به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، آیتالله رضا رمضانی گیلانی در مراسم احیای شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان و شب شهادت حضرت علی (ع) که به همت هیئت متوسلین به ائمه اطهار (ع) شهرستان رشت در جوار مزار شهدای گمنام دانشگاه آزاد اسلامی این شهر برگزار شد، اظهار کرد: امیرالمؤمنین (ع) شهید راه مقاومت علیه شرک، کفر، الحاد، تزویر و نفاق است و شهادت حضرت علی (ع) از تلخترین صحنههای تاریخ است زیرا حضرت به معنای واقعی دغدغه عدالت داشت.
وی با اشاره به اینکه جامعه بشری تشنه ندای حقطلبی علی بن ابیطالب (ع) است، گفت: امشب، زمین و آسمان در سوگ مرد عدالت اشک میریزند و گریه میکنند.
دبیر کل مجمع جهانی اهلبیت (ع) با بیان اینکه شبهای قدر، شبهای درخواست توفیق است، تصریح کرد: در دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان میبینیم که مکرر درخواست توفیق برای قرائت، تدبر، تأمل و تفکر در قرآن کریم شده و در دعاهای روزهای ماه مبارک، توفیق برای استغفار، توفیق توبه و بندگی و توفیق اطعام و کارهای خیر را از خداوند طلب میکنیم.
رمضانی با اشاره به اینکه شب قدر، شب درخواست توفیق برای افزایش ایمان است، افزود: ایمان قطعاً به انسان آرامش و امنیت میدهد؛ آرامش انسان مؤمن زمانی است که به حقیقت ایمان رسیده باشد.
وی با بیان اینکه لازمه ایمان، عمل است، گفت: شب قدر، شب درخواست عمل صالح است؛ عملی که زمینه رشد انسان را فراهم میکند.
دبیر کل مجمع جهانی اهلبیت (ع) با تأکید بر اینکه ایمان و عمل صالح انسان را بالابرده و به انسان شخصیت میدهد، اظهار کرد: کسانی از سرمایه خود بهرهمند میشوند که هم ایمان و هم عمل صالح خود را حفظ کنند.
رمضانی با اشاره به اینکه صدقه دادن خوب است اما اگر منت گذاشته شود، دیگر عمل صالح نیست بلکه عمل فاسد است، تصریح کرد: موعظه و پند نیز عمل صالح است، ولی اگر در نزد دیگران و به نیت سرزنش باشد، عمل فاسد است، فخر بر عبادت هم عمل صالح نیست بلکه یک حجاب و مانع برای رسیدن به جایگاه الهی است.
وی با بیان اینکه عمل صالح باعث بالا رفتن درجات انسان میشود، گفت: کسی که ایمان داشته باشد، عمل صالح انجام میدهد؛ برترین جاودانگی و دخول در بهشت به برکت عمل صالح به دست میآید چون انسان به حیات پاک میرسد.
دبیر کل مجمع جهانی اهلبیت (ع) با تأکید بر اینکه عملی پذیرفته میشود که آگاهی و یقین به آن داشته باشیم، افزود: خوشاخلاقی و خوشخویی در کسی که عمل صالح انجام میدهد، وجود دارد.
رمضانی با اشاره به اینکه بحث خوشاخلاقی در قرآن بهعنوان قاعده طلایی بیانشده، بیان کرد: شرک، بدخواهی نسبت به دیگران، شک و تردید در انجام عمل و اصرار بر معصیت، مانع پذیرش عمل است و در شبهای قدر، بزرگترین فرشته الهی مأمور به نزول و رساندن پیام حقتعالی یعنی سلام و سلامتی به انسانها است.
وی با ضروری خواندن مطالعه اصول حاکمیتی امیرالمؤمنین (ع) گفت: چهاراصل حاکمیتی در مبنای حضرت علی (ع) وجود دارد که عموم مردم بهویژه مسؤولین باید به آن توجه کنند.
دبیر کل مجمع جهانی اهلبیت (ع) به منشور حکومتداری امیرالمؤمنین (ع) اشاره کرد و گفت: قبول مسؤولیت، راه هزینه پرداختن است و یکی از هزینههای آن شهادت است؛ کار نیک بر مسؤولین نیکتر و کار زشت نیز بر مسؤولین، زشتتر است.
رمضانی با بیان اینکه اصل اول حاکمیتی امیرالمؤمنین (ع)، حق محوری است، افزود: این اصل باید مسیر زندگی یک مسلمان واقعی باشد و همهچیز انسان باید در خدمت حق باشد؛ مردم نباید از حق کوتاه بیایند.
وی اصل دوم حاکمیتی حضرت علی (ع) را صداقت در سیاست دانست و گفت: با توجه به نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری، شعار جدی کاندیداهای انتخاباتی باید صداقت در سیاست باشد یعنی با مردم از زبان صدق سخن بگویند و صادق باشند.
