» آخرین اخبار » گیلان » لزوم اولویت بخشی به بازاریابی برای محصولات گیلانی
لزوم اولویت بخشی به بازاریابی برای محصولات گیلانی

لزوم اولویت بخشی به بازاریابی برای محصولات گیلانی

مهر ۲, ۱۴۰۳ 0۰


 اسدالله عباسی، استاندار گیلان امروز (دوشنبه ۲ مهر ماه) در کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان گفت: برند محصولات باکیفیت گیلانی باید حفظ شود و دستگاه‌هایی مانند گمرک، راهداری، استاندارد و … که به فعالان اقتصادی خدمات می‌دهند با ایجاد پنجره واحد موانع را رفع و مسیر فعالیت را برای آنها تسهیل کنند.

او افزود: باید مسیر را برای صادرات کالا‌ها با کمترین هزینه، زمان و مسافت هموار کرد و با تکمیل مسیر ریلی و راه‌اندازی کریدور شمال – جنوب مبادلات تجاری، ترانزیتی و اقتصاد ملی را تقویت و وابستگی به سایر کشور‌ها را کاهش داد.

استاندار گیلان خواستار افزایش ظرفیت‌ها در بخش زیرساخت‌ها شد و تصریح کرد: باید اینک پس از بهره‌برداری از راه‌آهن رشت – انزلی در مرحله دوم پل و ابنیه لازم ایجاد شود تا سرعت انتقال بار از ریل افزایش یافته و نیاز به حضور فیزیکی نباشد؛ این مهم در ورودی و خروجی آزاد راه قزوین – رشت انجام شده است.

به گفته عباسی، برای صادرات محصولات گیلانی مانند چای، برنج، زیتون، سیمان و کیوی بازاریابی شود.

او همچنین گفت: در سفر به روسیه توانستیم تا حدودی مسیر را برای صادرکنندگان این کالا‌ها تسهیل کرده و کالای ایرانی را به مردم آن کشور معرفی کنیم، اما دستاورد‌های این سفر در داخل معکوس جلوه داده شد.

استاندار گیلان افزود: برخی از تجار در معرفی این محصولات و کالا‌ها در بازار‌های خارجی عملکردی موفق‌تر داشته‌اند از این رو باید راه را برای آنها هموارتر کرد نه آنکه برای ورود و خروج کالا از پایانه‌های گمرکی در آستارا برخی دستگاه‌ها تبعیض قائل شوند و در واقع اولویت باید با کالا‌های فاسدشدنی نظیر میوه و تره بار و … باشد و کالا‌های عادی در مرحله دوم قرار گیرد.

عباسی تصریح کرد: حمل و نقل ترکیبی نباید به صادر کننده تحمیل شود و از کشتی‌های قدیمی بدون یخچال برای حمل این کالا‌های فاسدشدنی استفاده نشود و کشتیرانی و منطقه آزاد انزلی هم طی فراخوانی از صادرکنندگان مواد فاسد شدنی مانند میوه و تره بار دعوت کند برای کاهش هزینه‌های حمل و نقل از کشتی‌های یخچال دار استفاده کنند.

او از دستگاه‌های اجرایی از جمله گمرکات استان خواست با برنامه ریزی و تسهیل کار از چند صفی شدن کامیون‌ها در مبادی ورودی و خروجی مرزی جلوگیری کرده و ساماندهی این موضوع را برعهده گیرند.

برای ایجاد زیرساخت‌های لازم گمرکی گیلان هزینه شود

استاندار همچنین گفت: دستور احداث تیر پارک برای پایانه گمرکی در آستارا صادر شده بود، اما این مسئله همچنان اجرایی نشده است.

عباسی درآمد ارزی و عوارض گمرکی استان را ۵۵ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: این درآمد به مرکز ارسال شده است در حالی که باید بخشی از این درآمد برای ایجاد زیرساخت‌های لازم گمرکی در استان هزینه شود.

او تصریح کرد: نباید میزان واردات در گیلان به دلیل سهولت رویه‌های ورود و خروج کالا از مرز‌های سایر استان‌ها بیشتر از صادرات باشد باید با رفع تبعیض ها، کاهش زمان صدور مجوز‌ها از سوی اداره کل استاندارد و نیز هوشمند سازی فرآیند نوبت دهی کامیون‌ها توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و تسهیل رویه‌های گمرکی از مرز‌های گیلان صادرات را تسهیل کرد.

 اسدالله عباسی، استاندار گیلان

استاندار بر ایجاد و تقویت تعامل و همکاری بین اتاق‌های بازرگانی و تعاون تأکید کرد و گفت: همینک شرکت‌های تعاونی مرزنشینان از مسیر و اهداف خود منحرف شده است این تعاونی‌ها باید ساماندهی شده و در جلسه شورای تعاون استان مورد بررسی قرار گیرند.

عباسی راه اندازی کریدور شمال – جنوب را برای استان گیلان بسیار حیاتی دانست و افزود: باید تلاش کرد این کریدور هرچه سریعتر راه اندازی شود و اتصال مجتمع بندری انزلی به راه آهن سراسری نیز در دستور کار قرار دارد.



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×