به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، ارسلان زارع ظهر امروز در جلسه شورای مدیریت آموزش عالی استان با حضور رئیسان دانشگاههای گیلان با گرامیداشت هفته معلم و قدردانی از تلاشهای استادان دانشگاهها برای استمرار و پویایی فرآیند آموزش به دانشجویان اظهار کرد: همانگونه که طی افزون بر یک سال اخیر از معلمان برای اهتمامی که در ارائه آموزش به دانشآموزان در شرایط کرونایی داشتهاند، قدردانی میکنیم؛ شایسته است که از استادان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی نیز قدرشناسی نماییم.
وی با اشاره به اینکه دانشگاهها با خدمات و دستاوردهای علمی، افتخارات بزرگی را در عرصه جهانی برای کشورمان به ارمغان آوردهاند، گفت: قرار گرفتن دانشگاه گیلان در گروه اول رتبهبندی دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی کشور بر اساس جدیدترین رتبهبندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، ازجمله این افتخارات است.
نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به موفق بودن دانشگاه علوم پزشکی به لحاظ ارائه خدمت به مردم و درمان بیماران کرونایی تصریح کرد: بهرهبرداری از ۶۰۰ تخت بیمارستانی جدید و جذب ۱۲۰ عضو هیأت علمی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان، تقویت واحد بینالملل دانشگاههای علوم پزشکی و آزاد اسلامی استان، رشد سه برابری جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان استان در کمتر از یک سال، ارتقاء رتبه دانشگاه فنی و حرفهای و برگزاری کلاسهای مجازی دانشگاهها با کمترین انصراف دانشجو از دیگر افتخارات مراکز آموزش عالی استان است.
استاندار گیلان به تلاش دانشگاههای غیردولتی و غیرانتفاعی در جهت کیفیسازی ارائه آموزش و خدمات به دانشجویان اشاره کرد و افزود: گیلان در عرصههای مختلف بهویژه در حوزه آموزش تحصیلات تکمیلی و نیز جذب دانشجویان خارجی و مراکز بینالملل موفق بوده که استفاده از ظرفیت منطقه آزاد انزلی هم در این مسیر میتواند اثرگذار باشد.
وی استادان دانشگاهها را سرمایههای ارزشمند معنوی دانست که کشور را میسازند و گفت: باید مقام، جایگاه و منزلت اساتید بیشازپیش ارتقاء یابد و زمینهای فراهم شود که دانشگاه در ارتباط با مسائل جامعه، ورود بیشتری کرده و مشارکت فعال داشته باشد و نظر کارشناسی و راهگشا ارائه دهد.
زارع توسعه کمی آموزش عالی بهویژه برای بانوان را یکی از افتخارات ۴۲ سال اخیر نظام جمهوری اسلامی عنوان کرد و گفت: به لحاظ کیفی نیز در بخش آموزش و پژوهش طی سالهای اخیر اقدامات مؤثری شکلگرفته است.
استاندار گیلان با تأکید بر اینکه دانشگاهها با تقویت پژوهشکدهها و رشد زمینه فعالیت از طریق بنیاد نخبگان و پارک علم و فناوری باید راه فهم، پژوهش و تلاش علمی هدفمند را به دانشجویان بیاموزند، بیان کرد: بیان ضرورت ورود دانشگاه به مسائل جامعه و تأکید بر لزوم آموختن تلاش علمی هدفمند، بدان معناست که حاصل تلاش دانشآموخته نهاد دانشگاه، نهفقط مقاله یا پایاننامهای برای گذاشتن در قفسههای کتابخانهها بلکه باید راهبردی برای ساماندهی و رفع یکی از تنگناهای جامعه و استان باشد.
وی بر ضرورت اهتمام بیشتر به دانشگاههای نسل جدید و تقویت کارآفرینی و تمرکز بر تحقق شعار سال جاری از طریق دانشگاهها بهعنوان یکی از مؤلفههای مهم تأکید کرد و گفت: دانشگاه باید پرورشدهنده خلاقیت و نوآوری باشد و با پرهیز از فعالیتهای روزمره، نقش خود را بهعنوان یک گروه مرجع، بهدرستی ایفا کند.
زارع به مشاهده علاقهمندی جوانان در جهت بسط و توسعه فعالیتهای کاری خود در بازدیدهای مختلف از طرحها و پروژههای تولیدی اشاره و با بیان اینکه دانشگاه میتواند این خلأ را پر کند، افزود: وجود فاصله بین دانشگاه و تولید، قابلقبول نبوده و حذف این خلأ مورد انتظار است.
وی با اشاره به بیان اثربخشی ارتباطات سازنده و پایدار مراکز علمی و صنعتی برای جامعه بیان کرد: گیلان در حوزه شتابدهندهها، شرکتهای دانشبنیان و تجاریسازی تولیدات پیشگام بوده و در این راستا، دانشگاهها بهعنوان مراکز کارآفرینی، توسعه و پیشرفت باید زمینه تکمیل و تقویت نوآوری در جامعه را فراهم آورند.
استاندار گیلان به تهیه برش استانی آمایش آموزش عالی کشور در راستای تمرکززدایی نیز اشاره کرد و گفت: افزایش و کاهش دانشجو در برخی دانشگاهها نیازمند تبادل نیروی انسانی بوده و در این میان تجمیع برخی مراکز آموزش عالی در سطح شهرستانی برای ارتقاء کیفیسازی، اثربخش است.
نماینده عالی دولت در استان با بیان اینکه علیرغم وجود تمامی ظرفیتها در گیلان؛ خلاقیت و مهارت افزایی، حلقههای مفقودهای هستند که میتوانند موجب ایجاد یک جهش بزرگ در عرصه تولید و توسعه استان باشد، یکی از اهرمهای شتابدهنده این چرخه را دانشگاهها ذکر کرد و افزود: برپایی نمایشگاهی از محصولات و دستاوردهای فناورانه در استان طی سال گذشته با همراهی معاونت علمی و فناوری رئیسجمهوری، غرورآفرین بود و در سال جاری نیز در صورت مهیا بودن شرایط به لحاظ استانداردهای بهداشتی، نمایشگاه تولیدات فناورانه استان میتواند برپا شود یا به شیوه مجازی، باشد.
استاندار گیلان راه رسیدن به خوداتکائی و رهایی از وابستگی را با گذر از مسیر دانشگاه دستیافتنی دانست و گفت: همافزایی ظرفیتهای ممتاز گیلان، موقعیت جغرافیایی، پتانسیلهای علمی و اجرای تفاهمنامهها، میتواند این استان را به لحاظ اقتصادی در ابعاد مختلف اقتصاد کشاورزی، دانشبنیان و اقتصاد تجاری به جایگاهی مطلوب و شایسته برساند.
وی با تأکید بر لزوم توجه دانشگاهها در استفاده از ظرفیت صنعت، خدمات و گردشگری گیلان در کنار بخش کشاورزی بیان کرد: تقویت کارگروههای تخصصی ذیل شورای مدیریت آموزش عالی استان درراه اندازی مراکز رشد، بازنگری برنامههای درسی، مهارتآموزی و استفاده از ظرفیت مشترک دانشگاهها میتواند اثرگذار باشد.
انتهای پیام/۸۴۰۰۸