» آخرین اخبار » گیلان » «مادر شهید» گفتمان غنی انقلاب اسلامی است

«مادر شهید» گفتمان غنی انقلاب اسلامی است

آبان ۳۰, ۱۴۰۰ 0۰


ایسنا/گیلان مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان تصریح کرد: زن مومن، زن بسیجی، زن مسلمان، زن فداکار، زن شهید، مادر شهید، همسر شهید و… از جمله واژگانی است که در محور جانشینی قرار می گیرد و نشان دهنده یک گفتمان بسیار قوی و غنی درباره زن است.

فیروز فاضلی در حاشیه مراسم سراسری پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت که با محوریت تجلیل از مادران شهدا، تقدیر از نویسندگان کتاب‌های مرتبط با دفاع مقدس و رونمایی از تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «تنها گریه کن» در رشت برگزار شد، با اشاره به موضوع کتاب مذکور، به جایگاه زن در گفتمان انقلاب اسلامی اشاره و اظهار کرد: وقتی از گفتمان حرف می زنیم یعنی جانشینی را می پذیریم و در جانشینی کلمات جایگزین کلمات دیگر می شوند.

وی با بیان اینکه گفتمان در زبان شکل می گیرد، افزود: جایگاه زن در گفتمان انقلاب اسلامی با جایگاه زن در گفتمان های قبل از انقلاب متفاوت است و شاهد جایگزینی واژه زن از دوران قاجار تاکنون هستیم.

مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان، با اشاره به تنوع جانشینی واژه زن در گفتمان انقلاب، تصریح کرد: زن مومن، زن بسیجی، زن مسلمان، زن فداکار، زن شهید، مادر شهید، همسر شهید و… از جمله واژگانی است که در محور جانشینی قرار می گیرد و نشان دهنده یک گفتمان بسیار قوی و غنی درباره زن است.

فاضلی، با بیان اینکه کلمات توانایی تغییر دادن گفتمان را دارند، گفت: با تغییر کردن کلمات جانشینی ها هم تغییر می کند و زمانی باید بیمناک شویم که تغییر در مفاهیم ایجاد شود.

وی انقلاب اسلامی را یک گفتمان دانست که این گفتمان در حیطه زن به یک مفهوم باز و بسته تبدیل شده و خاطرنشان کرد: در گفتمان انقلاب زن فقط زن نیست، بلکه صفت هایی پیدا می کند و یکی از والاترین صفت ها «شهید» است.

مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان، شهید را شاهد و گواه دانست و یادآور شد: کسی که گواهی می دهد همیشه حاضر است و شهید مقام حضور دارد.

فاضلی، با اشاره به آغاز و پایان عاشورایی کتاب «تنها گریه کن»، اضافه کرد: زبان در دوران معاصر مردانه بوده و شاهد تک ستاره های زن در تاریخ هستیم، اما در گفتمان انقلاب اسلامی و فرهنگ دفاع مقدس، رزمنده بدون رضایت مادر و همسر به جبهه نمی رفت.

وی مادران شهدا را تقدیر شده الهی دانست و اظهار کرد: خداوند این قدرت را به مادر شهید داده تا عزیزترین دارایی اش را نثار کند و چیزی بالاتر از فرزند نیست. حضرت ابراهیم(ع) در راستای رسیدن به مقام نبوت و امامت از مال و جان و فرزندش گذشت، اما قرآم کریم فقط به گذشتن ابراهیم از فرزندش اشاره می کند، زیرا امتحان بسیار سختی است و فقط از محسنین بر می اید.

مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان، مادران و پدران شهدا را برگزیده الهی دانست و گفت: باید قدردان والدین شهدا باشیم که چنین فرزندانی را تقدیم گفتمان انقلاب اسلامی کردند و قطعا شهدا بر زندگی والدین خود گواه و حاضر هستند.

انتهای پیام



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×