» دسته‌بندی نشده » اعتراض کارگران ایران پوپلین و درخواست از ورود دستگاه قضا به مشکلات مدیریتی

اعتراض کارگران ایران پوپلین و درخواست از ورود دستگاه قضا به مشکلات مدیریتی

اردیبهشت ۲۹, ۱۴۰۰ 0۰

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، ایران پوپلین ازجمله کارخانه‌های پرفرازونشیب  گیلان است که اگرچه امروز سرپاست اما صدای نفس‌های تنگ آن شنیده می‌شود و شاید عن‌قریب با این دست‌پخت مدیریتی بانکی به کما برود، کارخانه ایران پوپلین تا سال ۷۹ یک هزار و ۲۰۰ کارگر داشت که اکنون با قریب ۲۶۰ کارگر به حیات نیمه‌جان خود ادامه می‌دهد.

مقاومت در برابر واگذاری به بخش خصوصی به اشکال مختلف

طبق مصوبه ۱۸ تیرماه سال ۹۹ ستاد کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید قرار بر این شد که شرکت ایران پوپلین که زیرگروه، گروه توسعه ملی است به فرد دارای اهلیت واگذار شود.

جدای از افزایش رقم بدهی‌های کارخانه، تزریق پول به بهانه تأمین سرمایه در گردش برای مدیریت آن، رقمی چندمیلیاردی را برای بخش خصوصی متقاضی رقم‌زده است.

این‌ها تنها بخشی از مدیریت بانکی ایران پوپلین است. کارخانه‌ای که امروز هم با برخی عزل و نصب‌های سفارشی و بی‌مورد و البته بی‌اعتنا با تخلف مشهود من‌باب عدم واگذاری به بخش خصوصی و در سایه کم‌کاری شدید دستگاه‌های نظارتی، مأمنی برای انتصاب برخی افراد کنار گذاشته‌شده (از مشاور تا مسؤول امور پیگیری استانی) تبدیل‌شده و در کنار دخالت‌های منفعت‌طلبانه عده‌ای از رجال در حیات خلوت خود دنبال پیشبرد برنامه‌هایی است که شاید مصرف آن حداکثر تا پایان عمر دولت تدبیر و امید باشد.

علیرغم اظهارات اخیر بازرسی گیلان درباره تملک بانک‌ها مبنی بر جلوگیری دستگاه قضا از تملک و تعطیلی واحدهای تولیدی توسط بانک‌ها و تداوم چرخش تولید ما در کارخانه ایران پوپلین شاهد اتفاقاتی فراقانونی هستیم که دست‌کمی از تملک صرف ندارد.

 

تکثر مدیریتی برای خرید زمان جهت واگذاری؟!

تغییرات پی‌درپی مدیریتی در ایران پوپلین باعث ایجاد بحران تولید و کارگری شده و سال‌به‌سال بدهی‌های معوقه این کارخانه افزایش یافت که شاید یکی از دلایل این تکثر جابجایی خریدن زمان برای واگذاری آن به بخش خصوصی دارای اهلیت باشد.

مگر نه اینکه ایجاد بحران و عدم توجیه اقتصادی تولید، جهت ورشکسته جلوه دادن کارخانه ایران پوپلین با اخذ تسهیلات کلان میلیاردی جهت نوسازی کارخانجات از بانک ملی در قبال سندهای املاک به معنی کاستن از دارایی ایران پوپلین است زیرا که عملاً نوسازی و به‌روزرسانی دستگاه‌های آن در کارخانه ایران پوپلین رقم نخورده و دستگاه‌های نظارتی مرتبط با صنعت و تولید نیز سکوت معناداری در برابر این نوع از مدیریت چندین ساله داشته‌اند.

برای مثال در سال ۹۷ مدیرعامل وقت با کمک یکی از مدیران کاشانی وقت کارخانجات در اسقاط ۴۸ دستگاه بافندگی آماده کار، مجوز فروش آن را از شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی و مدیران ارشد صنایع و دیگر مسؤولین استان دریافت و به یک تبعه پاکستانی به فروش رساندند که با توجه به مقاومت کارگران تنها ۲۴ دستگاه را موفق شدند از کارخانه خارج کنند.

