سوتزنی| ماجرای دریافت پول از مسافران در سالن فرودگاه امام و توضیحات مسؤولان فرودگاه
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، «سامانه سوتزنی» این رسانه، با هدف تقویت نظارت عمومی، احیاء فریضه امر به معروف و نهی از منکر و آغازی بر مبارزه رسانهای با فساد ایجاد شده است؛ این کار در دنیا با عنوان (whistleblower) شناخته میشود و طبق تجربه جهانی بیش از نیمی از فسادهای اجتماعی و سیاسی از این طریق کشف و شناسایی شدهاند.
در این سامانه مردم گزارشهای خود درباره تخلفات و مفاسدی که با آن مواجه میشوند را همراه با شواهد و مستنداتی که به آن دسترسی دارند ثبت کرده و از خبرگزاری فارس میخواهند تا با استفاده از ظرفیتهای رسانهای خود سوژه مورد نظر را از مراجع ذیصلاح پیگیری کند.
به تازگی در یکی از گزارشات ثبت شده در سامانه سوتزنی توسط مخاطبان آمده است: در فرودگاه امام خمینی (ره) در کنار صفهای ورود مسافران به سالن ترانزیت، یک گیت ورودی وجود دارد که برخی مسافران که از تمکن مالی بیشتری برخوردار هستند، بدون صف و با پرداخت مبلغی، درواقع از ایستادن در صف معاف میشوند و بدون معطلی وارد سالن ترانزیت میشوند.
در این راستا خبرگزاری فارس تلاش کرد موضوع را از مسوولان شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) دنبال کند.
در اینباره، ابوالفضل قلیپور، مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی و کسب و کار شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به خبرنگار فارس گفت: این خدمات در حالت عادی برای مسافران بیزینس و فرست کلاس (Business and First Class) شرکت های هواپیمایی که این خدمات را ارائه میدهند مانند Qatar Airways و Emirates Airline وجود دارد، منتهی در صورتی که مسافران دیگر (اکونومی) نیز تمایل داشته باشند میتوانند این خدمات را از طریق وب سایت، آژانسهای هواپیمایی و یا به صورت حضوری در قالب خدمات فست ترک و لانج فرودگاه رزرو کنند؛ تنها تفاوت خدمات فست ترک و خدمات بیزینس لانج در پذیرایی است، بدین صورت که در خدمات فست ترک، خدمات پذیرایی وجود ندارد.
وی ادامه داد: در ایران و فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) این سرویس علاوه بر مسافران کلاسهای بیزینس و فرستِ ایرلاینهای تحت قرارداد، به مسافران اکونومی با پرداخت هزینه ارائه میشود؛ به همین دلیل مسافران میتوانند با انتخاب فرودگاه امام خمینی (ره) در قسمت رزرو وارد سرویسهای فرودگاه امام شوند و با انتخاب سرویس فست ترک و لانج و یا هر کدام به تنهایی خرید خود را انجام دهند.
قلیپور توضیح داد: سرویس بین المللی بیزینس لانچ « بیزینس لانژ» یا Business Lounge یک سرویس استاندارد بینالمللی در حوزه خدمات تشریفات فرودگاهی است، برای درک بهتر این سرویس بهتر است قبلاً به فرایند عادی تشریفات اداری پیش از پرواز بپردازیم؛ عموماً سفر از درب منزل یا محل کار آغاز می شود، زمانی که توسط خودروی شخصی یا تاکسی به سمت فرودگاه حرکت خواهیم کرد، البته حرکتی که ممکن است به دلایل مختلف با تغییر صورت گرفته و یا در مسیر با مشکلاتی مواجه شود، پس از ورود به فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) بدون توجه به مشکلات پارکینگ در صورت استفاده از خودروی شخصی ورود به ترمینال از طریق گیت بازرسی پلیس فرودگاه با قرار گرفتن در صف طولانی آغاز خواهد شد، پس از ورود به ترمینال و گذر از گیت بازرسی پلیس فرودگاه، مسافران محترم بر اساس کلاس پروازی بلیت خود به کانتر شرکت هواپیمایی مراجعه و پس از قرار گرفتن در صف بار خود را تحویل داده و کارت پرواز دریافت میکنند، اکنون نوبت پرداخت عوارض خروج از کشور است، سپس با گذر از صف گیت کنترل گذرنامه، مسافران به سالن ترانزیت وارد شده و مدت زمان پیش از پرواز را در این سالن سپری خواهند کرد.
مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی و کسب و کار شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) افزود: فرایند ذکر شده حدود ۲ ساعت زمان مسافران را به هدر خواهد داد، زمانی که همراه با استرس و نگرانی و در صفهای طولانی سپری خواهد شد اما آیا برای مدیران، فعالان اقتصادی و افرادی که مداوم در سفر هستند و یا افراد که زمان را با ارزشترین دارایی خود میدانند راهکار دیگری هم وجود ندارد؟
وی گفت: در سرویسهایی که ذکر شد، پس از ورود مسافران استفاده کننده از این سرویس به ترمینال خروجی فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) با استقبال کارشناس تشریفات فرودگاه از یک گیت اختصاصی پلیس فرودگاه و بدون صف به سالن اصلی وارد شده و مراحل تحویل بار و دریافت کارت پرواز توسط کارشناس تشریفات فرودگاه و تحت نظارت مسافران بدون توجه به کلاس پروازی بلیت مسافر از گیت بیزینس یا فرست کلاس شرکت هواپیمایی انجام خواهد شد، سپس مسافران با راهنمایی کارشناس تشریفات از تنها گیت اختصاصی پلیس گذرنامه در سالن اصلی فرودگاه به سالن ترانزیت وارد شده و برای سپری کردن زمان باقی مانده به سالن بیزینس لانچ «لانژ» Business Lounge راهنمایی خواهند شد.
قلیپور ادامه داد: مسافران پس از ورود به این سالن با استقبال کارشناس بخش پذیرش به داخل سالن راهنمایی شده و در محیطی امن و آراممدت زمان پیش از سفر را سپری خواهند کرد، همچنین در طی مدت اقامت در سالن مسافران می توانند از انواع نوشیدنیها گرم و سرد، غذای سبک مناسب سفر و سالادها به صورت رایگان استفاده کنند.
وی اضافه کرد: خدمات مذکور در حال حاضر توسط دو شرکت بهرهبردار بهصورت مجزا در سالن ترمینال شماره ١ و ترمینال cip به مسافران ارائه میشود ضمن آنکه ارائه خدمات به دیگر مسافران هم در قالب تعاریف استاندارد بینالمللی انجام میشود.
انتهای پیام/
شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید