راهکار اینتل برای حل مشکلات ناپایداری CPUهای دسکتاپ
به گزارش ایتنا و به نقل از انگجت، اینتل در اطلاعیه خود اعلام کرد که بر اساس تجزیه و تحلیل گسترده پردازندههایی که به این شرکت بازگردانده شدهاند، مشخص شده است که افزایش ولتاژ عامل ایجاد این مشکلات ناپایداری بوده است. ظاهراً دلیل آن ارسال درخواستهای ولتاژ نادرست به پردازنده از سوی یک الگوریتم میکروکد بوده است؛ میکروکدها یا کدهای ماشین، مجموعههایی از دستورالعملهای سطح سختافزاری هستند.
اینتل اکنون وعده داده است که یک پچ میکروکد را به منظور چارهجویی برای «علت اصلی قرار گرفتن در معرض ولتاژهای بالا» منتشر کند. این پچ در حال طی کردن مرحله اعتبارسنجی است تا اطمینان حاصل شود که میتواند تمام «سناریوهای ناپایداری گزارش شده به اینتل» را برطرف کند، اما این شرکت قصد دارد تا اواسط اوت آن را عرضه کند.
آنگونه که وبسایت wccftech اشاره کرده است، با اینکه پردازندههای اینتل حداقل یک سال و نیم است که مشکلاتی را برای کاربران ایجاد کردهاند، اما پست منتشر شده توسط سباستین کاستلانوس در ایکس در ماه فوریه بود که این مشکل را در کانون توجهات قرار داد. کاستلانوس نوشت که CPUهای نسل سیزدهم و چهاردهم اینتل «روند نگرانکنندهای» داشتهاند و مشکلات پایداری در بازیهای [مبتنی بر موتور گرافیکی] آنریل انجین ۴ و ۵، مانند فورتنایت و Hogwarts Legacy، مشاهده شده است.
همچنین اخیراً استودیوی مستقل Alderon Games مطلبی با عنوان «مواجه شدن با مشکلات قابلتوجه در پایداری CPU اینتل» در حین توسعه بازی چند نفره با موضوع بقای دایناسورها، موسوم به Path of Titans، منتشر کرده است. متیو کسلز، موسس آن، گفت که این استودیو متوجه شد که این مشکل بر مشتریان نهایی، سرورهای اختصاصی بازی، کامپیوترهای توسعهدهندگان، ارائهدهندگان سرورهای بازی و حتی ابزارهای بنچمارکی که از پردازندههای نسل سیزدهم و چهاردهم اینتل استفاده میکنند تأثیر میگذارد. کسلز اضافه کرد که، بر اساس مشاهدات این شرکت، حتی CPUهایی که در ابتدا به خوبی کار میکردند خراب میشوند و در نهایت از کار میافتند. در توضیحات این استودیو آمده است: «نرخ شکستی که ما از آزمایش خود مشاهده کردهایم نزدیک به ۱۰۰ درصد است، که نشان میدهد شکست CPUهای متاثرشده دیر یا زود رخ میدهد».