دبیر کل مجمع جهانی اهلبیت (ع) با اشاره به اینکه کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری باید هر آنچه را که درست است با مردم مطرح کنند، بیان کرد: در نظام اموی صداقت هیچ جایگاهی ندارد و بیصداقتی ارزش است ولی در نظام علوی، صداقت سرچشمه ارزشها است، نظام اموی نمونهای از یک نظام ماکیاولی است که در آن از هر ابزاری برای رسیدن به قدرت استفاده میکنند.
رمضانی با بیان اینکه کسی که توان تحقق کاری را ندارد نباید وعده بدهد، افزود: این موضوع هم برای مسؤولین و هم عموم مردم صدق میکند.
وی به اصل سوم حاکمیتی امیرالمؤمنین (ع) یعنی اصل سازشناپذیری اشاره کرد و گفت: سازشناپذیری یکی از اصول مهم است که باید در میدان عمل خودش را نشان دهد.
دبیر کل مجمع جهانی اهلبیت (ع) با اشاره به اینکه بعضیها خیلی حرف میزنند، ولی باید بدانند که میدان عمل، خیلی سخت است، تصریح کرد: در میدان عمل باید هزینه پرداخت کرد، مثلاً درجایی که عدهای به دنبال منکوب کردن و از بین بردن شما هستند، سازشناپذیری قطعاً یک اصل است.
رمضانی به عدالتخواهی بهعنوان اصل چهارم حاکمیتی امیرالمؤمنین (ع) اشاره کرد و افزود: عدالتخواهی و عدالتگستری، آمال و آرزوی همه انبیای الهی است و عدل باید مبنای همه حرکتهای یک مسلمان باشد.
وی با اشاره به برتری عدل نسبت به جود بیان کرد: جود یک امر شخصی است ولی عدل یک قاعده و ضابطه است که اجازه نمیدهد تا به کسی ظلم شود.
دبیر کل مجمع جهانی اهلبیت (ع) با بیان اینکه عدل و عدالت باید مبنای حرکت فردی، اجتماعی و سیاسی باشد، گفت: اگر بحث مهم بودن بین پیشرفت و عدالت مطرح شد، قطعاً بر اساس بیانات امیرالمؤمنین (ع)، عدالت مهمتر است زیرا همهچیز باید با ملاک عدل، قرار داده شود.
رمضانی عدالت در انتخابات را در برابری رأی رهبر معظم انقلاب و رأی یک نفر در دورترین نقطه ایران دانست و افزود: آنطور نیست که رأی یک نفر، هزار رأی حساب شود و رأی نفر دیگری، یک رأی؛ اگر اینطور بود، یعنی مصداق بیعدالتی است، شکاف طبقاتی در جامعه، غوغای بیکاری، تبعیض در بهداشت و ثروتمندتر شدن ثروتمندان، بهنوعی نشاءت گرفته از بیعدالتی است.
وی با اشاره به اینکه عدل و عدالت در طول تاریخ از مظلومترین واژهها بوده است، بیان کرد: متأسفانه بسیاری از حاکمان ادوار تاریخ، از واژه عدالت، آزادی و امنیت برای ظلم به بشریت استفاده کردند.
دبیر کل مجمع جهانی اهلبیت (ع) با بیان اینکه عدالت بهقدری غریب شده که غربیها حتی در مفهوم آنهم دخل و تصرف کردهاند، تصریح کرد: عدالت در غرب یعنی وقتی دو کشور باهم در جنگ هستند، باید به کشوری که اسلحه کمتر دارد، اسلحه فروخت؛ عدالت غربی، توسعه جنگطلبی است، باید برای تغییراتی که در مفهوم و مصداق عدالت که در طول تاریخ بشری ایجادشده، گریست.
رمضانی با اشاره به اینکه آمریکا در خیلی از مناطق به بهانه بازگرداندن حقوحقوق ملتها، حضور پیدا میکند که یک فریب بزرگ است و خیلیها هم فریبخوردهاند، افزود: غالب کشورهای عربی به سمت عادیسازی روابط با رژیم صهیونیستی حرکت کردهاند که این فاجعهآمیزترین جنایت تاریخ است.
وی با بیان اینکه استقرار عدالت در جامعه سبب شکوفایی استعدادها و بهرهوری صحیح از امکانات و نعمتها میشود، گفت: عدالت بهترین سوژه برای پیوند دادن ملتها است و جهان تشنه عدالتگستری است.
دبیر کل مجمع جهانی اهلبیت (ع) با اشاره به مفهوم عدالتگستری بیان کرد: منجی عالم بشریت با شعار ریشهکنی اختلافات نابجای طبقاتی ظهور میکنند و طعم واقعی عدالت را به جهانیان میچشانند.
رمضانی با اشاره به اینکه کسی که به ثروت و قدرتش مینازد، میبالد و شکاف طبقاتی ایجاد میکند، نزد امیرالمؤمنین (ع) ذلیل است، گفت: امام علی (ع) برای عدالتخواهی در محراب عبادت به شهادت رسید درواقع شهادت علی (ع) فاتحه بر عدالت، عقلانیت و معنویت و مقابله با مقاومت در برابر خودکامگیها است.
انتهای پیام/۸۴۰۰۸