علی جهانگیر که وی نیز اهل کاشان است از آبان سال ۹۹ مدیریت عالیه مجموعه بزرگ نساجی گیلان را برعهده‌گرفته و به‌نوعی عملاً نخستین تجربه مدیریتی خود را در ایران پوپلین می‌گذراند و در کنار وی میرشمس مؤمن زاده فرماندار بازنشسته و سابق رشت و امیرمحمد طبیب زاده (اهل کاشان) به‌عنوان مشاور مدیرعامل به کادر جدید اضافه شدند که از این کادر نیز باگذشت ۶ ماه عملاً خروجی محسوسی از ایران پوپلین در حوزه واگذاری و یا بهبود وضعیت تولید نمایان نشده و قطعاً ظاهرسازی محوطه داخلی و نمای بیرون کارخانه و ساختمان اداری این مجموعه نمی‌تواند جایگزین نوسازی یا تحول خود تولید شود.

سنگ‌کاری نمای ورودی

 

بی‌اعتنایی به برگزاری انتخابات تشکل‌های کارگری درون کارگاهی

با توجه به اینکه اعتبار قانونی انجمن صنفی کارگری کارگران ایران پوپلین تا تاریخ بیست و ششم دی‌ماه ۱۳۹۹ پایان‌یافته، عدم برگزاری انتخابات تشکل‌های کارگری درون کارگاهی، تخلف مشهود دیگر مدیران ایران پوپلین است.

اما علیرغم اعلام وزارت تعاون کار و رفاه امور اجتماعی مبنی بر تجدید انتخابات تشکل‌های کارگری درون کارگاهی در سال جاری، اعتبار فعالیت آن از سوی هیئت‌مدیره تجدید نشده و حتی برای تجدید انتخابات هیئت‌مدیره و بازرسان انجمن تاکنون گامی برنداشته است.

طبق اعلام وزارت رفاه تشکیل انجمن صنفی درون کارگاهی برای حفظ حقوق و منافع مشروع و قانونی و بهبود وضع اقتصادی کارگران و کارفرمایان ضروری است حال بماند که شرکت زیرمجموعه بانک ملی یکی از کارخانه‌های خوش‌نام در حوزه مدیریتی نبوده و تشکیل چنین انجمنی برای احقاق حقوق کارگران آن، آن‌هم به‌فوریت بیش‌ازپیش احساس می‌شود.

جدای از ردپای برخی از نمایندگان مجلس و همراهان وی در برخی اتفاقات می‌توان از نصب تابلوی چند ده‌میلیونی، نماکاری و زیباسازی محیطی، اجاره سوله به شرکت پخش ازجمله تمهیدات مدیریتی جهانگیر و یارانش قلمداد کرد.

نارضایتی کارگران ایران پوپلین از مدیریت

با توجه به همه موارد پیش‌آمده صدای نارضایتی کارگران این کارخانه نیز بلند شده و آن‌ها به برخی از تصمیم‌های مدیریت جدید شرکت، ازجمله عدم تمکین به قانون در تشکیل تشکلات کارگری، برنامه‌ریزی برای تغییر ساعت کار کارخانجات ایران پوپلین پس ۴۰ سال به‌زودی، انحلال کمیته انضباطی کار کارخانجات و عزل نمایندگان کارگری و عقد قرارداد کار به‌صورت یک‌ماهه در سال جاری اعتراض دارند.

تعداد دیگری از کارگران نیز نسبت به استفاده شخصی مدیرعامل از مسافرکاشانه شرکت که انتظار می‌رفت هزینه آن برای کارخانه استفاده شود گله‌مند بوده و می‌گویند آیا بانک ملی در جریان هزینه کرایه‌های دریافتی سوله‌های این کارخانه به دو شرکت داماش و شرکت پخش سحر گستر ماندگار هستند یا خیر؟!

گفتنی است تعدادی از کارگران نیز طی نامه‌ای از دادستان مرکز گیلان خواستار ورود فوری و جدی به مسئله کارخانه ایرن‌پوپلین شده‌اند.

انتهای پیام/۳۳۸۹/س


به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×