیلان است این درحالیست که بازهم جمعیت عشایری گیلان بیشتر است و باید ۲ هزار نفر دیگر نیز در سامانه عشایری کشور از گیلان ثبت شوند.

راه مناسب از نیازهای اساسی عشایر گیلان

وی گفت: نبود جاده دسترسی مناسب و آب و برق از جمله مشکلات عشایری گیلان است که رفع این موانع منجر به ارتقای رفاه خانوارهای عشایری گیلان خواهد شد.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×