» آخرین اخبار » گیلان » استاد عزت‌الله صمصام در اذهان مردم هنردوست خواهد ماند
استاد عزت‌الله صمصام در اذهان مردم هنردوست خواهد ماند

استاد عزت‌الله صمصام در اذهان مردم هنردوست خواهد ماند

مهر ۱, ۱۴۰۳ 0۰


حمید نیلی، مدیرکل هنر‌های نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی درگذشت پیشکسوت تعزیه کشور و گیلان با صدور پیامی بر ماندگاری نقش‌آفرینی استاد عزت‌الله صمصام در هنر آیینی و سنتی تعزیه ایران زمین تأکید کرد. 

در بخشی از متن این پیام تسلیت آمده است: 

«خبر درگذشت استاد عزت الله صمصام از برجسته‌ترین شخصیت‌های تأثیرگذار تعزیه کشور موجب تأثر و تألم این جانب شد. بی شک نقش‌آفرینی او در هنر موسیقایی آیینی و سنتی و تعزیه ایران زمین در اذهان مردم هنردوست خطه گیلان و کشور عزیزمان ایران خواهد ماند.»

امیرحسین طاهری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز در پیامی درگذشت این هنرمند پیشکسوت گیلانی را به خانواده اش و جامعه هنرمندان استان تسلیت گفت. 

در بخش‌هایی از متن این پیام آمده است:

«ایشان پیشکسوت شبیه خوانی، محقق و پژوهشگر اندیشمند و متعهد تعزیه و موسیقی آیینی و سنتی و نویسنده کتاب تعزیه در گیلان بود که هنرش در خدمت به ائمه اطهار (علیهم السلام) و سالار شهیدان بود. این جانب ضمن عرض تسلیت به جامعه هنری، دوستداران و خانواده محترم، برای آن فقید سعید علو درجات و رحمت واسعه و برای بازماندگان صبر و اجر از درگاه خداوند متعال مسئلت دارم.»

یادنامه پیشکسوت تعزیه کشور و گیلان 

استاد عزت‌الله صمصام در اذهان مردم هنردوست خواهد ماند

عزت‏ الله صمصام بزرگی متولد سال ۱۳۲۶ در رشت فرزند عنایت‌الله صمصام یکی از بزرگترین شخصیت‌های تعزیه در ایران و گیلان بود. او از کودکی به سرپرستی پدر وارد تعزیه شد و تا جوانی به این کار ادامه داد. پس از خدمت سربازی به پژوهش در ادبیات تعزیه (شعر آیینی) و موسیقی تعزیه پرداخت. موسیقی تعزیه را نخست از پدر و پس از آن از ابوالقاسم سالاری و محمدحسین دلخوش آموخت. سپس در تهران نزد اسماعیل مهرتاش و در شیراز نزد حسین بیات آموزش موسیقی دید و دوباره نزد اسماعیل مهرتاش بازگشت و به تکمیل آموخته‌های خود ادامه داد و با اجازه‏ استاد خود به تدریس موسیقی ایران پرداخت.

در آغاز انقلاب اسلامی او کارشناس تعزیه در اداره ارشاد اسلامی رشت شد و در سال ۱۳۷۵ گروه تعزیه سوره را در حوزه هنری گیلان مدیریت کرد. این هنرمند پیشکسوت گیلانی همچنین به تدریس موسیقی سنتی ایران و پژوهش در ردیف‌های آوازی در روز‌های آخر عمر خود پرداخت.

استاد عزت الله صمصام، پیشکسوت تعزیه کشور و گیلان روز پنجشنبه ۲۹ شهریور ماه در سن ۷۷ سالگی دار فانی را وداع گفت.



منبع

به این نوشته امتیاز بدهید!

باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×