» دسته‌بندی نشده » صفر تا صد برنامه شرکت نفت برای توسعه میادین گازی/ پتروشیمی‌ها باید در بالادستی سرمایه‌گذاری کنند

صفر تا صد برنامه شرکت نفت برای توسعه میادین گازی/ پتروشیمی‌ها باید در بالادستی سرمایه‌گذاری کنند

آذر ۶, ۱۴۰۰ 0۰


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محسن خجسته‌مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران امروز در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به برنامه این شرکت برای افزایش تولید نفت و گاز گفت: طبق برنامه‌ریزی‌ها ما می‌توانیم تولید گاز را به ۱.۵ میلیارد متر مکعب در روز برسانیم. همچنین می‌توان ظرفیت تولید نفت را نیز به ۵ میلیون بشکه در روز رساند. برای تحقق این اهداف به سرمایه‌گذاری ۱۶۰ میلیارد دلاری در ۱۰ سال نیاز است.

وی ادامه داد: بسته‌های سرمایه‌گذاری برای تامین مالی پروژه‌های بالادستی تدوین شده است. به طور مثال پیشنهاد ما به پتروشیمی‌ها این است که بخشی از سودآوری خود را جهت تامین خوراک از میادین کشور سرمایه‌گذاری کنند. یعنی طبق این بسته سرمایه‌گذاری، بخش پایین‌دستی در بالادست صنعت نفت سرمایه‌گذاری خواهد کرد، البته با حظ حاکمیت مخازن نفت و گاز و با رعایت سیاست‌های اصل ۴۴.

خجسته‌مهر گفت: نسبت به دولت قبل، میزان صادرات نفت و میعانات گازی ایران افزایش پیدا کرده است و ما از تمامی ظرفیت‌ها برای بازارسازی جهت صادرات نفت ایران استفاده خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: اولین ردیف عملیاتی پالایشگاه خشکی فاز ۱۴ پارس جنوبی در دی‌ماه سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین برای پروژه مرکاپتان‌زدایی نیز یک برنامه فشرده تدوین شده که شیرین‌سازی ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی در روز محقق شود که این پروژه هم‌اکنون در مدار تولید قرار گرفته است.

وی افزود: طبق برنامه‌ تدوین شده، فاز ۱۱ پارس جنوبی نیز سرانجام بعد از ۲ دهه معطلی در سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری خواهد رسید.

خجسته‌مهر گفت: در نظر داریم که قطب جدید توسعه گاز را در منطقه عسلویه و با توسعه میدان گازی پارس شمالی ایجاد کنیم. با دستور وزیر نفت مطالعات پایه انجام شده است. از این میدان ۱۰۰ میلیون متر مکعب در روز گاز تولید می‌شود و حجم سرمایه‌گذاری نیز ۴ میلیارد دلار خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: همچنین برنامه تولید گاز از میدان گازی کیش نیز در ۴ فاز تدوین شده است که در فاز اول خط لوله دریایی آن احداث شده و ۱۴ حلقه چاه حفاری خواهد شد. مطالعات پایه این میدان شروع شده است.

وی افزود: برنامه تولید روزانه ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز از میدان شرکت نفت فلات قاره نیز در دستور کار است که با در نظر گرفتن توسعه ۴ فاز میدان گازی کیش، تکمیل پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبی، توسعه میدان پارس شمالی در مجموع تولید گاز ایران ۵۰ درصد افزایش یافته و از ۱ به ۱.۵ میلیارد متر مکعب در روز می‌رسد.

خجسته‌مهر گفت: در میدان گاز فرزاد ب نیز نصب جکت در دستور کار قرار گرفته که بعد از آن نصب سکو و حفاری نیز انجام شود.

ادامه دارد…




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *