» دسته‌بندی نشده » معادن غیرفعال گیلان از طریق مزایده احیا می‌شوند/ لغو ممنوعیت ثبت درخواست اکتشافات معدنی

معادن غیرفعال گیلان از طریق مزایده احیا می‌شوند/ لغو ممنوعیت ثبت درخواست اکتشافات معدنی

اردیبهشت ۲۸, ۱۴۰۰ 0۰

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، پیش از ظهر امروز نشست مشترک تعاملی با مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کاسپین باختری گیلان حضور معاون سازمان صمت، رئیس اداره حراست و نماینده خانه معدن و سرپرست مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کاسپین در سالن جلسات این سازمان برگزار شد.

رئیس اداره معادن و اکتشافات سازمان صمت گیلان در این جلسه با بیان اینکه گیلان به لحاظ وجود معادن یکی از استان‌های غنی در کشور است، اظهار کرد: گیلان دارای معادن بسیار زیاد و خوبی در بخش‌های مختلف بوده که می‌تواند به ایجاد اشتغال در استان کمک کند.

امیرحسین رسام  با اشاره به شناسایی معادن بلوکه‌شده گیلان در چند مدت اخیر گفت: این معادن، سال‌ها در دست افراد بلوکه‌شده بود و پس از شناسایی و مطالعات میدانی و فراهم آوردن شرایط واگذاری در شورای معادن استان طی خردادماه سال جاری به افراد واجد شرایط و دارای صلاحیت طی مزایده عمومی واگذار می‌شود.

وی با اعلام جزئیات واگذاری معادن راکد شده گیلان افزود: ویژگی‌های این معادن، پروانه‌های اکتشافی و گواهینامه کشف مشخص و به شکل مقتضی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

رئیس اداره معادن و اکتشافات سازمان صمت گیلان از رفع ممنوعیت ثبت درخواست اکتشاف محدوده‌های معدنی گروه ۱ و ۲ و ۳ در استان‌های شمالی خبر داد و بیان کرد: با پیگیری سازمان محیط‌زیست و منابع طبیعی کشور به جهت رعایت برخی از ملاحظات زیست‌محیطی از سال ۹۶ ممنوعیت اکتشافات ثبت و درخواست محدوده‌های معدنی شن و ماسه، سنگ لاشه در استان‌های شمالی ممنوع شده بود که با تلاش‌های انجام‌شده رفع ممنوعیت صورت گرفته است.

رسام با تأکید بر اینکه ممنوعیت اکتشافات معدنی ضررهای زیادی را به گیلان وارد کرده است، تصریح کرد: با توجه به نبود پتانسیل‌های رودخانه‌ای و فقر مصالح کوهی،  بخش عمده نیاز استان از استان‌های زنجان، قزوین و اردبیل با قیمت‌های بسیار بالا تأمین شود ولی اخیراً با رأی شورای عالی معادن کشور این محدودیت  به‌شرط رعایت چارچوب‌های مندرج در قانون مرتفع و به استان گیلان ابلاغ گردید.

وی یکی از اهداف توسعه فعالیت‌های معدنی را افزایش تولید، اشتغال و رونق اقتصادی گیلان دانست و گفت: تعامل و همکاری بیش از پیش مرکز زمین‌شناسی و سایر دستگاه‌های متولی نظیر، منابع طبیعی و محیط‌زیست در جهت اعتلای فعالیت‌های معدنی استان در قالب کارگروه‌های تعاملی تعریف‌شده است.

رئیس اداره معادن و اکتشافات سازمان صمت گیلان با اشاره به برنامه‌های این سازمان در سال جاری در راستای توسعه سایت‌های معدنی، افزود: ایجاد سایت معدنی برای جلوگیری از پراکندگی فعالیت‌های معدنی و متمرکز شدن واحدهای دانه‌بندی به‌منظور نظارت مطلوب را، از برنامه‌های مهم سازمان صمت در سال جدید است.

رسام نهادها و تشکل‌های معدنی گیلان به‌عنوان بازوی توانمند سازمان صمت دانست و بیان کرد: ذات انجام فعالیت‌های معدنی با مقداری تخریب همراه است، لیکن نگاه و رویکرد فعلی نسبت به معادن به‌عنوان عامل مخرب باید تغییر کند چرا که مالکیت معادن با دولت بوده و حمایت و سرمایه‌گذاری در این بخش سبب افزایش درآمدهای دولت، رونق و رشد اقتصادی و اشتغال پایدار می‌شود.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷


به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×