» دسته‌بندی نشده » پیچش عطر گُل‌ده در گیلده/ صنعتی که سالانه دامن روستایش را سفید می‌کند

پیچش عطر گُل‌ده در گیلده/ صنعتی که سالانه دامن روستایش را سفید می‌کند

اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۰ 1۰

به گزارش خبرگزاری فارس از شفت، عطر گل محمدی این روزها فضای روستای گیلده از توابع جیرده در شهرستان شفت را پرکرده و شادی و طراوت خاصی را به روستا با دستان پر محنت و بااحساس مردان و زنان و دختران و پسران آن بخشیده است.

 بوی خوشی که این روزها در روستای گیلده شفت عطرآگین شده و از دور و نزدیک مردمان را به خود خوانده، ره‌آورد ماه‌ها تلاش و کوشش کشاورزان و گل‌کاران منطقه در گلستان است که در کنار پذیرفتن مشقات رنج‌آور شالی‌کاری، کار لطیف و منحصربه‌فرد کاشت گل و ارزش‌آفرینی در پی آن را نیز متقبل شده‌اند.

 

گل‌سفید محمدی به همت پرورش‌دهندگان آن در مدار رونق قرارگرفته و اگر مسافر هرساله گیلدهی ها باشید خواهید دریافت که این صنعت هرسال دامن بیشتری از زمین‌ها و باغ‌های روستائیان را سفید می‌کند و مردم در کنار تولید برنج، چای، ابریشم، سفال‌گری و دامداری، به پرورش گل محمدی هم روی آورده‌اند و عاشقانه له کشت و پرورش آن مشغول‌اند.

علیرغم شیوع بیماری کرونا و التهاباتی را که این ویروس خطیر و حقیر ایجاد کرده، خوشبختانه صنعت گل و گلاب در منطقه گیلده به‌سان سال‌های گذشته فعال است هرچند همچون سال گذشته از برگزاری جشنواره‌های گلاب‌گیری در آن خبری نیست.

علاوه بر گیلده، در برخی دیگر از روستاهای شهرستان نیز گل پرورش می‌یابد اما بخش عمده پرورش گل منحصر به این منطقه است و آن‌طور که مسؤولان جهاد کشاورزی اعلام کرده‌اند، شهرستان شفت هشت هکتار باغ گل محمدی دارد و از این سطح حدود ۵۰ تن گل تولید می‌شود.

عمده مصارف گل تولیدشده در روستای گیلده شفت به گلاب‌گیری، تولید مربا، اسانس، معجون، غنچه و یا گل خشک ختم می‌شود و بخش دیگری از گل نیز به‌صورت مستقیم توسط پرورش‌دهندگان آن در بازارهای محلی و فروشگاه‌های شهر به فروش می‌رسند.

 

قیمت هر کیلوگرم گُل تر تولیدشده در روستای گیلده شفت ۱۵ هزار تومان برای امسال نرخ‌گذاری شده و پیش‌بینی می‌شود امسال حداقل یک میلیارد تومان گیلدهی ها از فروش گل درآمد کسب کنند.

طی سال‌های اخیر به صنعت گل و گلاب‌گیری در شهرستان شفت به‌ویژه در روستای گیلده توجه خاصی شده و جهاد کشاورزی طرح‌های توسعه‌ای رو به رشدی را در این منطقه در حال اجرا کردن است.

 

پرورش‌دهندگان گل و فعالان صنعت گلاب‌گیری در روستای گیلده شفت بر این باورند که پرداختن به این حوزه به شکل قابل‌توجهی در درآمد سالانه آن‌ها مؤثر است و می‌تواند در صورت توجه و در نظر گرفتن تسهیلات حمایتی به‌عنوان شغل نخست آن‌ها نیز به‌حساب بیاید.

از عمده تقاضاهای پرورش‌دهندگان گل و فعالان صنعت گلاب‌گیری در گیلده توجه نهاد های خدماتی و حمایتی نظیر سازمان غذا و دارو برای مجوز سیب سلامت و همچنین نهاد های متولی برای کد تولید محصول است.

 کارشناسان امور باغبانی جهاد کشاورزی، مقاوم بودن به آفات، بیماری‌های گیاهی و کم‌آبی، درآمدزایی و تولید محصولات جانبی چون گلاب، بالا بودن ارزش صادراتی محصولات فرآوری شده‌ای چون اسانس و روغن گل محمدی، جذب گردشگر و اشتغال‌زایی را از مهم‌ترین فواید پرورش گل محمدی می‌دانند.

با توجه به احداث و توسعه باغ گل محمدی و افزایش تولید، در حال حاضر دهستان جیرده که روستای گیلده نیز در آن واقع‌شده دارای چهار کارگاه گلاب‌گیری به‌صورت سنتی و نیمه‌صنعتی است که علاوه بر گلاب، عرقیات متنوع دیگر نیز در این کارگاه‌ها تولید و روانه بازارهای استان و کشور می‌شوند.

به گفته بزرگان و ریش‌سفیدان روستای گیلده، نام این روستا به جهت رونق خوب گلاب‌گیری در گذشته به گُل ده معروف بود و درگذر زمان و با توجه به مرغوبیت گِل روستا برای صنعت سفالگری به گیلده معروف شد و اکنون نیز با این نام معروف است.

انتهای پیام/۳۳۸۹/ر


به این نوشته امتیاز بدهید!

farsnews

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×